1

کرونا جان دوباره گرفت !

در سه ماه اخیر روند کاهشی میزان مبتلایان و بستری‌شدگان ناشی از کرونا را در مراکز درمانی شاهد بودیم و حتی روزهای بدون فوتی دیروز برای چهارمین بار نیز به ثبت رسید اما در هفته اول تیر کرونا جان دوباره گرفت و حکایت از خیز جدید دارد.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی موارد بستری و سرپایی در روزهای اخیر هفته جاری، سه برابر شده، به‌طوری‌که در هفته نخست تیر سال جاری، تعداد موارد بستری با روندی صعودی به ۳۱۱ نفر رسید درحالی که این آمار در هفته قبلی، ۲۴۲ نفر بوده است. تعداد موارد فوتی کرونا مثبت نیز از ۱۴ نفر در هفته آخر خرداد به ۲۰ نفر رسید که روند افزایشی را نشان می‌دهد.
آمار بیماران سرپایی نیز دارای روند صعودی بوده و از ۸۶۶ نفر در هفته آخر خرداد به ۱۴۱۴ نفر در هفته اول تیر رسیده است. در هفته گذشته ۱۰ استان شامل تهران، کرمان، خوزستان، اصفهان و هرمزگان بیشترین افزایش بستری‌ها را داشته‌اند.
تهران بیشترین موارد فوتی را ثبت کرده است. در هفته گذشته ۹۸ نفر از بیماران با تست مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده و هشت نفر فوت کرده‌اند همچنین تعداد موارد سرپایی در پایتخت از ۳۳ نفر در هفته آخر خرداد به ۷۵ نفر در هفته اول تیر رسید که نشانگر روند افزایشی تعداد موارد سرپایی است.
آخرین تغییرات در نقشه رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که از ۱۰ تیر اعمال می‌شود نیز حاکی از آن است که تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۱ به ۱۰۵ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۷ به ۳۴۳ شهر کاهش یافت و هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند.
روزهای بدون فوتی، نباید سبب عادی انگاری نسبت به رعایت اصول بهداشتی شود
رئیس جمهور چهارم تیر در جلسه ستاد مقابله با کرونا با اشاره به سیر نزولی کاهش خسارات جانی ناشی از کرونا تاکید کرد: اینکه در برخی روزها به لطف خدا حتی یک مورد فوتی هم نداشتیم، نباید سبب عادی‌انگاری نسبت به رعایت اصول بهداشتی شود.
آیت‌الله رئیسی بر همین اساس از آحاد مردم خواست که در مراکز درمانی و بهداشتی و اماکن عمومی پرتردد و پر ازدحام همچنین وسایل نقلیه، مانندگذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کنند تا وضع موجود تثبیت شود.
وی تداوم اطلاع‌رسانی و آموزش درباره بیماری کرونا و هشدارهای لازم برای پیشگیری از آن را امری ضروری دانست و گفت: آموزش عمومی درباره یک بیماری مسری مثل کرونا، مسأله‌ای مقطعی و محدود به زمان و مکان خاصی نیست.
رئیس جمهور گفت: امروز شرایط در مقایسه با گذشته بسیار متفاوت شده است اما رسانه ملی و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت همواره به مسأله آموزش و هشدار به موقع نسبت به شیوع بیماری اهتمام داشته باشند تا زمینه اوج‌گیری مجدد بیماری به وجود نیاید.
سهل انگاری در عدم تزریق دز یادآور باعث جان گرفتن دوباره کرونا می شود
حمید رضا جماعتی دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: اکنون وضعیت کشور به دلیل استفاده درست از طرح سراسری واکسیناسیون کنترل شده اما این روزها تعداد موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است؛ اگر سهل‌انگاری‌ها در مورد عدم تکمیل دز سوم و چهار واکسن و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم انجام شود، ویروس دوباره جان می‌گیرد.
وی افزود: بنابراین باید در محیط‌های بسته و پرازدحام از ماسک استفاده شود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار جدی مردم باشد چون کرونا نشان داد که در محیط بسته و به دلیل اینکه افراد چهره به چهره روبه روی هم هستند امکان انتقال این ویروس وجود دارد.
جماعتی تصریح کرد: همه اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر نشان داد که واکسیناسیون راه مهمی برای نجات کشور از این وضعیت و پایدار ماندن کشور در برابر کرونا است، از مردم می‌خواهیم برای تزریق واکسن کرونا زودتر به مراکز مربوطه مراجعه کنند و برای تزریق تا دوباره به روزهای تلخ مرگ و میر کرونایی و اعمال محدودیت‌ها برنگردیم.
کرونا با کسی شوخی ندارد
وی ادامه داد: مردم باید به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن مسقف شلوغ، پرتردد و پرازدحام، وسایل نقلیه عمومی و بیمارستان‌ها توجه داشته باشند و در فضاهای باز استفاده از ماسک الزامی نیست، در واقع توصیه‌های جدی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بهتر این ویروس است و باید این موضوعات از سوی مردم جدی گرفته شود زیرا کرونا نشان داد که با هیچ کسی شوخی ندارد و ممکن است به نوعی همه را درگیر این بیماری کند.
دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا برای مهار کامل کرونا توصیه اکید بر تزریق یک نوبت واکسن یادآور در تمامی گروه‌های سنی بالاتر از ۱۲ سال دارد و اکنون افراد باید دز سوم و چهارم خود را در روند واکسیناسیون دریافت کنند.