1

لاغری به قیمت جان

افروز عروجی

جان باختن یک تبعه یک کشور عربی در مشهد حین عمل جراحی «لیپوساکشن» چندی پیش به یکی از اخبار مهم استان و کشور تبدیل شد، اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا جراحی زیبایی آن هم به قیمت جان این ارزش را دارد که خود را به تیغ جراحی بسپارند.

این عمل جراحی و عوارض آن چیست؟

لیپوساکشن یک عمل جراحی پلاستیک است که برای خارج ساختن چربی های اضافه از بدن انجام می‌شود. این روش با نام هایی همچون لیپو، لیپوپلاستی یا فرم‌دهی اندام نیز شهرت دارد و با لیپوساکشن می‌توان چربی های زائد نواحی مختلف از جمله شکم، پهلو، ران، باسن، بازو، گردن و کمر را برداشت.

یکی از عوارض انجام عمل لیپوساکشن و بادی کانتورینگ این است که گاهی نامنظمی ها و عدم قرینه‌ها در بدن ایجاد شده و برخی عوارض نامطلوب که  این مسائل قابل پیشگیری نیست و  قبل از عمل بیماران در جریان چنین احتمالاتی قرار خواهند گرفت .

پیکر تراشی چیست؟

پیکر تراشی یک روش تهاجمی زیبایی است و با وجود این که منسوخ شده و عوارضی نیز داشته همچنان طرفداران فراوانی دارد تاجایی که برخی افراد نا‌آگاهانه در مسیری قرار می گیرند که حیات‌شان به خطرمی افتد، در همین راستا برای واکاوی ابعاد مختلف این نوع از عمل‌های جراحی با «علی رهنما» فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی ، ترمیمی گفتگویی کردیم.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی ترمیمی در زمینه کاندیدای مناسب پیکرتراشی می گوید: هر فردی یک چربی موضعی در قسمتهای مختلف بدن داشته ودارای سلامت عمومی و بدون بیماری خاص می‌تواند کاندیدای پیکرتراشی باشد که معمولا همکاران بیهوشی قبل از عمل جراحی بیمار را ویزیت کرده بعد یکسری معیار که فرد را کاندید پیکر تراشی می‌کند که باید شاخص توده بدنی یاBmi زیر ۳۰ یا نهایتاً ۳۵ داشته باشند متاسفانه آن چیزی که بین مردم شایع شده این است که روش‌های بادی کانتورینگ یا پیکرتراشی را به عنوان یک روش برای کاهش وزن و لاغری می بینند ولی به هیچ وجه روش مناسبی نیست در بیمارانی که شاخص توده بدنی آنها پائین است توصیه می‌کنیم در درجه اول به ورزش و فعالیت‌های بدنی بپردازند.

رهنما ادامه می‌دهد: با توجه به تقاضای زیاد همکاران در قسمت‌های مختلف دیگر نیز که به این کار مشغول بوده و عمل‌های پیکرتراشی را انجام می‌دهند غیر از روش‌های غیر تهاجمی که به صورت موضعی انجام می‌شود و آن نیز یکسری عوارض موضعی است مثل کبودی، بی‌حسی، نامنظمی معمولاً عوارض وسیع در روش‌های غیر تهاجمی وجود ندارد ولی در روش‌های تهاجمی جراحی که برای اکثر بیماران نیازبه این روش‌هاست، عوارض مختلفی مثل یک بی‌حسی، کبودی،نامنظمی از آن منطقه شروع می شود تا ایجاد و تشکیل سروما (تشکیل مایع سرمی زیر پوست)، هماتوم (لخته شدن خون) ولی عارضه بدتر عوارض سیستمیک آن است اینها عوارض لوکالیزه (موضعی) است، عوارض سیستمیک اگر توسط فردی صلاحیت دار و با تکنیک صحیح انجام شود و بیمار خوبی کاندید این روش نباشد شیوع عوارض سیستمیک بالا می‌رود.

علت‌های مرگ در این عمل جراحی

او تصریح می‌کند: اینکه لخته در اندام تحتانی ایجاد شده وارد قلب سپس ریه فرد شده که اصطلاحاً آمبولی گفته می شود که مرگ و میر بالایی دارد عوارض دیگر سیستمیک مثل زمانی که حجم ساکشن بسیار بالا بوده و اصول علمی رعایت نشده یکسری اختلالات الکترونیکی در بدن فرد ایجاد شده یا در حین ساکشن بیمار میزان زیادی خون از دست بدهد  بر روی قلب فشار آورده چنانچه قلب بیمار دارای بیماری زمینه‌ای که حتی امکان دارد تا آن زمان ناشناخته بوده باعث ایجاد مرگ و میر در فردخواهد شد.

 

این فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی ترمیمی در خصوص برگشت پذیری چاقی بعد از پیکر تراشی می افزاید: در این عمل در واقع حجم عمده‌ای از چربی‌ها ی لایه زیر جلدی فرد تخلیه و ساکشن و لیز شده و مقداری از چربی ها باقی می ماند چربی‌های ساکشن شده از بین رفته توانایی این که سلول بزرگ شده، قابلیت برگشت پذیری به حجم سابق را ندارد یعنی منطقه‌ای که فرد ساکشن می‌شود اگر رژیم غذایی رعایت شده فعالیت بدنی نیز رعایت گردد معمولاً برگشت پذیر نیست ولی به این معنا نیست که فرد رژیم غذایی و فعالیت بدنی را رعایت نکند چربی‌های نقاط دیگر بدن افزایش نیابد.

رهنما در ارتباط با نارضایتی برخی بیماران از فرم بدن پس از عمل زیبایی اظهار می‌کند: یکی از عوارض انجام عمل لیپوساکشن و بادی کانتورینگ این است که گاهی نامنظمی ها و عدم قرینه ها در بدن ایجاد شده و برخی عوارض نامطلوب که  این مسائل قابل پیشگیری نیست و  قبل از عمل بیماران در جریان چنین احتمالاتی قرار خواهند گرفت .

فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک پیرامون تفاوت آماری عوارض ناشی از پیکرتراشی می‌گوید: متاسفانه آمار دقیقی توسط نهادهای ذیربط در این زمینه به صورت مدون در دست نیست ولی به طور تجربی آمار آن کم نیست و احساس می شود مقداری از میانگین علمی بالاتر است علت آن نیز سردرگمی و عدم نظارت بر فعالیت‌های غیرقانونی توسط افرادی که صلاحیت نداشته منجر به بالا رفتن عوارض در کشور شده است.

چرایی انجام این عمل جراحی

هم‌چنین عبدالله قویدل روانشناس بیمارستان امام رضا (ع) در ارتباط با اهمیت جراحی زیبایی و پیکر تراشی می‌گوید: چنانچه جراحی زیبایی یا پیکر تراشی به جا و درست انجام شود نه تنها اشکالی ندارد بسیار سودمند نیز خواهد بود  در بخش سوختگی عمل‌های زیبایی حیاتی محسوب می‌شود البته برخی افراد جراحی‌هایی انجام می دهند که افراطی است.

وی در ادامه در رابطه با میزان رضایتمندی متقاضیان پیکرتراشی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب اظهار می‌کند: برخی متقاضیان شاید عمل‌های زیبایی که روی آنها صورت می‌گیرد عمل موفقی باشد ولی از نظر روانی بیمار رضایت نداشته باشد و تصور کند به آن نقطه مطلوب نرسیده است که اختلال «بادی دیسمورفی» یا زشت انگاری بدن یا وسواس فکری نسبت به ظاهرشان نشان دهند اگر ابتدا این اختلال درمان نشود ممکن است بعد از جراحی رضایت نسبی داشته باشند ولی بلافاصله یک اختلال ذهنی یا مورد دیگرکاندیدای جراحی‌های متعدد می‌شوند واین چرخه ادامه می یابد تا این مسئله روانشناسی درمان شود.

قویدل در مورد تداوم تاثیر روانی پیکرتراشی یا جراحی زیبایی تصریح می‌کند: همه اینها نسبی بوده و نمی‌توان به طور مطلق در این زمینه اظهار نظر کرد ولی مواردی وجود داشته که با یک مشکل مراجعه کرده و مشکل رفع شده و آن خود پنداره‌اش یا همان تصویری که از خود داشته یک تصویر خوشایند شده و راضی می‌شود حتی عزت نفس می‌یابد اگر برای فردی این شرایط پیش بیاید آخرعمر از جراحی انجام شده رضایت خواهد داشت ولی یک جنبه ذهنی ویک جنبه جسمی نیز دارد اگر این  رضایتمندی در ذهن شکل نگیرد حتی اگر بهترین جراحی نیز روی آنها انجام گیرد این افراد مشکل خواهند داشت.

روانشناس بیمارستان امام رضا (ع) یادآور می‌شود: برخی به خاطر مدل شدن دنبال پیکرتراشی و چنین مواردی می روند مسئله ظاهر حتی برای پزشکان می‌تواند درآمد زا باشد، متاسفانه برخی پزشکان تبلیغات خارج از عرفی انجام داده و همین امر منجر به مراجعه افراد نا آگاه برای پیکرتراشی خواهد شد.

قویدل در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر گرایش افراد به سمت پیکر تراشی عنوان  می‌کند:  بخشی مربوط به نقش جامعه و برخوردهایی که افراد از محیط جذب کرده و از آن در ذهن خود تصویر سازی کرده است، بخش دیگر خود فرد است، فرد تصویر ذهنی از خود داشته و یا سمت اختلالات شخصیتی مثل خود شیفتگی می رود، بخش سوم، عامل خانواده زناشویی بوده که برخی انگیزه ها در محیط خانوادگی شکل می‌گیرد یعنی گاهی پس از سپری شدن مدتی از زندگی زناشویی این تصویردر ذهنشان  شکل خواهد گرفت که شاید برای همسرشان تکراری شده‌اند و یا همسرشان با هدف افزایش رضایت جنسی آنها را ترغیب به انجام عمل جراحی زیبایی کرده و به منظور دستیابی به جذابیت بیشتر اقدام به پیکر تراشی می کنند.

بخش زیادی از خدمات زیبایی از جمله پیکر تراشی و لیپوساکشن به گردشگران سلامت ارائه می‌شود، به سراغ نایب رئیس انجمن گردشگری سلامت خراسان می‌رویم. دکتر امیرحسین طلوع  در ارتباط با الگوی پیکر تراشی می‌گوید: در بسیاری از کشورهاعمل های جراحی زیبایی را بیمه پشتیبانی نمی‌کند و این دلیل مهمی برای مراجعه به کشورهای دیگر است ما بیشترین مراجعه را از کشورهای نزدیک داریم.

او درباره مراکز درمانی دارای مجوز پذیرش بیماران گردشگر سلامت در مشهد تصریح می‌کند: حداقل ۱۶ بیمارستان دارای این مجوز هستند که توانایی  جذب بیماران گردشگری سلامت که از امکانات و تجهیزات لازم برخوردارند که این شامل خدمات پذیرش واحد زبان عربی، انگلیسی و غیره است.

با وجود این که عمل های زیبایی غیراورژانسی، می‌تواند به مرگ افراد منجر شود یا حداقل در خوشبینانه‌ترین حالت با وجود مشهودبودن نتیجه پیکرتراشی که بلافاصله بعد از عمل ظاهرشده و تا شش ماه ادامه دارد هنوز هم برخی افراد در جستجوی زیبایی به قیمت جان هستند.