1

راه‌اندازی اتوبوس ۱۰۰ تومانی در مشهد

شهردار مشهد از راه‌اندازی اتوبوس ۱۰۰ تومانی در این شهر خبر داد.
“سید عبدالله ارجائی” اظهار کرد: با وجود اینکه نرخ بلیت اتوبوس در مشهد کمتر از ۱۵ درصد بهای تمام شده است، در نظر داریم تعدادی از خطوط اتوبوسرانی حاشیه شهر را با نرخ نزدیک به رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.
وی ادامه داد: امروز اولین خط به شماره ۴۳۱ رسما کار خود را با بهای خدمات ۱۰۰ تومان آغاز کرد.
شهردار مشهد افزود: این عدد تا پایان سال جاری به ۲۰ خط خواهد رسید، امیدوارم با حمایت شورای شهر، سال آینده تعداد این خطوط افزایش پیدا کند.
تخفیف بهای خدمات اتوبوسرانی با اولویت حاشیه شهر و مسیرهای منتهی به حرم مطهر
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: اگر به زیرساخت‌ها و فرصت‌های اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل نگاه مناسب داشته باشیم، می‌توان بواسطه درآمدزایی از این طریق، بهای دریافتی از شهروندان برای سفر با حمل‌ونقل عمومی را کاهش داد.
مجید دبیریان در گفتگویی با اشاره به راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی با 90 درصد تخفیف و دریافت بهای 100 تومان به ازای هر سفر از شهروندان، اظهارکرد: این تصمیم، در راستای سیاست‌های شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، مبنی بر توسعه عدالت و کاهش نابرابری‌های اقتصادی است.
وی با حمایت از این تصمیم شهرداری مشهد، گفت: درنظر گرفتن تخفیف برای سفرهای با حمل‌ونقل عمومی حتی می‌تواند در ابعاد کلان‌تری نیز دنبال شود.
دبیریان با بیان اینکه در حوزه اقتصادی باید به دنبال منابع درآمدی پایدار جدید برای شهر باشیم، افزود: مدیریت شهری باید ظرفیت‌های جدید اقتصادی ایجاد کند؛ در شهر مشهد حدود 2 هزار اتوبوس و مینی‌بوس و پایانه‌های متعددی درحال خدمات‌دهی به زائران و مجاوران رضوی هستند که فرصت بسیار خوبی محسوب می‌شود و باید به نحو احسن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: اگر به این زیرساخت‌ها و فرصت‌های اقتصادی نگاه مناسب داشته باشیم، می‌توان بواسطه درآمدزایی از این طریق، بهای دریافتی از شهروندان برای سفر با حمل‌ونقل عمومی را کاهش داد.
دبیریان با بیان اینکه درحال حاضر هر سفر با اتوبوس حدود 7 هزار و 200 تومان برای شهرداری هزینه دارد، گفت: از این هزینه، شهروندان صرفا 1000 تومان پرداخت می‌کنند و مدیریت درست و پیش‌بینی منابع جدید همین مبلغ ناچیز را هم می‌توان مشمول تخفیف کرد.
وی افزود: اعمال تخفیف برای سفرهای با حمل‌ونقل عمومی مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به تشویق مردم نسبت به استفاده از این ناوگان، کاهش ترافیک و آلودگی هوای ناشی از خودروهای شخصی اشاره کرد.
دبیریان با بیان اینکه اعمال تخفیف 90 درصدی بهای خدمات اتوبوسرانی در گام نخست با اولویت مناطق حاشیه شهر و کم‌برخوردار در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفته، اظهارکرد: بخش زیادی از مسافران خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی، زائران امام‌رضا(ع) هستند که با «من‌کارت» آشنا نبوده و یا امکان تهیه آن را ندارند؛ برهمین اساس، در گام بعدی می‌توان تسهیلات ویژه‌ای برای این عزیزان نیز در نظر گرفت و سپس به سایر نقاط شهر تسری داد.
افزایش خطوط 100 تومانی اتوبوس در مشهد به 20 خط تا پایان سال
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد گفت : تا پایان سال جاری خطوط 100 تومانی در حاشیه شهر به 20 خط افزایش خواهد یافت.
علی‌اصغر نیشابوری” در این خصوص افزود: در دوره ششم مدیریت شهری یکی از سیاست‌های ابلاغی شهردار به سازمان اتوبوس‌رانی، تسهیل حمل‌ونقل عمومی برای مردم بود.
وی اضافه کرد: شهردار مشهد در جلسه معارفه من خواستار بررسی مجدد بهای خدمات و تناسب آن با طول مسیر و سطح درآمد مردم منطقه شدند و سیاست نرخ ثابت برای خطوط مختلف اتوبوس‌رانی را مورد انتقاد قراردادند.
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد تصریح کرد: در طول 6 ماه گذشته با کار کارشناسی فشرده‌ای که انجام شد، پیشنهاد دادیم تا بهای خدمات حمل مسافر در برخی از خطوط حاشیه‌ای کاهش پیدا کند.
نیشابوری با بیان اینکه این پیشنهاد مورد موافقت شورای شهر قرار گرفت و اجرای آن از حدود یک ماه قبل به‌صورت آزمایشی آغاز شد اظهار کرد: اکنون به مناسبت عید غدیر یکی از این خطوط تثبیت و به‌صورت رسمی با بهای هر سفر ۱۰۰ تومان ارائه خدمات خواهد داد.
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال جاری تعداد این خطوط را به حدود ۲۰ خط برسانیم.