1

حوزه رسانه یکی از بخش‌های جان جامعه است

سرویس فرهنگ

آئین افتتاحیه ششمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ پاسدار سید هاشم غیاثی فرمانده سپاه امام رضا (ع)، تنی چند از اعضای شورای شهر، شهردار مشهد، مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی، مدیران رسانه‌های خراسان رضوی و … در سالن همایش‌های هتل امامت مشهد برگزار شد.
در این نشست فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند ضرورت خروج از محاصره تبلیغاتی و بازسازی انقلابی رسانه است
بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه؛ لازمه تاب‌آوری رسانه‌ای در برابر دشمن
هاشم غیاثی با اشاره به اینه «انقلاب اسلامی ایران به عنوان رویکردی جدید در مدل حکمرانی و نیز رویکردی جدید در تعریف انسان و زیست انسانی همواره در معرض هجوم رسانه‌ای جهت انزوای این مهم قرار گرفته است» افزود:  بیش از ۴۰ سال است دشمن برای مایوس سازی مردم و مسئولان می‌کوشد و تلاش بسیاری دارد برای بزرگنمایی ایرادات و کوچک نمایی رویش‌های که می‌تواند با منطق عقل و احساس بشری ارتباط برقرار کند
وی ادامه داد: بازدارندگی رسانه‌ای و افزایش تاب آوری رسانه ای در مقابل تحرکات دشمن جز با بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه مقدور نخواهد بود
فرمانده سپاه امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه «سازمان رسانه ها باید چابک مجهز به تحلیل و مردم شناس باشند» مطرح کرد:  تولید اندیشه و پشتوانه سازی های علمی رمز موفقیت در مسیر اقدامات رسانه است. انسان های فعال رسانه باید در شبکه فعال که عمود و محور آن معارف دینی و انقلابی است اقدام جبهه ای روشنگرانه و آفندی داشته باشند
وی بیان کرد: بازسازی فرهنگ و رسانه با تکیه بر عقلانیت ارتقای سواد رسانه ای هم افزایی نخبگان توجه به سنت‌ها،اجتناب از موازی کاری و سرمایه گذاری همراه با شفافیت اقتصادی قابل دست یابی است
غیاثی با اشاره به اینکه «تحقق این مهم ارمغان ارزشمندی به نام ارتباط با مردم و برقراری گفتگو بین نظام و امت خواهد داشت» افزود: رسانه‌های فعال باید همانقدر که رفتار ایجابی و همسو نسبت به رویش‌ها داشته باشند باید مطالبه گر و دادخواه باشند که شرط نداشتن مخرج مشترک با دشمن این است که مبنا و افق حرکت مطالبه گری و تحقق نتیجه و حل مساله ذیل انقلاب اسلامی باشد
اولویت‌سنجی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رسانه است
همچنین شهردار مشهد با بیان اینکه «هر سازمان و اجتماعی با یک فلسفه ذاتی شکل می‌گیرد فلسفه ذاتی اصل بنیادین آن است میزان موفقیت هر سازمانی را با دو معیار درصد تحقق اهداف و انحراف از فلسفه ذاتی آن می‌سنجند» مطرح کرد: مشهد مقدس فلسفه ذاتی اش مضجع امام رضا(ع) است، شهری که نه روستا بوده گسترش یابد و نه بر گرد یک مکان خوش آب و هوا شکل گرفته و نه به دلیل یک صنعت مادر گسترش یافته، شهری جوان با قدمت حدود ۱۲۰۰ سال بسیار جمعیت پذیر تر از کهن شهر‌های همسایه خودش. مشهد نسبت به نیشابور سبزوار ترشیز و حتی رادکان سرعت جمعیت پذیری بسیار فوق العاده ای داشته است که این عامل فشار و محرک جذب جمعیت چیزی جز وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) نبوده است لذا هر چی دز این شهر وجود دلزد باید نسبت خود را به طور مشخص با این فلسفه وجودی مشخص کند تا بتوانیم آن را ارزیابی کنیم
عبدالله ارجایی گفت: یکی از پیامدهای شهری زیارتی حضور زایرین است در مشهد آمار متفاوتی وجود دارد در براوردی که در سال های اخیر اعلام شده حدود ۳۰ میلیون است و حدود ۴ میلیون زایر خارجی است البته باید خود را برای میزبانی از حداقل ۱۰ میلیون زایر خارجی اماده کنیم چون ظرفیت مشهد بیش از ۴ میلیون زائر خارجی است
وی با اشاره به الزامات امروز مشهد بیان کرد: برای جذب این میزان زایر لوازمی مورد نیاز است، یکی از الزاماتی که امروز مشهد نیاز دارد شهرک فرودگاهی است آن چیزی که می‌تواند ما را به افق زائر ۱۰ میلیونی نزدیک کند البته انتقال فرودگاه از قسمت شرقی علاوه بر اینکه به مکان دورتری منتقل می شود یک رهآورد دیگر دارد و آن توسعه به شرق است
شهردار مشهد تصریح کرد: امروز حرم مرکز کالبدی مشهد نیست مشهد در حال تبدیل به شهر ری و تهران است فاصله آخرین نقطه جمعیتی غربی مشهد تا حرم ۱۷ کیلومتر است و فاصله آخرین نقطه جمعیتی شرقی با حرم ۶ کیلومتر است. مشهد یک مستطیل است که مرکز ثقل آن مرکز کالبدی آن نیست یکس از اشکالات شهرسازی مشهد همین است و باید اصلاح شود و اصلاح آن توسعه به شرق و توقف توسعه به غرب است یکی از موانع فرودگاه است که باید جا به جا شود البته همکاری آستان قدس در راهبرد این امر بسیار موثر است چراکه اکثر زمین‌های این متطقه متعلق به استان قدس است و توسعه شرق مرهون لطف تولیت آستان قدس خواهد بود
وی با بیان اینکه «در کنار توسعه هوایی توسعه ریلی نیز مورد نیاز است یکی از مواردی که استاندار به آن اهتمام دارند قطار سریع السیر مشهد تهران است» افزود: توسعه جاده ای هم نیاز داریم که جزو الزامات زائر پذیر شدن مشهد است،  آیا اگر ورود زائر به مشهد را تسهیل کنیم و ضعف را رفع نکنیم به هدف می رسیم؟ خیر بلکه باید آمادگی را ایجاد کنیم و سپس مهمان دعوت کنیم
ارجایی با تاکید بر اینکه «یکی از مسایلی که نیاز مبرم این شهر است توسعه حمل و نقل عمومی در مترو و اتوبوس است» ابراز کرد: یک اشتباه در مترو رخ داده که اصلاح ان بسیار سخت است انتقال دستگاه حفاری و رها کردن حفاری بعد از ۵۰ متر یکی از اتفاقات نامیمونی  است که در دوره قبلی رخ داده در هر صورت توسعه خط ۳ یکی از اولویت‌های شهر مشهد است مخصوصا در فاز اول و سوم، فاز اول اتصال ترمینال فرودگاه و حرم و فاز سوم اتصال قایم آباد به مرکز شهر.
وی افزود: نکته بعدی توسعه ناوگان اتوبوسی است متاسفانه در چهار سال گذشته فقط ۱۸۳ دستگاه اتوبوس به شهر افزده شده که امسال با تصویب شورا ۸۳ دستگاه خریداری و به شهر افزده شد. توسعه زیرساخت‌های مکمل زیارت یکی دیگر از نکات ضروری است امروز دو اتفاق نامیمون در حوزه گردشگری سلامت در مشهد در حال وقوع است یک دلالان سلامت و دوم اینکه همه این اتفاقات به پای تیم پزشکی جمهوری اسلامی نوشته می شود.
شهردار مشهد در پایان بندی صحبتهای خود با اشاره به اینکه «یک رسانه مطالبه‌گر و خوب که می‌تواند به موقع به کمک مردم بیاید یکی از مهم ترین کارهایش اولویت سنجی است» افزود: برگزاری جشنواره ابوذر بعد از تعطیلی جشنواره مطبوعات توسعه آن می‌تواند یک اتفاق خوب در عرصه خبر در کشور ما باشد
جشنواره ابوذر تجلی مسئله شناسی است
در ادامه این نشست رئیس سازمان بسیج رسانه‌ای خراسان رضوی گفت: جشنواره تجلی مسئله شناسی و مسئله فهمی و حرکت در مسیر حل مسئله از طرف فعالان اصحاب رسانه خراسان رضوی است.
مهدی شادی اظهار کرد: این جشنواره تجلی مسئله شناسی و مسئله فهمی و حرکت در مسیر حل مسئله از طرف فعالان اصحاب رسانه خراسان رضوی است و ما مفتخریم که درد امت را می‌بینید و داد خواهی، مطالبه گری و امید آفرینی ایجاد می‌کنید؛ بی شک حضور شما اصحاب رسانه و حرکت شما اسباب حرکت رو به جلو است.
رئیس سازمان بسیج رسانه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: این مطالبه‌گری اتفاقی مبارک است؛ ما خود را نیرو خادم و صاحب قلمی می‌دانیم که در این مسیر حرکت می‌کند؛ امیدواریم در این مسیر و با آغاز ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر اتفاقات مبارکی با کمک شما اصحاب رسانه رقم بخورد.
وی افزود: همه تلاش، همت و جهد جشنواره رسانه‌های ابوذر، توجهات به سمت مسائلی معطوف بشود که کمتر به آن پرداخته شده و بار آن بر زمین مانده است.
شادی ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است به کمک اصحاب رسانه استان و در صدد رفع مشکلات و امید بخشی با نگاه مثبت به آینده این جشنواره حرکت کند.
حوزه رسانه یکی از بخش‌های جان جامعه است
در ادامه فرماندار مشهد اظهار کرد: معماری در کشور ما انقلابی را ایجاد و پس از آن تصمیماتی گرفته شد و نتیجه آن ایجاد بسیج بود؛ این اتفاق مهمی بود که باعث شد مادام از این ظرفیت ایجاد شده بهره ببریم و بسیجی‌ها نیز از این ظرفیت بهینه استفاده کردند؛ در همه جای این عرصه‌، تراز انقلاب اسلامی حضور پیدا کردند.
محسن داوری ادامه داد: یکی از بخش‌های جان جامعه ما حوزه رسانه است؛ اگر چه در جمهوری اسلامی از این ظرفیت نتوانسته‌ایم به خوبی استفاده کنیم ولی بسیج از این ظرفیت همانند سایر حوزه‌ها به خوبی استفاده کرد.
وی گفت: رویدادی مهم در کشور در حال اتفاق افتادن است که بسیار هوشمندانه‌ است؛ دولت سیزدهم در یک اقدام هوشیارانه و قدرتمندانه تصمیمی بزرگ به عنوان جراحی اقتصادی گرفته که این مهم نیازمند یکپارچگی است و باید دست به دست هم داده تا این رویداد مهم با موفقیت انجام شود.
داوری گفت: رسانه به عنوان حوزه‌ای که در جهت اقناع جامعه به این اقدام می‌تواند کمک کند، همانطور که مستحضرید در جهان اتفاقی افتاده که احتمال قحطی را می‌دهد و همه‌ ما باید متوجه باشیم که در داخل کشور بدرستی مدیریت داشته باشیم و وابستگی‌های خود را از دیگران کم کنیم.
فرماندار مشهد گفت: این طرح اصلاح ارز ترجیحی و حذف آن، موضوع مهمی است که این روزها در حال تصمیم گیری است و انتظار است که حوزه رسانه هوشمندانه و با بصیرت مطالب‌ را از افراد مطلع دریافت و به خوبی به جامعه هدف منعکس کند.
وی بیان اینکه این حرکت بسیار دقیقی است گفت: اگر ما بتوانیم به خوبی این حوزه را مدیریت کنیم، موفق خواهیم بود، چرا که از ظرافت‌های خاصی برخوردار و اگر این ظرافت‌ها به درستی انجام نشود، باعث آسیب جدی و کوتاهی در این موضوع تهدیدی برای کشور است.
داوری با بیان اینکه باید این موضوع را به عنوان مسئله‌ مهم در دستور کار قرار دهید، گفت: از هم اکنون با مراجعه به نخبگان و افراد مسلط در این حوزه و آن‌هایی که تخصص دارند، ابعاد این رویداد را مورد بررسی قرار دهید تا این پروژه سنگین در کشور اجرا شود.
فرماندار مشهد در پایان ضمن‌ تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: امیدواریم رسانه‌های استان خراسان رضوی همانطور که همیشه پیشرو بوده‌اند و جز رسانه‌های برتر هستند، در این حوزه نیز ورود پیدا کنند و در حوزه اقناع کشور اقدامات موثر داشته باشند.
تشریح اهداف برنامه های جشنواره ابوذر در خراسان رضوی
دبیرششمین جشنواره رسانه ای ابوذر نیز در تشریح برنامه های این دوره جشنواره اظهار کرد: در این جشنواره دو هدف دنبال می‌شود که کمی متفاوت است.
فاطمه سهامی با اشاره به اولین هدف اظهار کرد: بحث پیوند زدن شبکه مسائل حومه استان با محورهای جشنواره بوده که سعی شده در محورهای جشنواره گنجانده و هدف و دغدغه دوم اینکه ابوذر باید ابوذر پروری بکند و این مسئله در مسیر جشنواره اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: جشنواره امسال صرفاً یک رونمایی از پوستر نخواهد بود و اتفاقات متفاوتی پیش رو خواهد بود.
سهامی افزود: آماده کردن همایش‌های دو ماهانه در جهت انتقال تجربیات باعث می‌شود مسیر جشنواره همواره ادامه داشته باشد.
دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی گفت: بحث تولیدات مستمر اینترنتی که در تلویزیون اینترنتی ارائه می‌شود و در ادامه دو بخش ویژه در جشنواره داریم که خبرنگاران و فعالان فضای مجازی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند که یکی بحث برنامه سازی در فضای مجازی به این معنا که برند خاصی تولید محتوا کند و داوری نیز به صورتی خواهد بود که برند برنامه مورد داوری قرار می‌گیرد.
وی افزود: پرونده ویژه مورد دیگری است که در فضای رسانه‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود؛ به این معنا که در هر رسانه‌ای که خبرنگاری کار مستمر انجام می‌دهد، تعدادی از آثار خود را ارسال کرده که بررسی و داوری می‌شود.
سهامی در خصوص تغییر جشنواره به نسبت سال گذشته اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی دریافت آثار نداریم که این نسبت به سال قبل تغییر کرده است.
دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در پایان در مورد نحوه ارسال آثار گفت: علاقه‌مندان در سایت ابوذر فستیوال می‌توانند آتار خود را ارسال کنند؛ مرجع اصلی ابوذر صفحه ابوذر فستیوال است که می‌توانند با مراجعه به آن اخبار رسمی جشنواره را دریافت و همچنین در کانال تلگرام بسیج رسانه نیز اطلاعات مورد نیاز را مشاهده کنند