1

پوزخند به فقر

قاسم شمسایی

از قدیم گفتن پرخوری قبل از خواب سبب هذیان می‌شود، البته این تنها قسمتی از مضرات این کار غیرفرهنگی و نامتعارف است، همین دیروز بود که استاد رامبد جوان در لوکیشنی ناب جلوی آینه به برخی دیگر از مضرات خوردن با مثال دقیقی در وصف آدامس، بسیار زیکرانه پرده از رابطه‌ای شگرف میان فقر و تناسب اندام برداشت.

حتما شما هم کلیپی که تنها چند ساعت در صفحه شخصی این مجری صدا و سیما ماند را در فضای مجازی دیده‌اید، سناریو این ویدئو با این کلمات شروع می‌شود: «آقا رفتم خرید بعد دیدم همه چیز گرون شده، ترسناک شده، چیکار باید بکنیم، شما چیکار می‌کنید، همه چیز رو باید حساب و کتاب کنیم…»

پرده اول

با این شروع انتظار می‌رفت که یک هنرمند با توجه به وضعیت اقتصادی موجود جامعه می‌خواهد با استفاده از تریبونی که دارد مطالبه مردمی را بازگو کند. اما چرا با لحنی کاملا بشاش و غیرجدی. جوان در ادامه مثالی هم برای این مدعای خود بیان می‌کند: «یک دونه آدامس خریدم 20 هزار تومان، فکردم آدامس رو بجویم چیکار کنم بندازم دور؟ نه؛ میزارم تو یخچال دوباره مصرف می‌کنم، اینجوری می‌تونم هزینه‌هارو یکم کنترل کنم!!!» خوب همین ابتدا یک جای کار می‌لنگد، برای پرداختن به موضوع حیاتی و مهم معیشتی جامعه که قشر زیادی را در برمی‌گیرد آن هم در شرایطی که این قشر شاید خیلی وقت است که سبد معیشتی‌شان خالی از گوشت و مرغ شده، دغدغه آدامس دیگر جایگاهی ندارد و بیشتر شبیه شوخی مبتذلانه‌ایست در پیج‌های فکاهی مجازی.

پرده دوم

«آقا بسه دیگه، تو چقدر خرید می‌کنی، ببینم تو چقدر هزینه می‌کنی برای خورد و خوراکت…» اما در ادامه به سرعت جای مطالبه و طالبه‌گر تغییر می‌کند و توی مخاطب محکوم می‌شوی به ولخرجی و هزینه‌کرد زیاد برای خورد و خوراکت. ادبیاتی آشنا که همین چند وقت قبل در پی اظهارنظر عجیب یکی دیگر از همین هنرمندان جنجال بپاکرد. بهاره رهنما که این روزها بیشتر در صنعت تبلیغات فعال است، تمام کسانی که در سی سال کار کردن نتوانسته بودند به آسایش مالی برسند را بی‌دست وپا خطاب کرد و کمتر از یکماه بعد آن رامبد جوان جلوی دوربین گوشی اپلش قرار می‌گیرد و مخاطب را محکوم به ولخرجی در هزینه‌های خورد و خوراکش می‌کند.

پرده سوم

اما این پایان ماجرا نیست و سناریو ادامه دارد. آقای جوان برای صورت مسئله طرح شده، را حل هم ارائه می‌دهد. او با لحن جدی‌تر به مخاطب می‌گوید: «بهتر نیست اگه ما مشکلی تو حوزه بدن و سلامتمون داریم یک سری‌هاشو با همین خورد و خوراکمون رفع و رجوع کنیم؟ اینجوری تو این شرایط از یک سری از هزینه‌هامون هم صرفه‌جویی کردیم…» در ادامه مجری خندوانه سورپرایرز خودش را رو می‌کند و پرده از رابطه رژیم‌های غذایی با فقر برمی‌دارد. او راه حل مشکل گرانی کالا‌ها و وضعیت معیشتی مردم را استفاده از رژیم غذایی خاص می‌داند که درپایان ویدئو آن را هم اکران می‌کند. داستانی که بعد از واکنش‌ها در فضای مجازی به سرعت از صفحه شخصی این بازیگر حذف می‌شود.

اما سوال اینجاست چطور می‌شود مجری و بازیگری که صاحب برنامه‌ای پرمخاطب و مخاطبین میلیونی در صفحه شخصی خودش است برای تبلیغات یک موسسه لاغری دست روی زخم مردم می‌گذارد. آن‌هم در شرایطی که قشر زیادی از هم وطنانمان برای تامین نیازهای اولیه زندگیشان دچار مشکل و زحمت هستند. اگر نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشیم اصل حضور در صنعت تبلیعات برای کسب درآمد از شهرت اتفاقی مرسوم در دنیای هنرمندان است اما اینکه به چه قیمتی حاضر می‌شویم نمک روی زخم دیگران بپاشیم موضوع دیگریست.

پرده چهارم

شاید بد نباشد مروری هم داشته باشیم به واکنش‌های برخی از مخاطبین درباره انتشار این کلیپ:

«فکر میکنی کسی که کانادا میره درد مردم را میفهمه چیه ،همشون شکم سیرند تا پول نداشته باشی کانادا راحت نمیدهند این جور ادم ها نمیفهمند درد مردم چیه،در ضمن رامبد جوان هم بابت این تبلیغ کلی پول گرفته که این حرف ها را بزنه و و برایش مهم نیست که نمک رو زخم مردم میپاشانه»

«خوب درست گفته اند . پرخوری عامل بسیاری از بیماری هاست ضمن اینکه اسراف نیز یک گناه است فلذا با کنترل غذا و عدم اسراف کردن به دو هدف می رسیم یعنی سلامتی و رضایت خدا»

«مقصر همین ما مردم هستیم که به برنامه رامبد جوان بها میدیم و پر بیننده اش میکنیم که سر همین کلی آگهی بازرگانی میگیره و کلی پول تو جیب رامبد جوان می‌ره و این جوری به ریش مردم میخنده، اگر کسی برنامه هایش را نبیند ، دیگه حرف هایی نمیزنه که نمک پاشاندن رو زخم مردمه»

«آخه رژیم غذایی سالم یعنی خوردن مرغ و تخم مرغ و گوشت بوقلمون و روغن کنجد و روغن زیتون و لبنیات، برنج ایرانی و انواع میوه ها و … که اینا همش گرونه. پول نداریم»

«اصلا هم بد نبود خیلی هم خوب بود حرف منطقی میزنه همه دارن مینالن از هزینه ها اینم تایید میکنه بهش حمله میکنین؟ در ضمن نگفت گوشت نخورین مورغ نخورین پول ندارین برین بمیرین که گفت هزینه ها چون بالاست درست خرید کنید درست مدیریت کنین و رژیم پر خرج نگیرین دمش گرم »

«در شرایط عادی حرف و پیامش در کنترل هزینه با کنترل خرید و خوراک معنی دار هست… اما در این شرایط بیچارگی و گرانی های سرسام آور و عده ای که غذای درست و حسابی ندارند حرفشون نپخته و از سر شکم سیری حساب میشه…»

«حرفش خیلی هم درسته، پرخوری باعث بیماری میشه ولی خب ما مردم فکر میکنیم این حرفا یعنی حالا که وضعیت خرابه خودتونو وفق بدیم و کمتر بخورین. هنوزم بعضی از شبا که دلم خیلی میگیره از تلویبیون خندوانه نگاه میکنم تا یکم غم و غصه م یادم بره مرسی آقای جوان.»

پرده آخر

سعدی الرحمه:

چه آوردم از بصره دانی عجب

حدیثی که شیرین تر است از رطب

 

یکی در میان معده انبار بود

ز پر خواری خویش بس خوار بود

 

برو اندرونی به دست آر، پاک

شکم پر نخواهد شد الّا به خاک