1

پرانتزها درحال بسته‌شدن است

نشست‌های رسمی و کارگروه‌های مختلف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و تیم همراه با نمایندگان ۱+۴ و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا از صبح امروز در وین دوباره آغاز شده است. علی باقری کنی، رییس هیات مذاکره کننده ایرانی ـ که روز جمعه به تهران بازگشته بود ـ بامداد امروز دوشنبه برای ادامه گفت‌وگو‌ها با نمایندگان گروه ۱+۴ عازم وین شد.

نشست‌های رسمی و کارگروه‌های مختلف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و تیم همراه با نمایندگان ۱+۴ و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا از صبح امروز در وین دوباره آغاز شده است. علی باقری کنی، رییس هیات مذاکره کننده ایرانی ـ که روز جمعه به تهران بازگشته بود ـ بامداد امروز دوشنبه برای ادامه گفت‌وگو‌ها با نمایندگان گروه ۱+۴ عازم وین شد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در دو روز اقامت در تهران در قالب یک برنامه فشرده با همه مقامات ذیربط بالادستی، فنی و تخصصی نشست‌های هماهنگی و مشورتی داشت.

امیرعبدالهیان: بدنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین نیستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شکه تلویزیونی «سی جی تی ان» (CGTN ) چین تاکید کرد تهران هرگز بدنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین و یا به انحراف کشاندن روند گفت و گوها نیست و اگر طرف مقابل به تعهدات توافق هسته ای بازگردد، ایران هم به تعهداتش بازخواهد گشت

حسین امیر عبداللهیان مواضع پکن در مذاکرات وین را سازنده و منطقی خواند و گفت که ایران از چین به علت حمایت از مواضع تهران در روند مذاکرات هسته ای قدر دانی می کند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: چین همواره در مذاکرات هسته ای به ویژه در مذاکرات جاری در وین نقشی فعال و منطقی داشته است. درجریان مذاکرات چین همواره مخالف تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران بوده است. در دیدار با همتایان چینی خود، از حمایت های چین دراین زمینه قدردانی و تاکید کردم. همچنین به مقامات چین اطمینان دادم که ایران هرگز قصد اتلاف وقت و یا منحرف کردن جریان مذاکرات را ندارد.

امیرعبداللهیان گفت: ما در جریان مذاکرات، پیشنهادی مثبت، سازنده و واقع بیانانه در وین ارائه کردیم. چین و روسیه ازاین پیشنهاد حمایت کردند، اما کشورهای غربی از جمله آمریکا، هیچ پیشنهاد مثبتی ارائه نکردند.

وی افزود: اگر طرف های مقابل به تعهدات توافق هسته ای بازگردند، ایران نیز به تعهدات خود مبتنی بر این توافق بازخواهد گشت.

اعلام حمایت عراقچی از علی باقری و مذاکره کنندگان ایرانی

سید عباس عراقچی معاون سابق وزارت امور خارجه روز (دوشنبه) ۲۷ دی ماه در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی از عزیمت علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات وین و در حمایت از تیم مذاکره کننده نوشت: دکتر باقری و همکارانش در مذاکرات وین ماموریت سختی را دنبال می‌کنند. حمایت کامل و دعای خیر همه ما با ایشان است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری در ۲۵ فروردین امسال فرمودند: امیدواریم ان‌شاءالله مسئولان کشور در این زمینه (مذاکرات وین) هم کاملا با چشم باز، با دل محکم و با توکل به خدا و با ذکر «حسبناالله و نعم الوکیل» ان‌شاءالله جلو بروند. توفیقات الهی شامل حالشان بشود و ملت را خرسند و خوشحال کنند.

بر اساس توافق انجام‌شده در هشتمین دور مذاکرات هسته ای، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی، روز جمعه گذشته برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌های خود برگشته بودند. مذاکرات کارشناسی در این ایام هم کماکان ادامه داشت و جلسات کارگروه رفع تحریم و ترتیبات اجرایی (کارگروه سوم) با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در این مدت در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

آخرین بار، جلسه هیات های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی، روز جمعه با حضور انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌گوها در وین برگزار شد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی داشته است.

گاردین: توافق در مذاکرات وین امکان‌پذیر است

روزنامه «گاردین» در گزارشی به قلم «پاتریک وینتور» درباره مذاکرات وین مدعی شده، شمارش معکوس برای پایان مذاکرات شش ماهه در وین درباره آینده توافق هسته‌ای ایران آغاز شده و با اینکه رسما هیچ ضرب‌الاجلی رسمی تعیین نشده، اگر در کمتر از دو هفته پیشرفتی حاصل نشود، روند به پایان می‌رسد و خلأ خطرناکی ایجاد می‌کند.

به نوشته این روزنامه، کاخ سفید با بیان اینکه خروج ایالات متحده از توافق توسط دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ فاجعه‌آمیز بوده است، زمینه‌سازی و خطوط سیاسی خود را برای فروپاشی مذاکرات آماده کرده است؛ اگر توافقی صورت نگیرد، تیم بایدن قصد دارد ترامپ مقصر شناخته شود.

در ادامه این گزارش به نقل از افراد نزدیک به مذاکرات آورده شده که توافق امکان‌پذیر است، اما ادعا شده از منظر غربی احتمالاً دامنه آن چنان محدود خواهد بود که موقتی تلقی می‌شود.

طبق این گزارش، مذاکرات تمام عیار از امروز (دوشنبه) با بازگشت روسای هیأت‌ها به وین از سر گرفته خواهد شد و هیأت‌های انگلیس و آلمان با مذاکره‌کنندگان ارشد جدید حضور خواهند یافت. جزئیات درباره پیشرفت به شکل حداقلی بیان می‌شود و «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در گفت‌وگوها و از مشارکت‌کنندگان کلیدی که ارتباط خوبی با توییتر دارد، گهگاه توییت‌های سربسته‌ای را منتشر می‌کند که برای ایجاد حس پویایی طراحی شده‌اند.

در ادامه این گزارش، به تحولات اخیر، شامل لفاظی‌های رژیم صهیونیستی و تاکید آن بر این که به هیچ توافقی که در وین به دست آید پایبند نخواهد بود، تحرکات برخی دیگر برای تاثیر بر موازنه قدرت در وین و دیدار و گفت‌وگوی رابرت مالی با سفرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره مذاکرات وین، سفر وزیر خارجه ایران به چین برای تضمین قرارداد شراکت ۲۵ ساله اشاره شده که به تحلیل گاردین اقدامی برای نشان دادن این است که اقتصاد ایران می‌تواند در صورت لزوم، بدون غرب زنده بماند و سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور ایران به روسیه با همین هدف است.

به نوشته گاردین، از مصاحبه‌ها و جلسات توجیهی مقامات ایرانی در داخل این کشور، موانع موجود در مذاکرات مشخص است؛ موضوع اول، «در مورد لغو تحریم‌ها، اختلافات بر سر نحوه طبقه‌بندی اینکه آیا یک تحریم به توافق هسته‌ای مربوط می‌شود و بنابراین اکنون باید لغو شود یا به موضوعات دیگری مانند «حمایت از تروریسم یا نقض حقوق بشر» مرتبط است که ایالات متحده و دیگران می‌گویند باید به قوت خود باقی بماند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، موضوع دوم مربوط به تضمین‌هایی است که ایران به دنبال آن است که ایالات متحده خروج ترامپ از توافق در سال ۲۰۱۸ را تکرار نخواهد کرد. طبق این گزارش، ایالات متحده نمی‌تواند یک معاهده قانونی الزام‌آور ارائه کند زیرا سنا هرگز با آن موافقت نخواهد کرد.

طبق این گزارش، «یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است حداقل آرامش برای ایران باشد، اما به ندرت برای طرفین الزام‌آور است. تهران خواهان تعهدات الزام‌آور است، مبنی بر اینکه اگر ایالات متحده از توافق خارج شود، اتحادیه اروپا با تزریق پول نقد واقعی به مکانیسم تجاری ناموفق اینستکس ـ که توسط اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده ایجاد شد ـ اقدامات بیشتری برای سرپیچی از تحریم‌های ثانویه آمریکا انجام دهد.»

به نوشته گاردین، «موضوع سوم راستی‌آزمایی است. چه معیارهایی وجود دارد که ایران می‌تواند تأیید کند که تحریم‌ها در واقعیت و نه فقط روی کاغذ لغو شده‌اند و در نتیجه باید غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح خلوصی که طبق توافق مجاز نیست متوقف کند؟ صحبت‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده معتقد است، لغو تحریم‌ها را می‌توان در ۴۸ ساعت تأیید کرد، وجود دارد، اما ایران خواهان یک روند طولانی‌تر با معیار و سنجش است.»

طبق این گزارش، «موضوع نهایی این است که درباره مساله دانش فنی از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته و مقادیر زیاد اورانیوم غنی‌شده که ایران در دوره پایان تعهدات خود به برجام به دست آورده، چه می‌توان کرد؟»

بسته شدن بسیاری از پرانتزها در وین

 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکره کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی برای تنفسی به پایتخت‌ها بازگشته بودند و تمرکز جلسات بر چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف و در این مدت جلسات کارشناسی قطع نبود.

وی افزود: بسیاری از جداول آماده شده‌اند و ستون‌های این جداول نیز آماده است و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شدند و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود بسیار زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات و کلمات هستند. البته آن‌چه باقی مانده، موضوعات مهم و کلیدی است که به صورت ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و به ویژه واشنگتن باید تصمیمات خودش را درباره رفع تحریم‌ها و مسائل باقی مانده ـ که برخی موضوعات جدی است ـ اعلام کند.

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتد، می‌توان گفت با سرعت خوبی در حال رسیدن به توافق پایدار و قابل اتکا در حرکت هستیم.