1

گفتمان سازی آب

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: گفتمان‌سازی در خصوص مساله کمبود آب استان ضروری است و تا زمانی که این مهم تبدیل به گفتمان نشود، دغدغه همگانی شکل نخواهد گرفت.

به گزارش صبح امروز جواد خدایی پنجشنبه گذشته در نشست کمیته آب، ذیل ستاد انرژی خراسان رضوی در محل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: باید گفتمان آب نهادینه شود زیرا این مهم مساله همه مردم استان است و باید برای تامین آب در سال آتی مشارکت طلبی و گفتمان سازی در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: هدف کلان ما در بحث انرژی، پایداری آن است اما ما در شرایط کاملا شکننده ای قرار داریم و باید همه تلاشمان این باشد که عرضه و تقاضا در زمینه انرژی را تراز و متوازن کنیم.

معاون استاندار با اشاره به تشکیل ستاد انرژی در خراسان رضوی گفت: در سفر رییس جمهوری به ترکمنستان خواسته های پراکنده و متعددی از سوی دستگاه های اجرایی متولی انرژی اعم از آب، برق، نفت و گاز مطرح شد که نتوانست حق مطلب را در خصوص خواسته اصلی استان در این زمینه ادا کند.

خدایی افزود: این اتفاق لزوم ایجاد یک همگرایی بین طرح و پیگیری مشکلات و ارایه درخواستهای دستگاه های اجرایی متولی انرژی در استان و راه اندازی اتاق فکر، یا پنجره واحد در این زمینه را دوچندان کرد، در این راستا با دستور استاندار، “ستاد انرژی” ذیل کارگروه امور زیربنایی خراسان رضوی تشکیل شد.

وی اظهار داشت: وظیفه اصلی ستاد انرژی، وحدت‌بخشی به فعالیتهای دستگاه های اجرایی استان، ایجاد همگرایی در تصمیمات، دادن انضباط کاری به پیگیری ها و جلوگیری از سرگردانی خواسته های حوزه انرژی در بین دستگاه های اجرایی، تسریع در وصول مطالبات استان و ارسال یک پیام واحد به گوش نهادهای متولی است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ذیل کارگروه امور زیربنایی استان، سه کمیته تخصصی در حوزه آب، برق و نفت و گاز شکل گرفت که مسوولیت دبیرخانه هر کمیته به ترتیب به شرکت آب منطقه ای، شرکت برق منطقه ای و شرکت گاز استان محول شد.

خدایی افزود: هر کمیته ذیل ستاد انرژی، مرجع بررسی مشکلات، پاسخگویی به درخواست و سیاستهای کلان آن حوزه خواهد بود تا همه مشکلات و خواسته ها را در هر یک از حوزه های آب، برق و نفت و گاز و جمع بندی و به ستاد انرژی ارایه دهد، سپس ستاد انرژی تصمیم نهایی را به کارگروه امور زیربنایی ارجاع دهد تا درباره آن تصمیم گیری شده و به تصویب برسد که مصوبه کارگروه امور زیربنایی پس از تایید شورای برنامه ریزی و توسعه لازم الاجرا خواهد بود.

وی بیان کرد: در ابتدای هفته آینده مکاتبه ای با همه دستگاه های اجرایی خراسان رضوی انجام و اعلام می شود که مسائل انرژی در قالب این کمیته ها به دبیری دستگاه های اجرایی مربوطه انجام خواهد شد تا مطمئن شویم که پراکنده کاری نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: از این پس مسوولیت بررسی و اتخاذ هر نوع تصمیم در سه مقیاس کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در بخشهای انتقال آب، سدسازی، احداث شبکه یا پاسخگویی به مطالبات شهرکهای صنعتی با کمیته آب ستاد انرژی خواهد بود و کمیته آب، اتاق فرمان مسائل مرتبط با حوزه آب استان است و باید نظرات دقیق، فنی و عالمانه ای از این کمیته ارایه شود.

معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نشست های دبیرخانه کمیته آب باید به صورت هفتگی برگزار شود، افزود: به واسطه سه کمیته آب، برق، نفت و گاز و دبیرخانه فعال آنها با دستورکارهای مشخص در مقیاس های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، یک برنامه راهبردی مشخص برای هر حوزه اجرا می شود.

خدایی، در نظر گرفتن تنظیم تقویم منظم، دستورکارهای مشخص برای هر نشست، پرهیز از گفتگو در سطح و رساندن آن به عمق مسائل ناظر به نتیجه روشن و تصمیم واضح و تقسیم‌کار واضح را از سوی کمیته های ذیل ستاد انرژی خراسان رضوی ضروری دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست به تشریح شرایط آبی استان پرداخت و گفت: با توجه به محدودیت های آبی موجود، جمعیت شهر مشهد چند برابر توان آبی و هوای پاک آن است و باید از افزایش جمعیت این شهر جلوگیری شود.

محمد علایی افزود: از سوی دیگر بارش ها در مشهد طی ۳۰ سال اخیر کاهشی بوده و با شرایط موجود نباید هیچ برداشتی از منابع آبی محور غرب مشهد انجام گیرد، از نیروگاه ها و همچنین صاحبان صنایع در مشهد خواسته خواهد شد که از پساب برای مصارف خود استفاده کنند.

وی اظهار داشت: روند افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، بارش در محدوده مطالعاتی مشهد را به کمتر از ۲۵۰ مترمکعب در سال کاهش داده و امسال نیز بارندگی در این شهر نسبت به سال گذشته به مراتب کمتر بوده است.

علایی به شرایط ویژه آب در خراسان رضوی و مشهد در سال ۱۴۰۱ اشاره و بیان کرد: مخازن سدهای تامین کننده آب مشهد نیز امسال ۵۲ درصد کمتر از سال گذشته آب دارند و باید برای شرایط تامین آب شرب و بهداشت برای سال ۱۴۰۱ مشهد، برنامه مشخصی داشت.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی، اجرای برنامه مصوب برای برداشت از آب سد دوستی و کنترل برداشت آب ترکمنستان از این سهم، رفع مشکل کیفی آب سد کارده، امکان استفاده از چاه های دستگاه ها و سازمانهای داخل محدوده شهر، حفر ۳۲ حلقه چاه، خرید چاه کشاورزی و اجرای خط غرب مشهد را از برنامه های سال ۱۴۰۱ برای تامین آب مشهد برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مساله تامین آب برای استان با تامین آب برای کلانشهر مشهد کاملا متفاوت است، این شرکت موظف به تامین آب ۹۰ شهر و سه هزار روستا است که هر کدام مشکلات و دغدغه های مختلفی دارند.

سید ابراهیم علوی با بیان اینکه حداقل ۵۰ درصد از ۹۰ شهر خراسان رضوی دارای تنش های کمّی و کیفی آب هستند، افزود: حدود ۲ میلیون مشترک در شهرهای استان وجود دارد که در اوج مصرف باید هشت هزار و ۱۳۲ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز آنان تامین شود.

وی تقویت ناوگان سیار شرکت آبفای استان و محدود کردن یا فریز کردن درخواستهای سایر بخشها در حوزه آب شرب از شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی را خواستار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در این نشست گفت: برنامه تامین آب شهر مشهد کاملا مشخص است و به طور قطع تابستان سختی را برای تامین آب این کلانشهر پیش رو داشته و ۳.۵ مترمکعب کمبود آب خواهیم داشت.

حسین اسماعیلیان، تدوین بسته فرهنگی صرفه جویی در مصرف آب برای کلانشهر مشهد در سال ۱۴۰۱ و پیگیری تامین اعتبار ۱۶ هزار میلیارد ریالی برای اجرای برنامه های کوتاه مدت تامین آب کلانشهر مشهد را خواستار شد.