1

دوای هر درد فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» به منظور تجلیل از سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق مشهدی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی وجمعی از شاعران و نویسندگان برجسته در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» به منظور تجلیل از سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق مشهدی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حسین سعیدی، مدیرعامل شرکت به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)؛ محمدرضا سرشار، نویسنده؛ مصطفی رحماندوست، شاعر حوزه کودک و نوجوان؛ محمد کاظم کاظمی، شاعر افغانستانی؛ جواد نعیمی، نویسنده، عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر حوزه کودک؛ امیر سعادتی، سردبیر روزنامه قدس، خانواده نویسنده و جمعی دیگر از شاعران و نویسندگان برجسته در مشهد مقدس برگزار شد.

یکی از مهمترین ویژگی های آثار سید احمد میرزاده ارادات وی به ساحت اهل بیت(ع) است
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) گفت: ایشان می فرمایند «هركه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامش را از دست نداده است» و در حدیث دیگری می فرمایند « كتاب ها بوستان هاى دانشمندان اند» این نشان از آن است که اگر کتاب منبع آرامش در فرد است، خالق آن نیز به همان اندازه ارزشمند و گرانبها است. به عبارت ساده تر نویسنده یک اثر، خالق آرامش برای خواننده اثر است.
وی با اشاره به برگزاری دومین دوره از ویژه برنامه «از تبار قلم»، افزود: یکی از اهداف اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ویژه در دوره مدیریتی جدید خود حرکت به سمت ایران کتابخوان و تلاش برای ایجاد جامعه ای کتابخوان است. ما در مجموعه کتابخانه های عمومی برای پیشرفت و حرکت سریعتر در این مسیر ابتدا با دغدغه کتاب را داشته باشیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با تاکید بر این امر که باید از همه افرادی که در حوزه کتاب فعالیت می کنند، تقدیر شود،اظهار داشت: این باعث افتخار ما است که در آستانه فرا رسیدن عیدسعید غدیرخم، میزبان یکی از جلاله های اهل بیت(ع)، سید احمد میرزاده، شاعر،نویسنده و محقق مشهدی هستیم. نویسنده ای که خالق بالغ بر 24 اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و همیشه در تلاش بوده است تا با قلم خود درک صحیح و مناسبی از شرایط موجود برای کودکان و نوجوانان به عنوان وفادارترین قشر در هر زمینه ای را فراهم سازد.
وی با اشاره به وجود روحیه لطیف نویسندگان در آثارشان، گفت: سید احمدمیرزاده در جایی گفته است «من کتاب خواندن را به تماشای فیلم، نوشتن را بر صحبت کردن، قدم زدن در طبیعت را به زندگی شهری، کوهنوردی را به فوتبال، صبوری را به شتاب و مادرم را به همه دنیا ترجیح می دهم» و این جلمه به تنهایی سندی مستدل و محکم بر اثبات روحیه لطیف وی است.
علی اکبر سبزیان یکی از مهمترین ویژگی های آثار سید احمد میرزاده را ارادت وی به ساحت اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) عنوان کرد و افزود: توسل همیشگی ایشان به اهل بیت(ع) در خصوص تبیین افکار و سیره زندگی آنان باعث برداشتن گامهای موثری در این حوزه شده است.

ادبیات لایه پنهان رسانه های تاثیرگذار جهان است
در پایان سید احمدمیرزاده، شاعر، نویسنده و محقق حوزه ادبیات کودک و نوجوان ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم گفت: اگر من در زندگی مایه و برکتی دارم تنها در مهر علی(ع) است و دستاویز من در تمامی سختیهای زندگی توسل به آن حضرت بوده است. همانطور که برگزاری این آئین در چنین روز فرخنده ای را از کرامات ایشان نسبت به خود می دانم.
وی با بیان اینکه در سنین نوجوانی با سختیهای فراوان از مشهد به خدمت شاعرانی بزرگی همچون قیصر امین پور، محمدرضا سرشار و … می رسیدم، افزود: امروز روی صحبت من با مسئولین فرهنگی از شهر مقدس مشهد است، شهری که در شرق کشور قرار گرفته است و هنرمندان آن بعضا به دست فراموشی سپرده می شوند و لاجرم برای دیدن شدن دست به مهاجرت بزنند.
سید احمد میرزاده تصریح کرد: مشهد شاهراه، پایگاه و خاستگاه زبان فارسی است. زبانی که حامل تمدن، فرهنگ و آموزه های تشیع است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی در رابطه با حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جامعه، اظهار داشت: دوای هر درد فرهنگی در توجه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. در واقع ادبیات لایه پنهان رسانه های تاثیرگذار جهان است. ما باید در این حوزه نگاه منظومه ای و بلند مدتی داشته باشیم، به این معنا که به همه ابعاد جهان بینی برای کودکان پاسخی زیبا و جامع بدهیم اگر توانستیم این منظومه بلند مدت را در ادبیات کودک و نوجوان ایجاد کنیم، می توانیم اثرگذاری لازم را انتظار داشته باشیم.
نویسنده و شاعر مشهدی با بیان اینکه کار باید به دست متخصص امر سپرده شود، گفت: ادبیات کودک مسئله ای تزئینی نیست و باید توجه و سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت پذیرد. نباید به دنبال کارهای شعاری باشیم چرا که یکی از راه های نفوذ دشمنان، ادبیات دینی است. اگر امروز ما قبول داریم که در نبرد فرهنگی با دشمن هستیم، به تمام توان نیروهای خودی در این جبهه نیاز داریم.
وی در پایان خواستار توجه به نویسندگان بومی، جلوگیری از مهاجرت نخبگان فرهنگی و ایجاد فضایی برای رشد و نمود آنان در شهر مقدس مشهد شد.

گفتنی است، آئین رونمایی از کتاب «در هفت آئینه: نقد و بررسی کتابهای نظری شعر کودک و نوجوان در ایران» اثر سید احمد میرزاده یکی دیگر از بخشهای این مراسم بود. این کتاب در سال 1400 توسط انتشارت نشر طلایی تهران در 272 صفحه با محوریت نقد و بررسی کتابهای نظری شعر کودک و نوجوان در ایران از سالهای 1352 تا 1395 به چاپ رسیده است.
شایان ذکر است، آئین رونمایی و امضای پوستر برنامه نیز برگزار شد.