1

بایدن به دنبال یارکشی

مهسا مژدهی/جو بایدن قرار است به زودی راهی منطقه شود و با مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی به گفتگو بنشیند. این سفر در حالی صورت میگیرد که از زمان روی کار آمدن بایدن در امریکا، او روی خوش چندانی به متحدین قدیمی واشنگتن در خاورمیانه از خود نشان نمی داد. حالا به نظر می رسد که دو طرف اوضاع را برای ترمیم روابط خود مناسب دیده‌اند.
در همین راستا قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی در مورد سفر بایدن به عربستان و تاثیر آن بر روی روابط دولت امریکا با سعودی ها گفت: اگر نگاهی بکنیم تفاوت هایی بین سیاست های بایدن و ترامپ وجود داشت. نخستین مقصد خارجی سفرهای ترامپ ریاض بود و اگر کمی عقب تر برویم ترکیه و مصر اولین سفرهای خارجی اوباما بودند. بایدن سعی کرد فاصله نسبی را با خاورمیانه حفظ کند. اما با توجه به اتفاقاتی که چه در شرق اروپا و چه در برجام افتاده، مجددا سیاست نزدیکی با عربستان را مدنظر قرار داده است. همانطور که ترکیه سعی کرد که مساله خاشقچی را فراموش کرده و روابط خود را با ریاض بهبود ببخشد، در شرایط فعلی نیز به نظر می رسد که امریکایی ها در حال حرکت در این چارچوب هستند و ریاض در حال بازگشت به روابط خوب خود با امریکا است.

بایدن از سیاستی که برای موازنه در منطقه به دنبال آن بود، مایوس شده و در مسیر سیاست محاصره و تشکیل ائتلاف علیه ایران حرکت می کند

این کارشناس در ادامه افزود: همانطور که در سفر ترامپ به خاورمیانه رهبران برخی کشورهای عربی در جلسه حضور داشتند، احتمالا این اتفاق دوباره خواهد افتاد. از سوی دیگر با اجرای طرح ابراهیم، اسراییل توانسته روابط خوبی را با کشورهای عربی ایجاد کند و می شود گفت که سفر جو بایدن در این رابطه کمک کند و باعث شود که عربستان هم به این چارچوب بپیوندد و ائتلافی بین اعراب، اسراییل و امریکا در منطقه شود.
محبعلی با اشاره به اینکه در حال حاضر گفتگوهای احیای برجام به بن بست رسیده و اینده روشنی ندارد گفت: بایدن از سیاستی که برای موازنه در منطقه به دنبال آن بود، مایوس شده و در چارچوب سیاست محاصره ایران و تشکیل ائتلاف علیه ایران بازگشت می کند. ما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت و فاصله ای که در این یک سال و چند ماه ایجاد شده بود استفاده کنیم و شکاف را تعدیل کنیم. به نظر می رسد شکافی که بین امریکا و اسراییل و عربستان بعد از کنار رفتن ترامپ ایجاد شده بود در حال ترمیم شدن است. در شرایط فعلی که حمله روسیه به اوکراین و مهار چین و انرژی و مناقشه هسته ای از مسائل عمده در سیاست خارجی هستند، همه این مسائل احتمالا در این سفر دنبال خواهند شد.
وی در پایان در خصوص سفر بایدن به سرزمین های اشغالی نیز گفت: در این سفر هم ممکن است امریکایی ها تل اویو را مجاب کنند تا در شرایط فعلی از اقدامات تحریک امیز علیه ایران دوری کند و هم امریکایی ها ممکن است رژیم صهیونیستی را مجاب کند که بازگشت به برجام بی معناست و بهتر است که سیاست فشار بیشتر روی بیاورند.