1

رشد قیمت‌ها دور از انتظار نیست!

مهناز اصغری

از سال 2009 که اولین بیت کوین از یک طرح آزمایشی به وجود آمد، تا اکنون که این رمزارز به یک گروه سرمایه‌ای جدید و طلای دیجیتال تبدیل‌شده، همواره نوسانات بسیاری در حوزه کریپتوکارنسی وجود داشته است. در این میان اما در چند سال اخیر و علی الخصوص سال گذشته میلادی، در یک برآورد کلی تقریبا همه ارزهای دیجیتالی از بیت‌کوین گرفته تا دوج‌کوین، همگی رکوردهای تاریخی و جدیدی را به ثبت رساندند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» در ساعات نخست معاملات روز گذشته (زمان نگارش این گزارش) اکثر رمزارزها در محدوده قرمز قرار داشتند و ارزش بازار جهانی رمزارزها ۲.۰۴تریلیون دلار بود که به نسبت روز گذشته ۱.۳۶درصد افت را نشان می‌داد؛ بد نیست اشاره کنیم که در معاملات روز گذشته، بیت‌کوین به قیمت ۴۲هزار و ۸۰۸دلار و اتریوم به قیمت ۳هزار و ۲۸۸دلار، با کاهش حدود دو درصدی نسبت به روز گذشته معامله می‌شدند. همچنین شیبا اینو، ریپل و‌ کاردانو نیز روند نزولی و دوج کوین شاهد رشد بود.

سقوط یا صعود؟

در این میان اما این پرسش به وجود می‌آید که بازار ارزهای دیجیتال در سال میلادی جدید چگونه خواهد گذشت؟ چراکه طبق پیش‌بینی مدیر عامل بانک Seba در سوییس، قیمت بیت کوین امسال تقریبا دو برابر خواهد شد و به ٧۵هزار دلار می‌رسد، زیرا سرمایه‌گذاران بیشتری شروع به پذیرش محبوب ترین ارز دیجیتال جهان کرده‌اند.

در مقابل اما جف گاندلاچ (Jeff Gundlach)، سرمایه‌گذار و تاجر آمریکایی و البته میلیاردر مشهور به «پادشاه اوراق قرضه» در رابطه با احتمال رکود اقتصادی در اواخر سال ۲۰۲۲ هشدار داده است. وی همچنین توصیه کرده است که از خرید بیت‌کوین در سطح قیمتی فعلی خودداری کنید، چراکه شاید تا ۲۵۰۰۰ دلار هم ریزش داشته باشد. همچنین به نقل از یاهو فاینانس، کارل الکساندر استاد دانشگاه ساسکس می‌گوید بیت کوین در 2022 تا 10 هزار دلار سقوط می‌کند.

مفهوم عرضه و تقاضا

در  خصوص پارامترهای اثرگذار بر این بازار مالی و آینده آن به سراغ یک کارشناس می‌رویم. جلال طاهری، دکترای مدیریت کسب و کار دارد و قریب به یک دهه است که در بازارهای مالی همچون بورس، فارکس، رمز ارز و… فعالیت و تحلیل می‌کند.

طاهری با اشاره به مهم‌ترین آیتم‌های اثرگذار بر بازار کریپتو، با بیان اینکه «یکی از مهمترین مفاهیمی که باید در بازارهای مالی مختلف از جمله ارزهای دیجیتال با آن آشنایی کامل داشته باشید، مفهوم عرضه و تقاضا است» می‌گوید: مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت یک رمزارز «عرضه و تقاضا» است. به طور کلی، هر چه تقاضا بیشتر باشد و حجم محدودی از کالا وجود داشته باشد، قیمت افزایش می‌یابد و هرچه عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه «محدود بودن میزان ارز‌های دیجیتال در هر بلاکچین باعث می‌شود تا به دلیل محدودیت منابع ارزش دارایی افزایش یابد» مطرح می‌کند: در نظر گرفتن میزان دارایی یک رمزارز در صرافی‌های مختلف دنیا می‌تواند یک سیگنال بسیار قوی برای افزایش یا کاهش قیمت باشد. به طور نمونه اگر مبالغ بالایی از تتر از صرافی‌ها خارج شوند، به احتمال زیاد روند بازار نزولی بوده و افراد مختلف در سراسر دنیا دنبال خارج کردن سرمایه دیجیتال خود از صرافی‌ها هستند. اما اگر مقدار زیادی استییل کوین تتر وارد صرافی‌ها شود، به این معناست که افرادی زیادی قصد خرید رمزارز در بازار کریپتو رو دارند و در این حالت روند بازار هم صعودی خواهد گشت.

تاثیر نهنگ ها بر بازار

این تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال بیان می‌کند: سرمایه‌گذاران اصلی یا به‌اصطلاح نهنگ‌ها به افرادی گفته می‌شود که سرمایه قابل توجهی در بازار کریپتوکارنسی‌ها دارند. آنها می‌توانند با سرمایه‌گذاری مبالغ بالا و یا فروش کل سرمایه خود بر قیمت‌ها اثرگذار باشند. به طور مثال با برنامه‌ریزی قبلی مبلغ قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را خریداری می‌کنند و در کسری از ثانیه، مقدار تقاضا را از عرضه بیشتر و قیمت را اقزایش می‌دهند یا در مقابل با فروش تمام دارایی ارز‌های دیجیتال خود، حجم زیادی رمزارز را وارد بازار کرده و باعث افت شدید قیمت‌ها می‌شود.

وی با اشاره به مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به رمزارزها ابراز می‌کند: از دیگر مواردی که روی قیمت رمزارزها تاثیر زیادی دارد، مسائل قانونی و مربوط به دولت‌‌های مختلف است که می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. مثلا ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط یک یا چند کشور می‌تواند اثرات منفی از خود در روند قیمت های بازار برجای بگذارد. در این بین هر چه این قوانین سخت‌گیرانه‌تر باشد، قیمت ارز‌های دیجیتال نیز سقوط خواهد کرد.

اهمیت سیاست‌های داخلی دولت‌ها بر قیمت یک ارز

طاهری می‌افزاید: در برخی کشورهای دنیا، دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین وجود دارد که در کسری از ثانیه به ازای بیت کوینی که از کیف پولتان به آن‌ها منتقل می‌کنید، به شما مبلغ آن را می‎‌پردازند. بدیهی است هرچقدر که کاربرد بیت کوین در زندگی انسان‌ها بیشتر شود، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه « پلتفرم‌‌های معاملاتی متعددی برای داد و ستد ارزهای دیجیتال وجود دارد» می‌گوید: هر چه این پلتفرم‌ها پیشرفته تر و بزرگ‌تر باشند، می‌توانند نقدینگی بیشتری را قبول کنند که این مورد نیز به طور مستقیم روی قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین اثر خواهد داشت.

این دکتری مدیریت کسب و کار ادامه می‌دهد: همچنین سیاست‌های داخلی دولت‌ها نیز بر قیمت یک رمز ارز اثرگذار است. به طور مثال وقتی مالیات‌ها در یک کشور افزایش یابد، مخفی کردن دارایی‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال تبدیل به اقدامی رایج می‌شود. با این اقدام تقاضا افزایش و بالتبع قیمت نیز رشد خواهد کرد.

نقش واکنش سلبریتی‌ها به یک ارز دیجیتال

وی با بیان اینکه «یکی از دیگر عواملی که در بالا و پایین شدن قیمت رمزارزهای دیجیتالی تاثیر دارد، واکنش‌های سلبریتی‌های فعال در این حوزه از جمله ایلان ماسک و جاستین سان و بنیان گذاران ارزهای اتریوم و لایت کوین و صرافی بایننس می‌باشد» تصریح می‌کند: این افراد که در شبکه‌های اجتماعی مختلف به ویژه توییتر بسیار فعال بوده و توییت‌هایی مرتبط با بازار رمزارزها منتشر می‌کنند که معمولا تاثیر زیادی در قیمت ارزهای دیجیتالی مختلف بازار کریپتوکارنسی دارد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: یکی دیگر از عواملی که در افزایش مداوم تغییر قیمت بیت کوین نقش دارد، نصف شدن پاداش ماینر‌ها است که توسط شبکه و از طریق رمزارز بومی پرداخت می‌شود. این رویداد تقریبا هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد و آخرین بار که بیت کوین هاوینگ رخ داد در ماه می‌سال ۲۰۲۰ بود؛ با نصف شدن پاداش، این صنعت بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رشد بازار در سال 2021

وی با اشاره به اینکه « دوسال اخیر برای رمزارزها بازار سبزی بوده است» مطرح می‌کند: در سال 2021 سرمایه بسیاری جذب بازار رمزارزها شد؛ به‌طوری که ارزش این بازار از حدود ۷۷۰ میلیارد دلار به بیش از 2 تریلیون دلار رسید که  این موضوع باعث جلب‌توجه دولت‌ها به این حوزه شد و سیاست‌مداران در کشورهای مختلف سیاست‌های متفاوتی را برای آن اتخاذ کردند.

طاهری ادامه می‌دهد: به طور نمونه سخت‌ترین سیاست‌ها علیه رمزارزها توسط دولت چین اعمال شد که تا ممنوعیت معاملات بانکی مرتبط با رمزارزها پیش رفت و باعث شد بسیاری از ماینرها به کشورهای همسایه مهاجرت کنند. در مقابل دولت ایالات‌متحده تصمیمات نرم‌تری را در خصوص رمزارزها در پیش گرفت که در راستای رشد این بازار بوده و پیش‌بینی می‌شود چنین سیاست‌هایی در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

بیت‌کوین 100هزار دلاری؟!

وی با اشاره به اینکه «یکی از مهم‌ترین موانع در مسیر پیشروی ارزهای دیجیتال این است که هنوز به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای ارزهای سنتی پذیرفته نشده‌اند» بیان می‌کند: با این حال به نظر می‌رسد روند پذیرش رسمی ارزهای دیجیتال از سوی درگاه‌های پرداخت، ادامه‌دار شود. در این میان پیش بینی وضعیت ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که روندهای عمومی به سمت پذیرش ارزهای دیجیتال در حال اوج‌گیری‌ است، اما با وجود هزاران ارز دیجیتال که در یک فضا رقابت می‌کنند، اجتناب ناپذیر است که برخی یا تعداد زیادی از رمزارزها ارزش خود را از دست بدهند.

این تحلیلگر بازار رمزارز در پایان بندی صحبت‌های خود تاکید می‌کند: با پذیرش بیش‌تر و بیش‌تر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین از سوی کسب‌وکارها به‌عنوان ارز قانونی، احتمال دوام و ارزش کریپتوها افزایش می‌یابد. اگر تا اواسط 2022 بیت‌کوین از ۷۰ هزار دلار بگذرد باید منتظر بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری بود. همچنین برای اتریوم به عنوان یکی از پویاترین اکوسیستم‌های بلاک‌چینی و با توجه به رشد روزافزون پروژه‌های مختلف بر بستر اتریوم مانند NFT، DeFi و…، رشد قیمت دور از انتظار نخواهد بود.