1

بحران؛ پیش روی شهرداری‌ها در سال 1401

سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهدالرضا(ع) گفت: با کاهش چشمگیر سهم شهرداریها و شوراها در بودجه 1401 کشور مواجه شده‌ایم که این موضوع شهرهای ما را در سال آینده با بحران جدی روبرو خواهد کرد.

به گزارش صبح امروز موسی الرضا حاجی بگلو در نشست هم اندیشی شورای عالی استانهای کشور که با حضوراستاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، رئیس شورای عالی استانها، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی برگزارشد، افزود: مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای بارها و بارها در سخنان خود تاکید کرده اند که هدف مردم از شرکت در انتخابات این باشد که اهدافی را که در قانون اساسی برای تشکیل شوراها معین شده است که اهدافی خدایی، انقلابی و اهدافی در جهت تحکیم انقلاب و استحکام قدرت انقلاب و حکومت انقلابی است را در کشور محقق کند.

وی اضافه کرد: امروز باید از خود بپرسیم تا چه حد توانسته ایم در راستای تحقق این اهداف و نقشه راه گام برداریم، شکی نیست که تا رسیدن به هدف راهی طولانی و پر فراز و نشیبی در پیش داریم، لذا گرد هم آمده ایم تا با هم اندیشی بتوانیم راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت های بالای شوراها را بیندیشیم و برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی به کار بگیریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهدالرضا(ع) ادامه داد: همانطور که می دانید امسال به دلیل شرایط اقتصادی که با آن دست به گریبان هستیم دربودجه 1401 کشور با کاهش چشمگیر سهم شهرداریها و شوراها مواجه شده ایم که این موضوع شهرهای ما را در سال آینده با بحران جدی روبرو خواهد کرد.

حاجی بگلو افزود: بند 5ماده 88 قانون شوراهای اسلامی کشور به صراحت بیان می کند، دولت محترم قبل از ارسال بودجه به مجلس برای تصویب باید آن را برای بازنگری و اصلاح در اختیار شورای عالی استان ها قراردهد که متاسفانه این کار تا کنون انجام نشده است. وی گفت: براین اساس امیدواریم در این نشست هم اندیشی بتوانیم به یک جمع بندی جامع و کامل برای همکاری دولت و مجلس دراجرای قانون برسیم.

شهردار مشهد: اگر بودجه ۱۴۰۱ اصلاح نشود شهرداریها دچار چالش می‌شوند

شهردار مشهد گفت: اگر بودجه ۱۴۰۱ اصلاح نشود شهرداریها دچار چالش جدی خواهند شد البته شهرهای بزرگ کمتر و شهرهای کوچک بیشتر مشکل خواهند داشت.

عبدالله ارجایی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی منتخبان شورای عالی استانها در مشهد ضمن انتقاد از بودجه بندی در خصوص عوارض شهری افزود: طبق آمار در سال ۱۳۹۹ دولت وقت باید حدود۷۰ هزار میلیارد تومان بین شهردای ها تقسیم‌ می کرد که این رقم فقط ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است و تا ۶ ماه نخست امسال نیز  ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: منابع ما محدود است لذا باید هزینه شهرداری ها برای وظایف ذاتی شهرداری ها انجام شود در حالی که گاهی در حالی که وظیفه ذاتی شهرداری ها روی زمین مانده است برای تامین بودجه نیازمند کارهای دیگر می شویم.

شهردار مشهد گفت: شورای عالی استانها و این‌ جمع که عصاره منتخبان مردم هستند بررسی کنند ببینند بودجه شهردای ها چه قدر صرف وظایف ذاتی آنها و چه مقدار صرف وظایف حاشیه ای می شود و بعد برای انحرافات بودجه به شهرداران تذکر دهند.

ارجایی افزود: مشهد با سابقه هزار و ۳۰۰ ساله، در ابتدا یک اقامتگاه خصوصی بوده که در مقایسه با کهن شهرهای اطراف مانند رادکان و نیشابور درسطح بسیار بالایی رشد و توسعه یافته و جمعیت پیدا کرده است و هیچ عاملی به جز وجود مضجع امام رضا(ع)  عامل تبدیل مشهد به کلانشهری ۳.۵ میلیون نفری نبوده است.

وی ادامه داد: در شبانه روز به طور متوسط ۴۰۰ هزار  زائر شهر مشهد حضور  دارند و در روزهای اوجگیری ورود مسافر و زائر جمعیت مشهد ۲ برابر می شود.

شهردار مشهد به وجود ۵۲ درصد اماکن اقامتی کشور در مشهد اشاره کرد و گفت: این مورد و دیگر ظرفیتهای موجود به واسطه وجود مضجع امام رضا(ع) در مشهد به وجود آمده است و جالب است بدانید نخستین قشری که به محدودیتهای کرونایی اعتراض کرد هتلداران بودند.

ارجایی سه گانه خادم، زائر و مجاور را اصلی ترین رویکرد شهرداری و شورای ششم دانست و افزود: به دنبال بسط توسعه خادمی از حرم امام رضا به سطح شهر به عنوان رویکرد اصلی این شهرداری هستیم.

جایگاه و بسیاری از اختیارات قانونی شوراها مورد غفلت و بی‌توجهی است

رییس شورای اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شوراهای شهر و روستا، دهیاران و شهرداران در خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم قرار دارند و تقویت این نهادهای مردمی موجب توسعه و پیشرفت کشور همانند کشورهای توسعه یافته خواهد شد.

سید مومن حسینی افزود: برای تحقق این هدف باید کمیسیون‌ها و کارگروه های تخصصی با استفاده از جامعه نخبگانی و به دور از فضاسازی‌های سیاسی با هدف رشد و شکوفایی شهر و روستا ایجاد کرد.

وی ادامه داد: تعامل شورا با نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی موجب کارایی بیشتر شوراهای اسلامی خواهد شد.

رییس شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: در جریان برنامه سوم توسعه کشور اختیارات و تصدیگریهای از دستگاه‌های اجرایی در اختیار شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گرفت اما این روند با مخالفت برخی رو به رو شد و اکنون با سپری شدن برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه، همچنان جایگاه و بسیاری از اختیارات قانونی شوراها مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

حسینی افزود: امید است در زمان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان سند جامع و بالادستی، اختیارات شوراها به عنوان تکالیف قانونی دولت لحاظ شود.

معتقدیم بسیاری از موارد مرتبط با شهرداریها در بودجه بار مالی‌ ندارد و باید حذف شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه بودجه را در خصوص شوراها، مطالعه کردیم و موارد و نقدهای متعددی را برای ریاست مجلس و کمیسیونهای مختلف فرستاده ایم، گفت: معتقدیم بسیاری از این موارد بار مالی هم‌ ندارد و باید حذف شود.

مهدی چمران دراین نشست افزود: به عنوان نمونه یک سوم مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت کشور گذاشته شده که مثلا ماشین آلات بخرند و به شهرداری ها بدهند، مگر خود شهرداری ها نمی توانند اینها را بخرند و لازم است قیم داشته باشند؟

وی با بیان اینکه اگر قرار است این خریدها را جمعی انجام دهند، شورایاری استانها می توانند این خریدها را انجام دهند، اظهارکرد: نظیر این موارد و این تفکر قبلا در بودجه آمده بود و ما قبلا آن را در مجلس حذف کردیم و البته یک سال هم در بودجه قرار گرفت.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: برخی شهرهای کوچک این گونه فکر می کنند که به شهرهای بزرگ در بودجه توجه زیادی شده که این طور نیست و انتظار است در توزیع بودجه به عدالت رفتار شود.

چمران اضافه کرد: بودجه همه متروهای شهرهای بزرگ از جمله مشهد در بودجه ۱۴۰۱، ۵۰۰ میلیارد تومان است و اصلا معلوم نیست با این بودجه چه می‌توان کرد و چه مقدار واگن خرید.

وی به حادثه روز گذشته برخورد دو قطار مترو تهران کرج اشاره و خاطرنشان کرد: دیروز قطار کرج به دلیل نخریدن واگن‌ مترو و بی توجهی طی چهار سال قبل به این نوع خریدها رخ داد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه وقوع این حادثه خیلی بد ناشی از کمبود قطعات یدکی و انتظار ۵۰۰ واگن برای قطعات یدکی و اورهال شدن بود.

چمران در ادامه با اشاره به اینکه نباید شهر را به حرم و اطراف حرم امام رضا (ع) تحمیل کنیم بلکه مسایل حرم و زیارت را باید در سایر نقاط شهر توزیع کرد، افزود: همه اقتصاد شهر مشهد به وجود حرم مطهر رضوی است و اگر این عامل اصلی اقتصاد نباشد، چرخ زندگی ۳.۵ میلیون مجاورنمی چرخد.

استاندار خراسان رضوی: به دنبال احیای بودجه زیارت هستیم

استاندار خراسان رضوی گفت: همراه با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در تلاش برای احیای بودجه زیارت هستیم.

یعقوبعلی نظری روز پنجشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی منتخبان شورای عالی استانها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به صورت خلاصه می گویم مسوولان مربوطه با نمایندگان مجلس به صورت مداوم جلسه دارند و در حال رایزنی برای احیای این ردیف بودجه هستند.

وی ادامه داد: شوراها باید هم در حوزه بخشی منسجم و درست عمل کنند و هم باید در هماهنگی بین بخشی موفق عمل نمایند.

استاندار خراسان رضوی گفت: شوراها در ارتباط با سایر بخش ها نیز باید هماهنگی داشته باشند تا در راستای اهداف نظام به وظایف خود عمل کنند.

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی:از تجارب شهرداران گذشته استفاده شود

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: به شوراهای اسلامی شهرها توصیه می شود همه شهرداران بعد از انقلاب شهر خود را جمع کنند و از آنها بخواهند کارهای نکرده را بگویند و از تجارب شهرداران گذشته خود بدون تکبر استفاده کنند.

حجت الاسلام جواد نیک بین روز در این نشست در مشهد افزود: از افراد جوان برای مسند شهرداری استفاده کنید تا بتوانند کار کنند اینها با انگیزه هستند و کار می کنند.

وی شفافیت را نوشداروی درمان فساد در شهرداری ها عنوان کرد و ادامه داد: بیشترین مراجعه مردم به شهرداری ها است و اگر می خواهید مردم را ناراضی کنید شهرداران ناکارآمد و بداخلاق انتخاب کنید، لذا در انتخاب شهرداران توانمند و پرتوان تلاش کنید.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: برای دریافت حمایت مجلس لازم است نمایندگان شوراها ابتدا از لایحه بودجه ۱۴۰۱ آگاه شوند و بعد پیشنهادات خود را درباره لایحه بودجه به ما ارائه دهند.

نیک بین افزود: شهرداری را سرکار بیاورید که مدیریت منظومه ای داشته باشد یعنی شهردار باید به مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی آشنا باشد.

شهرداران نسبت به پولدار شدن سرمایه گذاران شهر بخل نورزند

وی خطاب به اعضا شورای عالی استانها گفت: شهرداران از سرمایه گذاران با آغوش باز استقبال کنند و بخل نورزند که اگر چیزی به سرمایه گذار بدهیم او پولدار شود چون او پولش را برای شهر خرج کرده است.

نیک بین گفت:سرمایه گذاران بخش خصوصی را به چشمان خود بکشید، از دولت کنونی انتظار حمایت از سرمایه گذاران نیست چراکه الان دولت از دولتهای گذشته ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

جمعی از اعضای شورای عالی استانها امروز پنجشنبه علاوه بر حضور در این نشست هم اندیشی از طرح های مختلف گردشگری و عمرانی شهرستانهای مشهد و طرقبه – شاندیز بازدید و با مسوولان استانی دیدار کردند.