1

دوست دارم هیچ کودکی کاری وجود نداشته باشد

اعظم عباسپور

وظیفه گروه های جهادی همین (خدمت به مردم) است که داوطلبان رنج سفر را به دوش می‌کشند و می‌روند جاهایی که سختی دارد، از کوه بالا رفتن دارد، زخمی شدن دارد…یا در راه کمک به محرومین  بارها می‌شود که در جاهایی بد و بیراه می‌شنوند. این سختی ها دستاورد بزرگی دارد و آن اینکه آدم‌ها خودشان را پیدا می‌کنند. حقیقت واقعی خودشان را کشف می‌کنند. متوجه می‌شوند که چه فردی کسی هستند، مشکلاتشلان کجاست و نارسایی هایشان چیست، بنابراین اولین فلسفه گروه های جهادی انسان سازی و خودسازی است که  در زندگی شخصی هم خیلی موثر است. تجربه نشان داده است که این نوع آدم‌ها (انسان جهادی)، آدم‌های بزرگی می‌شوند. حدود 90 درصد آدم‌هایی که قهرمانان بزرگی شده‌اند، زندگی‎شان همین‌طور بوده است.

آدم ها در سختی ساخته می شوند

این طور نیست که کسی در رفاه و آسایش ساخته شود، آدم ها در سختی ساخته می شوند. حالا اگر سختی برای خدا باشد هم آخرت و هم دنیا حاصل می‌شود، مطمئن باشید ده‌ها برابر این زحمتی که در این مسیر می‌کشید هم خداوند برکت می‌دهد و خودتان استفاده می‎کنید، براساس تجربیاتی که از افراد شرکت گننده در این گروه‌ها بدست آمده است، این گروه های جهادی دانشگاه های بزرگ تربیتی هستند.

سرش درد می‌کند برای به‌عهده گرفتن کارهای روی زمین مانده محرومین و نیازمندان، و البته باز کردن گره‌های سخت و در ظاهر نشدنی، از زندگی مرزنشینان محروم… معتقد است که حرکت جهادی فقط این نیست که بروی یک جا را آباد کنی یا به یک نیازمند کمک کنی، بلکه در درجه اول، کمک به خود و حرکت در جهت خودسازی است.

علیرضا کمیلی در هیاهوهای زندگی‌های ماشینی امروزی، بدون هیچ چشم داشتی، در کنار محرومان حاشیه شهر مشهد و شهرستان سرخس حضور پیدا می‌کند و هر چه از دستش بر می‌آید برای رفع نيازهای این قشر محروم انجام می‌دهد.

مدیر گروه جهادی یاران مهر معتقد است که راه جهاد، فرمول ندارد و به حرف نیست. کار جهادی کردن، قلبی و دلی است. در این مسیر، شما فقط کافی است قدم اول را بردارید و شروع کنید، باقی‌اش دیگر دست شما نیست و اگر واقعا خدایی و برای خدا کار کنید، حتماً در این راه ادامه مسیر می‌دهید.

گروه جهادی یاران مهر چند سالی است که جانانه پای کار محرومین حاشیه شهر مشهد و شهرستان سرخس خدمت می‌کنند.

فعالیت یاران مهر، در حوزه زنان و کودکان بی سرپرست است

مدیر گروه یاران مهر آغاز جدی‌ شروع کار یاران مهر را اینگونه بیان می‌کند: آغاز کار یاران مهر در سرخس برای تهیه جهیزیه زوج سیل‌زده‌ای بود که پس از ناامیدی حاصل از سیل و از دست دادن تمام دارایی‌شان، به برکت این طرح توانستند زندگی مشترک‌شان را آغاز کنند.

علیرضا کمیلی تأکید می‌کند: از خرداد۱۳۹۸ تاکنون حوزه فعالیتم را در زادگاهم سرخس متمرکز کرده‌ام و دلم نمی‌خواهد هیچ کودکی به دلیل مشکلات مالی از تحصیل باز بماند و یا مبدل به کودک کار شود.

وی می‌افزاید: هم اکنون محدوده فعالیتم در حوزه حمایت از زنان و کودکان بدسرپرست، بی‌سرپرست و همچنین بیماران از کارافتاده است که تعداد زیادی از آن‌ها کودکان کار هستند و در حال حاضر تأمین هزینه درمان یک بیمار مبتلا به سرطان در اولویت قراردارد.

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بصورت ماهیانه، توزیع کارت نان به‌طور گسترده بین نیازمندان، تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند که آرزوی آن‌ها آبرومندانه رفتن به خانه بخت است، از مهم‌ترین اقدامات این گروه جهادی است.

علیرضا کمیلی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ویژگی های گروه جهادي یاران مهر  این است که افراد متفاوت را دور هم جمع می‌کند و با وحدت این افراد که گاها از نظر فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و فکری با هم تفاوت دارند در راستای کمک به محرومین و نیازمندان تلاش و کوشش می کنند،افزود:

وقتی محرومیت مردم حاشیه شهر و روستاهای مرزی سرخس را دیدیم، دیگر نتوانستیم بی‌ تفاوت باشیم. فعالیت‌های جهادی، شب و روز و تعطیلات نمی‌شناسد اما شما اصلا  نمی‌توانید در نیروهای گروه جهادی یاران مهر، نشانه‌ای ازخستگی را ببینید. و صد البته که این روزها بخاطر حمایت از محرومین تک تک اعضای گروه روحیه بشاش و خستگی‌ناپذیر پیدا کرده‌اند.

توزیع بخاری میان خانواده های فاقد بخاری

وی افزود:به لطف خدا، ۳۰ عدد بخاری، میان خانواده های فاقد بخاری شهرستان سرخس توزیع گردید ،چرا که متأسفانه خیلی از خانواده ها در این سرمای استخوان‌ سوز و سوزناک فاقد بخاری بودند و بیشتر آن‌ها به واسطه یک اجاق گاز خانه خود را گرم می‌کردند، که به همت تیم مردمی یاران مهر و پس از چند هفته تحقيقات میدانی و شناسایی نیازمندان واقعی، گرمای محبت به خانه این افراد نیازمند رسید.

مدیر گروه جهادی یاران مهر می‌گوید: من اشک‌ شوق مادران زیادی را بعد از رسیدن بخاری به منازلشان دیدم و چه لبخندهایی که به لب نشست و چه دل‌هایی که با دیدن بخاری‌ها شاد شد. در هنگام توزیع بخاری‌ها نکته جالب و لذت بخش، صحنه توزیع بخاری هایی بود که برای جهیزیه عروس هدیه می‌دادیم و اشک شوق نو عروس ها را نظاره می‌کردیم و خداوند را بخاطر مهرباني اش واقعا شکر کردیم.

وی می افزاید: مادری را در مناطق محروم دیدم که به دلیل بیماری و عدم امید به درمانش، تنها خواسته اش این بود که یک بخاری برای منزلش تهیه کند تا حداقل فرزندانش دغدغه سرمای زمستان را نداشته باشند. البته در هنگام توزیع بخاری ها سعی کردیم به دورترین و محروم ترین روستاهایی که امسال به تازگی گاز کشی شده اند هم برویم و این عزیزان رو هم مهمان طرح خودمان کردیم۰

او تصریح می‌کند: تاکنون از طریق فراخوان در صفحه اینستاگرام شخصی‌ام توانسته‌ام مسائل پزشکی خانواده‌ها همچون عمل سخت یک پدر معلول، بازسازی و ساخت منزل دو مادر سرپرست خانواده، توزیع مستمر سبد کالا میان محرومان و اقدامات حقوقی همچون تهیه شناسنامه برای کودکان بدون شناسنامه و توزیع و اجرای طرح نان رایگان را انجام دهم.