1

ارتقا «کارگروه ملی زیارت» به «شورای ملی زیارت»

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، علی بهادری‌جهرمی در حاشیه جلسه روزگذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز هیات دولت به منظور حمایت موثر از مسئله حل مشکلات زائران اماکن مقدس کشور، کارگروه ملی زیارت با ارتقای جایگاهش به شورای ملی زیارت تبدیل شد و هیات وزیران مصوب کرد که این شورا به ریاست شخص رییس‌جمهوری و عضویت برخی از اعضای مرتبط دولت از جمله وزیر ارشاد، وزیر میراث و وزیر کشور و وزیر کار و عضویت تولیت آستان‌های مقدس رضوی، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ و عبدالعظیم حسنی و استانداران استان‌هایی که میزبان اصلی زائران هستند تشکیل شود. دبیر شورا هم استان خراسان‌رضوی انتخاب شد تا دبیرخانه در این استان که اصلی‌ترین استان زیارتی است، باشد.
وی افزود: در حوادث طبیعی اخیر و سیلی که جاری شد، وزیر اقتصاد پیشنهاد تخصیص منابعی به صندوق بیمه حوادث طبیعی را داشتند که ارجاع شد جهت بررسی و گزارش کارشناسی ارائه شد و هیات وزیران مصوب کرد که با تخصیص منابعی به صندوق بیمه حوادث طبیعی عملاً این صندوق را از امسال احیا کند تا امکان پرداخت خسارات و غرامت ناشی از حوادث طبیعی با محوریت صنعت بیمه فراهم شود. برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال، معادل ۲ و نیم هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد به این صندوق که بتواند جبران خسارات را به صورت بیمه شده در سال جاری حمایت کند.
سخنگوی دولت ادامه داد: صدور مجوز امضای موقت منشور مجمع همکاری سازمان‌های مالیاتی کشور‌های عضو اکو که به‌منظور یکپارچگی کشور‌های عضو اکو است، داده شد تا وزیر اقتصاد بتواند مراحل عضویت در مجمع و امضای منشور را طی کند.

کارگروه ملی زیارت با ارتقای جایگاهش به شورای ملی زیارت تبدیل شد و هیات وزیران مصوب کرد که این شورا به ریاست شخص رییس‌جمهوری و عضویت برخی از اعضای مرتبط دولت از جمله وزیر ارشاد، وزیر میراث و وزیر کشور و وزیر کار و عضویت تولیت آستان‌های مقدس رضوی، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ و عبدالعظیم حسنی و استانداران استان‌هایی که میزبان اصلی زائران هستند تشکیل شود. دبیر شورا هم استان خراسان‌رضوی انتخاب شد تا دبیرخانه در این استان که اصلی‌ترین استان زیارتی است، باشد

بهادری‌جهرمی یادآور شد: یکی از مصوبات مهم امروز دولت این بود که به منظور حمایت از تامین امنیت غذایی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی و کمک به سرمایه‌گذاری و تقویت حوزه کشاورزی و حمایت از بخش خصوصی و فعالیت تعاونی‌ها در این حوزه، مشوق‌هایی تصویب شد که در قالب یارانه و سود و کارمزد تسهیلات بانکی به این حوزه‌ها تخصیص یابد؛ به ویژه در امر محصولات راهبردی کشاورزی و البته طرح‌های دانش‌بنیان در این حوزه.
وی تاکید کرد: یکی از اقدامات خوب امروز هیات دولت که بسیار به تقویت شفافیت مالی کمک می‌کند و یکی از اقدامات خوب در راستای اصلاح ساختار بودجه و نظارت‌پذیری و شفافیت هرچه بیشتر نظام مالی کشور باشد، تصویب آیین‌نامه اجرایی ایجاد نظام یکپارچه مدیریتی در بخش عمومی بود که امروز تصویب شد. این امر گام بزرگی در راستای تحقق دولت الکترونیک و یکپارچه‌سازی داده‌های مالی در حوزه‌های عمومی می‌تواند باشد.
سخنگوی دولت گفت: یک حمایتی که دولت از خانواده‌ها برای فرزندآوری دارد، تصویب آیین‌نامه‌ای بود که مقرر می‌کند سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل یک و نیم میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱، از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوزادان متولد این دو سال واگذار شود. دولت مقرر کرد که متناسب با تورم سالانه در سال‌های آتی این واگذاری سهام استمرار یابد.