1

الهی العفو…

مهناز اصغری
بیش از دو سال است که دیگر هیچ چیز مانند قبل نیست؛ امسال سومین سالی است که شبهای احیا و درست زمانی که از گریه لبریزیم را با حفظ شرایط پروتکل های بهداشتی می‌گذرانیم. باید به این فکر کنیم که حتی در حرم آقا علی بن موسی‌الرضا هم باید با فاصله یک متری بنشینیم و قرآن بر سر بگیریم. گویا سال‌ها از سه سال قبل و حال و هوای شبهای قدر گذشته است.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» هرسال حوالی این شبها که می‌رسیم دنبال بهانه می‌گردیم که تا صبح بیدار بمانیم و روسیاهیمان را بی‌صدا اشک بریزیم و با دستان نیمه باز، الهی العفو را نه ده بار، که صدبار بگوئیم. بی‌قراریم تا قران بر سر بگیریم و خدا را به مقدساتش قسم دهیم.
حال و هوای عزاداری در مشهد
دیروز حوالی افطار از خانه بیرون زدم و می‌دانستم دل شکسته اگر بروم دست خالی بر نمی‌گردم. در سیاه پوشی خیابان‌ها، مردمی را دیدم که در کوچه پس کوچه‌های شلوغ منتهی به حرم آقا علی بن موسی الرضا (ع)، گام برمی‌دارند و رو به حرم سلام می‌دهند و اشک‌هایشان روی گونه می‌غلتد و هیچ کس از حس و حالشان باخبر نمی‌شود. گویا اصلا حال و هوای ایام عذاداری ها در مشهد با همه جا فرق می‌کند و این ها را ما میدانیم که سالهاست شب قدر و عاشورا و شهادت امام رضا را تا صبح به حرم پناه بردیم.
الهی العفو
به خودم که می‌آیم روبروی ورودی شیرازی ایستادم. صحن‌های حرم علی بن موسی علیه السلام مفروش شده تا زائزان با خیال راحت و حفظ رعایت نکات بهداشتی در حرم رضوی شب قدر را طی کنند. مراسم احیای شب نوزدهم هم درست حوالی ساعت ۲۱ با قرائت قرآن حمیدرضا احمدی وفا آغاز شد و پس از آن دعای جوشن کبیر و مراسم مرثیه سرایی در صحن و سرای باصفای حضرت شمس الشموس، دل هر انسانی را تکان می‌داد.
اما تمام این ها یک طرف و قرآن بر سر گرفتن یک طرف؛ الهی العفو گفتنی که شاید صدایش تا بالا برود. اشکهایی که روی گونه می‌ریزد و التماس هایی که با قسم دادن خدا پیوند میخورد. اصلا اینها را تا نباشی نمیفهمی، باید بود و دید و عطر هوا را استشمام کرد. تقارن بهار و دل های شکسته…
تاثیر این شب‌ها را در انسان‌مداری جامعه
در این میان اما اپیدمی کرونا چند سالی است که آداب و فرهنگ عذاداری ها را هم عوض کرده است. علی شکوهی یکی از مداحین با سابقه‌ای که سالهاست نذر دارد شب‌های قدر را بدون دریافت وجه روضه خوانی کند می‌گوید: اکثر افراد، فارغ از گرایش‌ها، اعتقادات سیاسی، جناحی و مذهبی در این مراسم شرکت می‌کنند و ما سال‌ها است که تاثیر این شب‌ها را در انسان‌مداری جامعه دیده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: خیلی‌ها در این شب‌ها متحول می‌شوند. تجربیات هم همین را نشان می‌دهد که در طول ماه رمضان، جرائم کمتر اتفاق می‌افتد. آمار جرائم نسبت به دیگر ماه‌های سال پایین می‌آید و این نشان‌دهنده تاثیرات ذات ماه رمضان است.
این مداح با اشاره به اینکه «مجالس و مراسم معنوی و مذهبی و مراسم شب‌های قدر، غبار دل‌ها را می‌زداید و روحیه انسان‌ها را تقویت می‌کند» بیان میکند: روح هم مانند جسم، به غذا نیاز دارد و این شب‌ها فرصتی برای تغذیه روح است.
شکوهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان میکند: در سالهای اخیر و در شرایط پیش رو، علاوه بر مراسم با رعایت پروتکل‌ها در حرم مطهر، پخش زنده مراسم از تلویزیون نیز غنیمت و تاثیرگذار است، اما به مراتب نمی‌تواند جای خالی انرژی ساتع شده در مراسم جمعی را جبران کند.