1

قیمت برنج همچنان قد می‌کشد

سپیده قاسمی

در ماه‌ اخیر برنج ایرانی قیمت بی سابقه‌ای را در بازار تجربه کرد. از نظر بسیاری از کارشناسان این قیمت‌ها غیر واقعی بوده و مافیای که در بازار این کالا شکل گرفته با سیاستی عجیب و حساب شده از ابتدای فصل برداشت برنج داخلی، بالا رفتن نجومی قیمت این محصول را برنامه‌ریزی کرده است.

راه ‌حل دولت به جای مقابله و حذف مافیا، تعیین قیمت دستوری برای کنترل قیمت‌ها و متعادل‌تر کردن بازار بوده است. برهمین اساس آخرین روز بهمن ماه، عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سرپرستان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان و کردستان قیمت تعیین شده برخی از ارقام برنج داخلی و خارجی را اعلام کرد. این ارقام برنج داخلی و خارجی شامل؛ برنج داخلی رقم طارم درجه یک، طارم درجه دو و شیرودی، برنج وارداتی هندی و پاکستانی می‌شد. اما بررسی‌های میدانی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، قیمت‌های دستوری اختلاف عجیب قیمت برنج در بازار دارد. قیمت های دستوری دولت در مواردی حتی بالا از قیمت عرضه در بازار است.

تفاوت قیمت دستوری برنج با قیمت بازار

بررسی میدانی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، نرخ‌ دستوری که دولت برای برخی از ارقام برنج  به منظور متعادل کردن قیمت‌ها تعیین کرده در ۳ رقم بالاتر از قیمت عرضه در بازار است.

بر همین اساس در ارقام برنج داخلی که نرخ مصوب برای آن‌ها تعیین شده است، هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک در بازار از ۷۴ هزارتومان تا ۷۷ هزار و ۵۰۰ عرضه می شود که، ۹ هزار تومان تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب دولت است.

هر کیلوگرم برنج طارم درجه دو در بازار از ۶۴ هزار تومان تا ۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود که، ۴ هزار تومان تا ۴ هزار و ۳۰۰ تومان بالاتراز نرخ مصوب دولت است.

برنج یکی از کالاهای اساسی است که اخیرا افزایش غیر منطقی قیمت آن حاشیه ساز شده است. دولت بار دیگر به جای حل ریشه ای مشکل برای کنترل بازار، دست به تعیین قیمت دستوری برای برخی از ارقام این کالا زده است تا با این روش در کوتاه مدت بازار را کنترل و قیمت‌ها را متعادل‌تر کند. اما قیمت‌های دستوری اختلاف عجیبی با قیمت بازار دارد

همچنین هر کیلوگرم برنج شیرودی  در بازار از ۴۰ هزار تومان تا ۵۲ هزار تومان  عرضه می‌شود که در برخی فروشگاه ها ۲ هزار تومان زیر قیمت نرخ مصوب دولت و در برخی دیگر ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب دولت به فروش می‌رسد.

در ارقام برنج خارجی که نرخ مصوب برای آن‌ها تعیین شده است، هر کیلوگرم برنج هندی وارداتی در بازار از  ۲۷ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود که، در برخی فروشگاه ها ۳ هزار تومان زیر قیمت نرخ مصوب دولت و در برخی دیگر ۵ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب دولت به فروش می‌رسد.

هر کیلوگرم برنج پاکستانی وارداتی نیز در بازار از ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۹ هزار تومان  در بازار عرضه می‌شود که، در برخی فروشگاه ها ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان زیر قیمت نرخ مصوب دولت و در برخی دیگر ۱۸ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب دولت به فروش می‌رسد.

به نظر می‌رسد، دلیل این اختلاف عجیب قیمتی مربوط به ابهام در نحوه قیمت گذاری دستوری باشد، چراکه‌ عنوان ارقام ذکر شده کلی بوده و جزئیات آن ذکر نشده است، به طور مثال برنج هندی وارداتی ارقام بسیاری دارد که توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود، هر کدام از این شرکت‌ها می توانند با استفاده از همین ابهام در قیمت گذاری دولت، اقدام به گران فروشی کنند.