1

سهمیه لیتری چند؟

مشمولان طرح «بازتوزیع یارانه بنزین» می‌توانند تحت شرایط تعیین شده، سهمیه یارانه‌ای خود را در سامانه بفروش برسانند یا آن را تا سقف ۴۰۰ لیتر حفظ کنند ولی بعد از آن سهمیه به طور خودکار تبدیل به ریال و به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

طرح «بازتوزیع» یارانه بنزین از اول اسفندماه و به طور آزمایشی در جزیره کیش به مرحله اجرا درآمد و قرار است در ادامه در قشم نیز اجرایی شده و بعد از بررسی و نهایی شدن آن،  در سطح کشور به مرحله اجرایی برسد.

در این طرح همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود. در عین حال که در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده و نرخ بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است، اما با توجه به اختصاص اعتبار بنزین به افراد به جای خودروها، هر فرد یک اعتبار لیتری خواهد داشت که می‌تواند در جایگاه‌ها از آن استفاده کند؛ ولی کسانی که نیاز به استفاده از این بنزین ندارند می‌توانند اعتبار خود را برای فروش عرضه کرده و افرادی که نیاز دارند آن را خریداری کنند.

در همین رابطه و اینکه چطور و تحت چه شرایطی امکان خرید و فروش بنزین یارانه‌ای وجود دارد، پیگیری ایسنا از مسئولان مربوطه در منطقه آزاد کیش با توضیحاتی همراه بوده است.

قیمت خرید و فروش “سهمیه بنزین” ۱۵۰۰ تومان است

براین اساس متقاضی خرید یا فروش سهمیه بنزین یارانه ای می‌تواند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.benzineman.ir بنزین خود را عرضه کند؛ به طوری که درخواست فروش از سمت فروشنده یا درخواست خرید از سمت خریدار ثبت می‌شود که با اعلام میزان لیتر  مورد نظر خواهد بود. اگر شخص قصد فروش داشته باشد، با قیمت بنزین سهمیه‌ای یعنی ۱۵۰۰ تومان از او خریداری می‌شود و در صورتی که قصد خرید داشته باشد، اعتبار سهمیه در کارت بانکی وی  شارژ خواهد شد.

باقی مانده سهمیه بنزین به طور خودکار در پایان دوره ماهانه به فروش می‌رود

اما باید توجه داشت که سهمیه یارانه‌ای بسته به اقدام صاحب آن قابل حفظ کردن در ماه‌های بعد است؛ به گونه‌ای که در سامانه، گزینه فروش سهمیه هر دوره ماهانه فعال است؛ یعنی اگر کسی به سامانه هم مراجعه نکند، در پایان دوره هر قدر از سهمیه یارانه‌ای وی که باقی مانده به طور اتوماتیک فروش رفته و معادل ریالی آن به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

متقاضی خرید یا فروش سهمیه بنزین یارانه ای می‌تواند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.benzineman.ir بنزین خود را عرضه کند؛ به طوری که درخواست فروش از سمت فروشنده یا درخواست خرید از سمت خریدار ثبت می‌شود که با اعلام میزان لیتر  مورد نظر خواهد بود. اگر شخص قصد فروش داشته باشد، با قیمت بنزین سهمیه‌ای یعنی ۱۵۰۰ تومان از او خریداری می‌شود و در صورتی که قصد خرید داشته باشد، اعتبار سهمیه در کارت بانکی وی  شارژ خواهد شد

تا ۴۰۰ لیتر حفظ می‌شود و بعد از آن سهمیه بنزین به ریال تبدیل خواهد شد

اما اگر مالک بخواهد می تواند با مراجعه به سامانه، گزینه مربوطه را غیرفعال کند که  در این حالت سهمیه وی در پایان دوره، دیگر فروش نرفته و اختیار  با صاحب آن است.  البته این موضوع قابل توجه است که سهمیه تا ۴۰۰ لیتر در ماه‌های بعد حفظ می‌شود و اگر از آن عبور کند و استفاده  نشود،  آنگاه به طور خودکار معادل ریالی آن به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد؛ بنابراین مشمولان، یا بنزین یارانه‌ای خواهند داشت یا بعد از حد تعیین شده، معادل ریالی آن را.

به عنوان مثال در یک خانواده چهار نفره که سهمیه یارانه‌ای آنها معادل ۸۰ لیتر است، افراد خانواده می‌توانند به هر میزان از سهمیه خود را در سامانه با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه کنند و باقی مانده آن بنا به دلخواه می‌تواند در ماه‌های بعد حفظ شود یا در پایان دوره، معادل ریالی آن را دریافت کنند.

منابع فروش یکبار در ماه تسویه می‌شود

در مورد اینکه منابع ناشی از فروش سهمیه بنزین چه زمانی پرداخت می شود نیز این‌گونه خواهد بود که فقط یکبار تسویه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود؛ یعنی هر زمانی در ماه که سهمیه به فروش برسد، جمع شده و یکبار تسویه خواهد شد که الزاما همزمان با پرداخت یارانه نقدی نخواهد بود.

بنزین یارانه‌ای ربطی به کارت سوخت و یارانه نقدی ندارد

ایسنا نوشت: لازم به یادآوری است که اعتبار و سهمیه بنزین یارانه‌ای هیچ ارتباطی به تغییر در یارانه‌های نقدی پرداختی در هر ماه یا کارت سوخت اشخاص ندارد و در دوره اجرای آزمایشی طرح، کارت سوخت تمامی خودروها مانند قبل شارژ خواهد شد.