1

رویش یکباره برج‌ها در اراضی ارتش !

شکیبا منش
این روزها اخبار آزاد سازی دیوارهای پادگان لشکر 77 ارتش مشهد و همچنین بازگشایی معابر این محدوده در ابعاد مختلف در رسانه های مختلف منتشر شده است.
هرکدام از دست اندرکاران به نوعی تلاش می کنند خبری را بازگو کنند که نشان دهنده همت و تلاش آن‌ها برای آن چه که شهردار مشهد گره 17 ساله نامیده است، باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفته است؛ مطالعات طرح های انتقال پادگان لشکر 77 در حال انجام است، در خبری دیگر اعلام کرده است قطع گسترده درختان پادکان ارتش در این شهر صحت ندارد، همچنین نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خبری به الثر آزادسازی پادگان ارتش بر 900 هکتار از ارضی پیرامونی آن در مشهد اشاره کرده است، هم چنین قائم مقام آستان قدس رضوی گفته است که 60 درصد اراضی پادگات لشکر 77 ارتش در مشهد به خدمات شهری اختصاص می‌یابد، یا رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح نیز در خبری انتقال این پادگان را اعلام کرده است. هم‌چنین در خبری دیگر شهردار مشهد خبر تصویب طرح تفصیلی پادگان لشکر 77 را در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرده است.
هم چنین در مراسم بازگشایی چند خیابان از داخل این پادگان معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی بازگشایی پادگان ارتش را موضوعی ملی و فراملی اعلام کرده است.!

ولی فارغ از موضوعات سیاسی و رسانه ای، یکی از جدی ترین سوالات متخصصین سرمایه گذاری و شهرسازان، موضوع اختصاص کاربری ، سرانه های شهری و موضوعات ترافیکی در این محدوده است.
در حال بررسی تصاویر ماهواره ای بخشی از محدوده این زمین در نرم افزار گوگل ارث بودم که به نکته جالبی برخوردم.
رویش برج های 10 طبقه در کمتر از دو سال

تصویر گوگل ارث بخشی از زمین پادگان لشکر 77 مشهد در سال 2022

تصویر گوگل ارث بخشی از زمین پادگان لشکر 77 مشهد در سال 2021

تصویر گوگل ارث بخشی از زمین پادگان لشکر 77 مشهد در سال 2020

اینجا بود که به قدرت گوگل ارث در دست یابی به پیشینه موضوعات شهری ایمان آوردم، درپایان با توجه به اینکه در این خصوص اطلاعات کافی ندارم، صرفا با طرح چند سوال به عنوان یک متخصص سرمایه گذاری طرح های شهری بسنده می کنم.
1-مصوبه کمیسیون ماده 5 با اطلاع از وضعیت این برج ها صادره شده است؟
2-برج ها در محدوده بلند مرتبه مشهد تعریف شده است؟
3-این برج ها دارای مطالعات شهرسازی و مکان یابی است؟
4-مشاور طرح تفصیلی جدید مشهد، موضوع این برج ها را در مطالعات خود لحاظ کرده است؟
5-مجوزات لازم از جمله پروانه شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و…برای این برج ها اخذ شده است؟
6-منافع مالی قرارگیری این برج ها در حاشیه معابر جدید بازگشایی شده چگونه در توافق طرفین لحاظ شده است؟
7- کاربری دقیق این برج ها چیست؟
8-چگونه در کمتر از دو سال ساختید؟