1

افزایش اختیارات و اعتبارات عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1401

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: در لایحه بودجه 1401سهم اعتبارات استانی از کل اعتبارات عمرانی افزایش یافته است.

به گزارش صبح امروز حسن پارسی پور روز گذشته به ایرنا اظهار کرد: ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان ها اختصاص یافته است مستقیم به استان ها اختصاص می یابد، علاوه بر آن حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان اعتبار هم در قالب ارتقای شاخص های استان ها در نظر گرفته شده است که امید می رود سهم خوبی از آن در این استان جذب شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: در لایحه بودجه، ۲۵۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات بودجه عمومی کشور به پروژه های عمرانی اختصاص می یابد که این رقم نسبت به بودجه سال جاری، بیش از ۴۰ درصد رشد دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار داشت: تمرکز زدایی و افزایش اختیارات استان ها از دیگر ویژگی های لایحه بودجه است، با تمرکز زدایی شاهد عدالت در توسعه مناطق باشیم .

 کنترل تورم و ثبات اقتصادی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: کنترل تورم و تلاش برای ثبات اقتصادی از ویژگی‌های بارز و مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه تلاش داشته تا نرخ تورم و گرانی ها در جامعه کنترل شود و در این زمینه سیاست هایی در نحوه توزیع یارانه ها و یا انتشار اوراق خزانه برنامه ریزی شده به طوری که انتشار اوراق خزانه نسبت به سال ۱۴۰۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است که این اقدام در راستای کنترل تورم و ثبات اقتصادی انجام می شود.

وی با بیان اینکه عدالت محوری یکی از ویژگی های خوب و بارز لایحه بودجه است افزود: دولت تلاش دارد تا در چهارچوب سند آمایش کشور و استان ها و با رویکرد توجه به مزیت ها و ظرفیت های استان ها و بر مبنای پیشران های توسعه مناطق، توسعه در تمامی مناطق محقق شود.

وی افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در موعد مقرر تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد با توجه به سیاست های کلان در کشور در زمینه تغییر ساختار بودجه، لایحه بودجه متفاوتی تدوین شده است که یکی از ویژگی های این لایحه رشد اقتصای و ارتقای بهره وری است.

پیش بینی رشد ۸ درصدی در اقتصاد

پارسی پور با بیان اینکه میزان رشد اقتصادی در کشور در لایحه بودجه سال آتی، هشت درصد پیش بینی شده است که این میزان رشد با توجه به ظرفیت ها محقق خواهد شد خاطرنشان کرد: ۴.۵ درصد از رشد اقتصادی پیش بینی شده در لایحه بودجه از طریق رشد سرمایه گذاری اتفاق می افتد که در این زمینه حمایت های صندوق توسعه ملی، پرداخت تسهیلات و نیز از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تحقق می یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی هم از طریق ارتقای بهره وری محقق خواهد شد که در این زمینه عوامل مختلف از جمله توسعه صادرات و استفاده از فناوری برای افزایش تولید مد نظر قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یک اتفاق خاص دیگر در چهارچوب اصلاح ساختار بودجه، تغییر اختصاص بودجه ها از ردیف محوری به برنامه محوری است، پیش از این بودجه بر مبنای دستگاه اجرایی و پروژ ها توزیع می شد اما بر اساس لایحه بودجه قرار است بودجه ها بر مبنای برنامه محور توزیع شود.

وی افزود: در توزیع بودجه به صورت ردیف محوری، موازی کاری زیاد و امکان نظارت کم بود اما در لایحه بودجه نظارت بر اجرای پروژه بیشتر خواهد شد و بودجه ها تحت کنترل خواهد بود بر این اساس مطالبه سازمان برنامه و بودجه از وزارت ها خانه بیشتر  خواهد شد و استان ها هم باید بیش از پیش در این زمینه پاسخگو باشند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.