1

بازنشستگی ۳۰۰ هزار نیروی آموزش و پرورش بدون جایگزین

میرادی

یک کارشناس مدیریت آموزش مشهد گفت: حدود سیصد هزار نیرو در حال بازنشسته شدن هستند درحالی که هیچ نیرویی جایگزین نشده‌اند این شرایط یک فاجعه بشمار می‌آید. متاسفانه با گذشت سه ماه از سال تحصیلی بسیاری از مدارس فقط با یک مدیر اداره می‌شود، یعنی معاونین هم بخاطر کمبود نیروی انسانی وارد کلاسها شده‌اند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» علیرضا مشکانی در پاسخ به این پرسش که چرا باتوجه به حضور معلمان حق‌التدریسی و با گذشت دو ماه از سال تحصیلی آموزش و پرورش خراسان رضوی با کمبود معلم روبه‌روست، اظهار کرد: اگر بخواهیم مبنایی به این سوال پاسخ بدهم، علت‌العلل مشکلات آموزش و پرورش این است که در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته. درواقع پس از انقلاب چه اصلاح‌طلب‌ها و چه اصولگراها نگاه اولویتی به آموزش نداشتند، در صورتی که الگوی پیشرفت در تمام جوامع مبنا در آموزش است.

باور نداریم ریشه پیشرفت جامعه در آموزش و پرورش است

وی ادامه داد: آموزش و پرورش تنها ارگانی است که تمام اصناف از او بهره‌مند می‌شوند، درواقع آموزش و پرورش مکانی است که تمام جامعه با آن سروکار دارند، اما متاسفانه کسی حاضر نیست سهم خود را به آموزش و پرورش بدهد. ما به این باور نرسیده‌ایم که اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم ریشه این پیشرفت در آموزش و پرورش می‌باشد.

آموزش و پرورش بدترین وضعیت نیروی انسانی را دارد

مشکانی با بیان اینکه «متأسفانه در کشور آموزش و پرورش نقش خوبی را ایفا نمی‌کند، و جزو اولویتهای ما نیست» ادامه داد: ما بدترین وضعیت نیروی انسانی را در آموزش و پرورش داریم؛ حدود سیصد هزار نیرو در حال بازنشسته شدن هستند، درحالی که هیچ نیروی جایگزینی برای آن ها وجود ندارد که خود نوعی فاجعه است. درواقع با گذشت سه ماه از سال تحصیلی بسیاری از مدارس فقط با یک مدیر اداره می‌شود، یعنی معاونان هم بخاطر کمبود نیروی انسانی وارد کلاس شده‌ و تدریس می کنند.

وجود ۷۰۰ کلاس درس خالی در استان

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۷۰۰ کلاس خالی داریم بصورتی و بسیاری از کلاسهای ما توسط نیروهای حق‌التدریسی و خرید خدمات و … اداره می‌شود.

مشکانی با اشاره به راه حل های موجود برای رفع مشکل آموزش و پرورش بیان کرد: اگر بخواهیم سیستم آموزشی ما اولویت و مبنای اصلی جامعه شود، نخست باید ورودی معلم سختگیرانه باشد، البته نه بمنظور سخت گیری بوروکراسی اداری، بلکه باید یک معلم دارای حداقل ویژگی های لازم باشد. درواقع باید جایگاهی را برای معلم قائل شویم تا دانش آموزان  برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کنند. از سویی دیگر باید نیروها را توسط اساتید و درون‌دادها در فضای مناسب تربیت کرد و از طرفی دیگر نیز معیشت معلم در شرایط قابل قبولی باشد.

متوجه شدیم به جای آن که در گزینش افراد به موارد تخصصی پرداخته شود به نکات تاریخی، سیاسی و اعتقادی پرداخته شده است. قطعاً این موارد هم مهم است اما ضریب دارد، ما باید اینها را کنار هم بگذاریم، مثلاً اگر بنده استاد مسائل مذهبی باشم، ولی تدریس بلد نباشم نمیتوانم تاثیر مثبتی بر دانش آموزان داشته باشم

باید به معلم به عنوان یک متخصص نگاه کرد

وی بیان کرد: ما باید به معلم  بعنوان یک متخصص نگاه کنیم، باید دقت داشته باشیم بر اثر اشتباه یک پزشک فقط یک نفر آسیب ببیند، اما اشتباه یک معلم روی تفکرهای مختلف تاثیر می‌گذارد و نسلی را دچار آسیب خواهد کرد. گفته می‌شود معلمها زیادند و بودجه‌ زیادی را به دولت تحمیل می کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بهیاری که در کنار پزشک، آمپول زدن و ویزیت را یاد گرفته به جای پزشک بنشیند؟ متاسفانه مجلس در مورد آموزش و پرورش بارها چنین پیشنهادهایی را ارائه کرده و به یک باره اعلام جذب خرید خدماتی به تعداد ۳ هزار نیرو را می‌دهد.

حقوق معلمان خرید خدمات تنها دو میلیون تومان است

کارشناس مدیریت آموزش مشهد تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای حق‌التدریسی‌ و خرید خدماتی حدود ۲ میلیون حقوق دریافت میکنند که کار با این میزان حقوق واقعاً ایثارگری است و من آنها را تحسین می‌کنم.

وی تشریح کرد: به معلم ها باید بعنوان یک متخصص نگاه کرد در نتیجه برای ورود افراد به دانشگاه فرهنگیان باید معیار علمی و تخصصی وجود داشته باشد. از طرفی دیگر معیشت معلمان باید در جایگاه مطلوبی قرار بگیرد تا بتوان مشکلات موجود را تا حدودی برطرف کرد.

مدارس غیرانتفاعی به صورت رابطه‌ای اقدام به جذب نیرو می کنند

مشکانی در خصوص رانتخواری و طریقه گزینش در  آموزش و پرورش کشور گفت: متأسفانه در خراسان رضوی تعداد زیادی از مدارس غیرانتفاعی در رابطه با هزینه ها و اقدامات خود آماری نمی‌دهند و خودشان بدون گزینش بصورت فامیلی و رابطه‌ای اقدام‌ به جذب نیرو می‌کنند، ما معلم‌هایی داشتیم که اصلاً ویژگی یک معلم در وجودشان یافت‌ نمی‌شد. حال آنکه معلمی که انتخاب می‌شود باید از بهترینها باشد. پرسش اینجاست معلمی که آموزش ندیده چگونه می‌خواهد آموزشی درست ارائه بدهد.

گزینش معلمان با نکات تاریخی، سیاسی و اعتقادی

به گفته وی، بسیاری از مجموعه ها با وجود اضافه کردن نیروی به کادر آموزش خود وضعیت نامناسب تری دارند که پس از بررسی متوجه شدیم به جای آن که در گزینش افراد به موارد تخصصی پرداخته شود به نکات تاریخی، سیاسی و اعتقادی پرداخته شده است. قطعاً این موارد هم مهم است اما ضریب دارد، ما باید اینها را کنار هم بگذاریم، مثلاً اگر بنده استاد مسائل مذهبی باشم، ولی تدریس بلد نباشم نمیتوانم تاثیر مثبتی بر دانش آموزان داشته باشم.

هیچ کس نباید بخاطر نداشتن پول خوب از آموزش محروم شود‌‌

وی در خصوص وضعیت مدارس غیردولتی گفت: مدرسه باید مدرسه باشد؛ یعنی کیفیت مدرسه آنقدر بالا باشد که دانش آموز کپرنشین و روستایی همان امکاناتی را داشته باشد که ما در مدارس سجاد می بینیم. وقتی می‌گوییم امکانات منظورمان محیط فیزیکی، منابع درون‌داد، ابزار آموزش، معلم و مدیر است. هیچ کس نباید بخاطر نداشتن پول خوب از آموزش محروم شود‌‌.

آموزش ما محتوای غلط دارد

مشکانی با بیان اینکه «آموزش ما محتوای غلط دارد» ادامه داد: آموزش و پرورش باید دانش‌آموز را در دوره ابتدایی آماده مهارتهای زندگی و اجتماعی کند، تحقیقات نشان داده هر دانش‌آموز دارای ۴ استعداد از ۴۴ استعداد شناخته شده است و ما باید پس از استعدادیابی آنها را آموزش دهیم.

وی توضیح داد: رسالت من به عنوان یک معلم این است که با تلنگری بر فطرت خداگونه افراد آن استعدادها را شکوفا کنم. فاصله یک انسان تا موفقیت و ثروت میزان مصافتی است که در زندگی حرفه‌ای و شخصی باید بپیماید تا تبدیل شود به کارمند خدا؛ یعنی اگر کسی بتواند یک فوتبالیست خوب باشد چرا باید به زور ریاضیات را به او آموخت و یا توانایی‌های دیگر؟

در همین مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، در کوچه و پس کوچه های شهر مدرسه غیردولتی با حداقل امکانات از مردم ۵ میلیون تومان پول دریافت می کند، فقط بخاطر اینکه حضوری بودند، پرسش اینجاست چرا آنها می توانند کلاس حضوری بگذارند، ولی مدرسه دولتی نمی‌تواند

خطرناکترین بخش آموزش و پرورش، توسعه مشارکت های مردمی است

مشکانی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش بخشی به نام توسعه مشارکت‌های مردمی که کارش مدارس رسیدگی به غیردولتی و… است، وجود دارد که به زعم من خطرناکترین بخش آموزش و پرورش است. امروزه بسیاری از جوانان خوش فکر و خیرین را می‌شناسیم که حاضرند برای آموزش و پرورش طرح‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

وجود مافیا در تأسیس مدارس غیردولتی

وی ادامه داد: بخش توسعه مشارکت به گونه‌ای است که به رفقای خود  مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی می‌دهند، در صورتی که خیریه‌ها و سرمایه‌داران می‌گویند ماخودمان می‌توانیم مدرسه ای با درجه بالا تاسیس کنیم فقط مجوز بدهید و هیچ بودجه‌ای هم نمی‌خواهیم، اما همان مافیا مانع می‌شود، زیرا مدارس غیردولتی تحت‌الشعاع قرار میگیرد.

مالک مدارس غیردولتی چه کسانی هستند؟

مشکانی با بیان اینکه «در مدارس غیرانتفاعی هیچ نظارتی نیست؛ چون مدیران به اصطلاح از ما بهترون دارد» گفت: نگرشی موجود این است معلمی که قبلاً شغل معلمی داشته بهتر آموزش می دهد، البته ما نیز قبول داریم ولی یک عده خاصی مدیران و معلمان بازنشسته شده‌اند. تقریباً بالای هفتصد مدرسه غیرانتفاعی در مشهد داریم، که متعلق به چند نفر است و پرسش اینجاست مالک چه کسانی هستند؟

وی توضیح داد: مگر یک نفر چند مدرسه را می‌تواند، اداره کند؟ وقتی کسی مجوز می‌دهد با کسی که نظارت می‌کند و کسی که مجوز می‌گیرد یک تیم باشد بصورت مافیا نظارت می شود.

آموزش و پرورش نیروهایی دارد با حقوق ۲ میلیون که نوعی برده داری است

به گفته مشکانی، ما در مدارس می‌خواهیم مبانی اسلامی و دینی را بیاموزیم که در این مبانی عدالت مسئله مهمی است، ما نیروهایی می‌گیریم با حقوق ۲ تا ۳ میلیون تومان، آیا این افراد خانواده ندارند، این خود شیوه‌ای از برده‌داری می باشد. درواقع این مافیا چنان طراحی می‌کند تا نیرو با کمترین دستمزد وارد کار شود.

او توضیح داد: ما در جلسات خصوصی به معلمان می‌گوییم پول بگیرید، اما طوری که کسی شکایت نکند، اما در صدا و سیما اعلام می‌شود کسی اجازه ندارد پول دریافت کند، این تناقض باعث درگیری مدرسه با والدین می‌شود، آیا با این شرایط می‌توان به دانش‌آموزان راستگویی و صداقت را آموخت؟

با روی کار آمدن دولت ها مافیای آموزش و پرورش تغییری نمی کند

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست با تغییر دولتها هیچ تاثیری در روند مافیا ایجاد نمی‌شود، چون همه با هم هستند در دل مافیا شما از هر جریان سیاسی می‌بینید، بدون هیچ اختلافی سر یک میز می‌نشینند و هیچ دولتی با اینها کار ندارد زیرا سریعا از گردانه حذف خواهد شد.

مشکانی درباره نفوذ مافیا آموزش در کنکور گفت: این مافیا با مافیای کنکور در ارتباط هستند و چیزی را طراحی کرده تا دانش آموزان از دوران ابتدایی گرفتار این موضوع باشند، با ورود بچه ها به کلاس‌ها و وجود کتاب‌های کمک آموزشی، استرس را به دانش‌آموزان وارد می‌کنند. اگر معلمی درست درس بدهد و توانمند با محتوای مفید باشد، کلاس کمک آموزشی معنی ندارد، این کتابها توسط یک گروه خاص چاپ می شود و هر کسی این مجوز را ندارد.

وی در انتها گفت: در همین مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، در کوچه و پس کوچه های شهر مدرسه غیردولتی با حداقل امکانات از مردم ۵ میلیون تومان پول دریافت می کند، فقط بخاطر اینکه حضوری بودند، پرسش اینجاست چرا آنها می توانند کلاس حضوری بگذارند، ولی مدرسه دولتی نمی‌تواند؟