1

در سالروزشهادت حضرت زهرا(س)،تشییع پیکر ۳شهید گمنام در مشهد

اعظم عباسپور

میهمان هر چه قدر گرامی تر باشد ؛ استقبال هم باشکوه تر می شود .
۳شهید گمنام  بر زورقی از نور ٬ روی چشم های مردم ٬ وارد عرصه میدان شهدا شدند .
چشم دل که می گشایم ،خیل ملائک را می بینم که سلام و صلوات گویان ؛ به
دنبال شهدا ی گمنام  روانه هستند.زمینیان نیز افتخار میزبانی دارند و آسمانیان برای بردن امانت ، آمده اند .
حضور با شکوه مردم ٬ جلوه ی خاصی به مراسم بخشیده است ؛ هر کسی سعی می
کند خود را به گوشه ای از تابوت برساند و برای تبرّک آن را لمس کند .
بعضی از مردم که در حال رانندگی بودند از مسافت‌های دور تا متوجه مراسم و حضور شهید می شدند ٬ ماشین را روشن رها کرده و خود را به شهید می رساندند .
این شهدا به مادرشان فاطمه زهرا اقتدا کرده اند
مداح پی در پی، روضه ی مادر پهلو شکسته را می خواند .
مگر می شود شهید گمنام بیاورند و مادرش حضرت زهرا حضور نداشته باشد ؟ این
شهدا به مادرشان اقتدا کردند و با پیشانی بندهای «یا زهرا » ، «می روم تا انتقام
سیلی مادر بگیرم » به حسین فاطمه (س) لبیک گفتند .
میدان شهدای مشهد، بوی زیارت،بوی عود و اسپند،عطر صلوات،بارانی که نم نم می‌بارد، و بیشتر از همه ؛مادران هستند که گرد این ۳ شهید عزیز حلقه زده اند و آرام در گوش این گمنامان نجوا میکنند،دختران و پسرانی را پی در پی می بینم که چشمهایشان تر مانده است….مگر می‌شود اینها را دید و عاشق نشد؟این ۳ شهید گمنام را که می بینم، هلهله و زمزمه ای غریب وجودم را فرا می‌گیرد، انگار عاشق شده ام ،نمی‌دانم عاشق گمنامی شان شده ام یا غريبی شان؟
خوب میدانم فقط کسانی می‌توانند گمنام باشند که روح بزرگی داشته باشند…

سردی هوا وبارندگی مانع حضور سیل خروشان مردم در مراسم تشییع نشده است

هم اکنون حال و هوای خاصی در میدان شهدا مشهدحکمفرماست، آحاد مختلف مردم از زن و مرد، پیر و جوان گرفته تا نوجوان و کودک بارندگی و سردی هوا نیز نتوانست مانع حضور پررنگ آنها در مراسم تشییع و تجدید عهد و پیمان با آرمان های والای شهدا شود، آمده اند تا جلوه ای خاص و کم نظیر را به نمایش بگذارند.

مردم ولایی، قدرشناس و عزادار،مشهد ؛ پایتخت معنوی کشور با حضور حماسی و باشکوه خود در مراسم تشییع این ۳ شهید گمنام و سرافراز تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس، روزی عاشورایی را در دفتر تاریخ حضور آگاهانه خود در پاسداری از اصول و ارزش های والای انقلابی و اسلامی به ثبت رساندند.

خانواده های معزز و معظم شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع وطن به ویژه مادران شهید با دود کردن اسفند و در دست داشتن عکس هایی از فرزندان شهیدشان به استقبال این شهدای گمنام آمده اند.

شور مردم را توصیفی نیست

مراسم تشییع شهدای گمنام هم اکنون با حضور گسترده مردم در حال برگزاری است و علی رغم سردی هوا و بارندگی، لحظه به لحظه بر تعداد عزاداران و شرکت کنندگان در مراسم تشییع افزوده می‌شود، مردم عادی به همراه بسیجیان این شهر را برای استقبال، تشییع و وداع با شهدای گمنام آماده کردند،
شور مردم را توصیفی نیست، زبان و قلم از وصف عاشقانه‌هایی که مردم در کنار شهدای جاویدالاثر، آفریدند باز می‌ماند، آفرین بر غیرت و همت والایشان شکوه حضور مردمی که آمده بودند با شهدا تجدید میثاق کنند، مردان و زنانی که شاید روزهای دفاع مقدس را ندیده‌اند اما ارزش‌ها را می‌دانند و برای پاسداشت آنها، همیشه در صحنه بودند.