1

وعده‌های توخالی و آرزوی رفع مشکلات درمانی بردسکن

بر اساس آنچه گفته می‌شود، حدود ۴۰ سال قبل اولین بیمارستان شهرستان بردسکن با نام ولی‌عصر(عج) با ۳۲ تخت توسط مردم و بدون نظارت لازم احداث شده و به ‌مرور زمان با احداث فضاهای موجود این بیمارستان به ۱۱۰ تختخوابی افزایش یافته است.
اما آنچه که مدت‌هاست؛ مورد انتقاد و اعتراض مسئولان و مردم این شهرستان قرار گرفته است این‏که امکانات، تجهیزات، تعداد نیروها و حتی میزان پذیرش بیماران در این بیمارستان به ‌تناسب رشد جمعیت افزایش نیافته و هر بار که فردی نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد با مشکلات بسیاری مواجه است و گاه حتی برای بهره‌گیری از خدمات بهتر، باید رنج رفتن به کاشمر را هم تحمل کنند.
فرسودگی و نبود تجهیزات به روز و عدم برخورداری از پزشکان متخصص از جمله مشکلات این بیمارستان قدیمی در این شهرستان ۸۰ هزار نفری است.
سیاست دولت بر احداث پروژه جدید نیست
باوجود این‏که بردسکن در مسیر چندین استان کشور قرار گرفته و به ‌نوعی دروازه خراسان رضوی محسوب می‌شود و باید تنها بیمارستان آن از هر لحاظ مجهز باشد اما اکنون اعلام می‌شود؛ مردم به دلیل کمبود پزشک متخصص و امکانات و تجهیزات به شهرهای هم‌جوار باید عزیمت کنند.
نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص در گفت وگویی با ایسنا گفت: باوجود این‏که سال گذشته پیگیر ماده ۲۳ بیمارستان بردسکن شدیم و تقریباً همه کارها انجام شد اما سیاست‌های دولت جدید مبنی بر این است پروژه جدید به دلیل هزینه بالا، نباید اجرا شود مگر آنکه ضرورت داشته باشد.
حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با بیان این‏که هنوز ماده ۲۳ بیمارستان ۱۷۰ تختخوابی اخذ نشده است، افزود: گذاشتن یک پول برای یک پروژه کار سختی نیست اگر در سال‌های گذشته اعتباری برای آن گذاشته‌ شده از جدول ۱۰ – ۵ نماینده‌ها بوده که می‌توان به هر پروژه غیر ماده ۲۳ پول تزریق نمود و سال بعد حذف کرد.
وی با اشاره به این‏که بیمارستان‌های نیمه‌تمام بسیاری در کشور داریم که ابتدا باید آن‌ها تکمیل شوند، تصریح کرد: مراکز مختلف بهداشتی درمانی در شهرستان بردسکن در خصوص تأمین پزشک، امکانات و تجهیزات نیازمند توجه هستند.
بردسکن محروم از امکانات و تجهیزات لازم در حوزه بهداشت و درمان
فرماندار بردسکن هم در این خصوص به ایسنا گفت: متأسفانه شهرستان بردسکن از لحاظ امکانات و تجهیزات لازم در حوزه بهداشت و درمان محروم است.
علی دهقان‌زاده افزود: با توجه به این‏که بردسکن در یک چهارراه مواصلاتی قرار گرفته است و متأسفانه تنها بیمارستان شهرستان از یک قدمت ۴۰ ساله برخوردار و از امکانات و تجهیزات لازم در حوزه بهداشت و درمان محروم است.
وی تصریح کرد: مجوز بیمارستان ۱۷۰ تختخوابی بردسکن اخذ شده و احداث این بیمارستان ضروری است لذا می‌طلبد این پروژه در ردیف پروژه‌های کد دار ملی قرار بگیرد.
وی وضعیت فضای فیزیکی بیمارستان و تجهیزات پزشکی و کمبود متخصص را از مهمترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: امکانات و پزشک متخصص باید با هم باشند این‏که هر کدام‏شان در شهرستان نباشد مشکلاتی به وجود می‌آید.
تاکنون مردم بردسکن ثمره‌ای در بخش‌های درمان ندیده‌اند
امام‌جمعه بردسکن در همین خصوص به ایسنا گفت: طی ۱۱ سال گذشته که من به بردسکن آمده‌ام تاکنون دو وزیر بهداشت و درمان به این شهرستان آمده‌اند سه ماه قبل هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شهرستان آمد و برای رفع مشکلات بیمارستان این شهرستان قول‌هایی داده‌اند اما تاکنون هیچ‌کدام از آن عملی نشده است.
حجت‌الاسلام علی‌اصغر امینی افزود: بیمارستان شهرستان بردسکن از ۴۰ سال قبل زمانی که شهرستان ۳۰ هزار نفر جمعیت داشت ساخته‌شده در صورتی‌ که امروز بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.
وی با بیان این‏که بیمارستان ولی‌عصر(عج) بردسکن به‌ عنوان تنها بیمارستان این شهر، با مشکلات بسیاری روبروست، اظهار کرد: این بیمارستان فرسوده ابتدا ۳۲ تختخوابی بوده که به ‌مرور زمان با احداث فضاهای موجود به ۱۱۰ تختخوابی رسیده است.
امام‌جمعه بردسکن تصریح کرد: مشکل امروز در بردسکن، فرسودگی شدید ساختمان بیمارستان بردسکن است، ۸۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان به لحاظ دسترسی به امکانات درمانی مناسب در تنگنا هستند و تقاضا دارند مشکل بیمارستان چه با ساخت ساختمان جدید و چه با بازسازی بیمارستان فعلی حل شود.
وی با بیان اینکه احداث بیمارستان ۱۷۰ تختخوابی از نیازهای مردم این منطقه است، ادامه داد: هرچند در دولت قبل مقرر شده بود ۶ تخت آی سی یو به این شهرستان تحویل داده شود، اما در این دولت فقط چهار تخت تاکنون تحویل‌ داده شده است، هم‏چنین باوجود این‏که دستگاه رادیولوژی تحویل بیمارستان بردسکن شده، اما دو قطعه اصلی آن همراهش نیست و عملاً همانند لامپ مهتابی سوخته‌ای می‌ماند که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. نمی‌دانم این قطعات برداشته‌ شده، به‌ جای دیگری فروخته‌ شده، گم‌ شده و یا از اول نداشته است.
امینی با انتقاد از این‏که دستگاه رادیولوژی بیمارستان بردسکن از ۱۵ دی‌ماه خراب است و مردم سختی‌ها و مشکلات بسیاری دارند، در خصوص وضعیت دستگاه سونوگرافی گفت: هرچند برای تأمین این دستگاه قول‌هایی داده شد، اما تحقق نیافت و در نهایت دستگاهی از یکی از شهرهای مجاور استقراض شد که فقط نیاز بیمارستان را جواب می‌دهد و پاسخگوی مراجعان غیر بستری نیست.

وی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواست؛ به شهرستان بردسکن که از مرکز استان ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مردم برای درمان خود به شهرستان‌های دیگر عزیمت نکنند.

امام‌جمعه بردسکن، کمبود پزشک و پرستار را از دیگر مشکلات این شهرستان دانست و افزود: آنچه اعتماد مردم را از بین می‌برد؛ قول‌های بلامحل است. اگر بنا باشد قولی داده شود و عمل نشود، بی‌اعتمادی صورت می‌گیرد و اعتماد از دست رفته بر نمی‌گردد و ضرر آن را نظام جمهوری اسلامی با از دست دادن مردمانش می‌‏کند.

وی عنوان کرد: تاکنون مردم بردسکن ثمره‌ای در بخش‌های درمان ندیده‌اند، اگر دولت می‌خواهد اعتماد از دست رفته را برگرداند با قول و عمل امکان‌پذیر خواهد بود نه این‏که فقط وعده‌های بلامحل بدهند.
ساختمان‌هایی که با پینه کاری سر پا مانده‌اند
هرچند یکی از مهمترین سیاست‌های تمامی دولت‌ها توجه به مناطق محروم‌تر بوده و همچنان با همین شعار به‌خصوص در حوزه بهداشت و درمان با مردم صحبت می‌کنند اما وقتی پای عمل می‌رسد چیز دیگری دیده می‌شود و می‌بینیم باوجود تمامی وعده‌ها، همچنان کمبودها رنج‌آور هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بردسکن در همین خصوص به ایسنا از فرسوده بودن آمبولانس‌های شهرستان خبر داد و گفت: هر چند متخصص چشم در بردسکن مستقر شده اما هیچ دستگاه چشم‌پزشکی نداریم، هم‌اکنون نیازمند دستگاه‌هایی مانند اسلیت لمپ هستیم.

محمدرضا رضانژاد با بیان این‏که یک پزشک ارتوپد در بردسکن فعالیت دارد اما به دلیل کمبود تجهیزات، خدمات بسیار کمی ارائه می‌شود، به تک بودن برخی از تخصص‌ها و کمبود تجهیزات در تنها بیمارستان بردسکن اشاره کرد و افزود: اگرچه توجه ویژه‌ای به حوزه بهداشت و درمان بردسکن شده ولی هم‏چنان با کمبودهایی مواجهیم.

وی کمبود پرستار، نیروهای خدماتی و کمکی را از دیگر کمبودها و مشکلات حوزه بهداشت بردسکن دانست و اظهار کرد: چهار مرکز بهداشتی درمانی در انابد، شهرآباد، باب‏الحکم و مرکز طالقانی بسیار فرسوده هستند و پینه کاری شده‌اند و دیگر تعمیر و مرمت آن‌ها مقدور نیست.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بردسکن هم‏چنین افزود: از ۱۵ سال قبل مسئولان شهرستان پیگیری‌های بسیاری برای احداث بیمارستان جایگزین کردند تا به قانون بودجه رسید و در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای آن اعتبار گذاشتند ولی در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده لذا از مسئولان درخواست داریم برای بیمارستان بردسکن اعتبار دیده شود.

وی ادامه داد: باوجود این‏که با راه‌اندازی دستگاه سی‌تی‌اسکن بردسکن در خرداد ماه سال گذشته کمک بسیاری به مردم شهرستان شد به‌ طوری‌ که اعزام بیماران ۵۰ درصد کاهش یافت، اما هم‏چنان روزانه به‌ طور میانگین سه آمبولانس به کاشمر، تربت‌حیدریه، مشهد و سبزوار اعزام می‌شوند که هزینه‌های بسیاری در بردارد.

رضانژاد اتوبوس آمبولانس برای ۱۱۵ شهرستان را که قبلاً هم به تصویب رسیده از نیازهای ضروری بردسکن دانست و افزود: هم‌اکنون نیازمند دو آمبولانس بین بیمارستانی در شهرستان هستیم.

بردسکن در سال ۷۴ به شهرستان ارتقاء یافت و اکنون با وجود ۳۰۰ پارچه آبادی و روستا و جمعیتی بالغ‌بر ۸۰ هزار نفر هم‏چنان با نبود امکانات پزشکی و نیروهای متخصص مواجه است.

بدون شک اهمیت زیرساخت‌های فیزیکی در ارائه خدمات سلامت و تأثیر آن بر حفظ جان افراد بر کسی پوشیده نیست؛ بی‌شک هدف نهایی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در هر کشور، ارتقاء سطح سلامت مردم آن کشور است. هرچند دسترسی عادلانه به خدمات بهداشت و درمان، یکی از راهکارها برای حفظ سلامت افراد است، اما متأسفانه عدم توجه به این مهم سبب شده برخی از مناطق از دسترسی به خدمات اولیه درمان محروم باشند.

شهرستان بردسکن در حوزه بهداشت و درمان با مشکلات بسیاری مواجه است که کمبود امکانات درمانی از جمله مهمترین مشکلات مردم، در حوزه بهداشت و درمان است.

بیمارستان ولیعصر(عج) بردسکن نه‌تنها به جمعیت ۸۰ هزار نفری منطقه خدمات می‌دهد، بلکه بیمارانی از شهرهای اطراف نیز به آن مراجعه می‌کنند که این نیز توجه به مسائل حوزه بهداشت و درمان بردسکن را دوچندان می‌کند. به‌ ویژه آنکه ساکنان این شهرستان سال‌هاست برای انجام برخی امور درمانی مجبورند به مرکز استان یا سایر شهرهای اطراف سفر کنند و می‌طلبد مسئولان در این زمینه توجه جدی‌تری داشته باشند.