1

هیچ پیام شفاهی بین ما و امریکا رد و بدل نشده

سخنگوی وزارت خارجه گفت: چیزی به جز متن های مکتوب آن هم به صورت غیررسمی بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده است که این نیز با مکانیزم روشنی صورت می گیرد و هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات وین با بیان اینکه ما در چهار حوزه رفع تحریم ها و اجرای تعهدات، تضمین ها، راستی آزمایی و همچنین رفع تحریم ها و موضوع هسته ای پیشرفت هایی داشته ایم که در برخی از حوزه ها پیشرفت ها کم و در برخی حوزه‌هاپیشرفت ها زیاد بوده است، گفت: در حوزه اجرای تعهدات از سوی طرف های مقابل پیشرفت ها کمتر بوده است. امروز توپ در زمین غربی هاست که نشان دهند که به وین آمده اند تا در کمترین زمان به یک توافق خوب رسیم. ما برای رسیدن به یک توافق خوب و تحقق خواسته ها و منافع ملت ایران به وین رفته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: همکاری و مواضع ایران، روسیه و پکن چه در مورد موضوع مذاکرات وین و چه مسائل غیر از آن به هم نزدیک است.

وی همچنین تصریح کرد: پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از این پس به تنهایی بار زنده نگه داشتن توافق برجام را به دوش نمی کشد. ما به وین نمی رویم که وقت و انرژی ایران و تیم مذاکره کننده ایران هدر برود. پیشنهادات مشخص ما روی میز است. طرف های مقابل نیز باید با پیشنهادات مشخص بیایند تا در کمترین زمان ممکن به یک توافق خوب برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه به نظر ایران، چین و روسیه در مذاکرات وین به دنبال این هستند که چه چیزی را کسب کنند و ایران رفتار آن ها در جریان مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می کند، تصریح کرد: من فکر می کنم جواب این سوال روشن است. چین و روسیه بر خلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند و می دانند که این آمریکایی ها بودند که فعالانه تلاش کردند برجام را از بین ببرند و فشار آوردند که کسی به برجام متعهد نماند و در همین چارچوب کمپانی ها را برای عدم فعالیت و حضور در بازار ایران تحت فشار قرار دادند و امروز در حالی در وین است که هیچ یک از این سیاست ها را عوض نکرده است.

وی ادامه داد: در موضوعات اختلافی تمام ۱+۴ و ایران در خصوص اصل ارائه تضمین  و راستی آزمایی اشتراک نظر دارند.

خطیب زاده بیان کرد: به تروئیکای اروپایی توصیه می کنیم از مسیری که در این مدت طی کرده اند فاصله بگیرند. ما در وین هستیم که آمریکا به صورت موثر به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل کند و از دیگر سو مطمئن شویم که طرف های اروپایی از بی عملی خارج می شوند و به آنچه که امضا می کنند در عمل متعهد هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد برخی از ضرب الاجل ها در ارتباط با مذاکرات وین که بعضا از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی مطرح می شود، تصریح کرد: ما هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی پذیریم و امیدواریم کسانی که این ضرب الاجل های ساختگی را نیز مطرح می کنند خودشان این مسائل باورشان نشود و برای رسیدن به یک توافق خوب به تهران بیایند.

خطیب زاده افزود: چیزی به جز متن های مکتوب آن هم به صورت غیررسمی بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده است که این نیز با مکانیزم روشنی صورت می گیرد و هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی آمریکا برای گفت وگوی مستقیم با ایران مطرح شده است یا نه، گفت: آمریکایی ها از زمانی که فشار حداکثری را می خواستند علیه ایران اعمال کنند این درخواست را مطرح کرده اند و می خواستند یک عکس بگیرند. ما به آن ها گفته ایم زمانی که آمریکایی ها به تعهدات خود به صورت موثر عمل کنند می توانند در میز برجام به عنوان یکی از اعضای برجام حاضر شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که براساس برخی از اخبار منتشر شده این ادعا مطرح می شود که ایران از برخی از مواضعش در وین عقب نشینی کرده است، گفت: ما در بستر فضای عمومی و رسانه ای معمولا گفت وگوها را جلو نمی بریم ولی با توجه به برخی از مسائل نکاتی را خدمت شما عرض می کنم. اگر امروز به متن مشترکی رسیده ایم به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست های حداکثری خود عقب نشینی کند و آنچه که امروز داریم عقب نشینی یا به عبارتی دیگر واقع بینی طرف های غربی است که متوجه شدند که نمی توانند خواسته ای فراتر از برجام در موضوع هسته ای داشته باشند و کمتر از برجام نیز نمی توانند در خصوص اجرای تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: ما وارد بحث های محتوایی شده ایم. امروز هیئت ما وارد وین شده و از بعدازظهر گفت وگوها به صورت دوجانبه و چند جانبه آغاز می شود و کارگروه ها نیز دستورکارهای مشخصی را دارند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به عکس منتشر شده از گفت وگوی آقای رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین و آقای اولیانوف نماینده روسیه در این مذاکرات عده ای این انتقاد را مطرح کرده اند که به نظر می رسد روس ها به جای ایران در حال مذاکره با آمریکا در ارتباط با منافع و خواسته های ایران هستند، گفت: همان طور که پیش از این گفته ام سازوکارهایی که در وین برای گفت وگوها و مذاکرات پیگیری می شود سازوکارهای مشخصی است و برخی به خاطر اینکه از متن نمی توانند خبرسازی خاصی بکنند به دنبال حواشی شازی می روند و حاشیه هایی را مطرح می کنند و براساس این حواشی و حاشیه ها تصور می کنند که دارند برداشت درستی را منتقل می کنند. بین ایران و ۱+۴ به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در وین در حال انجام است و یک سازوکار سه جانبه نیز بین ایران، چین و روسیه وجود دارد. اینکه ۱+۴ با چه مکانیزمی با آمریکا صحبت می کند و مکانیزم مشترک یا انفرادی دارد ما به آن نه ورود می کنیم و نه در مورد آن می پرسیم و این هم برای اولین بار نیست که آن ها به صورت دوجانبه و چند جانبه گفت وگو می کنند و فقط مختص روسیه هم نیست.

وی ادامه داد: برخی از مذاکره کنندگان فعال فضای مجازی هستند و از خودشان عکس منتشر می کنند که شاید مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد و برخی از هیئت ها نیز شاید در وین در فضای مجازی کمتر فعالیت دارند و کمتر دیده می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: آن هایی که در وین بوده اند می دانند ۱+۴ در ادوار گذشته نیز به صورت مختلف با هیئت آمریکایی گفت وگو داشته است. بین ایران و آمریکا نیز مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. این تبادل نظر برای جلوگیری از برخی سوءتفاهم ها و سوبرداشت ها به صورت مکتوب و غیررسمی از طریق هماهنگ کننده کمیسیون برجام انجام می شود. این جزئیات را گفتم برای اینکه افراد بدانند در وین چه اتفاقی می افتد. البته برخی ها هم با متن کاری ندارند و دوست دارند حاشیه سازی کنند و نکاتی را مطرح می کنند.