1

حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا

مهناز اصغری

به عقیده کارشناسان نوسانات قیمت در هر کالایی چه در افزایش و چه کاهش، تاثیر منفی بر بازار گذاشته و خریداران را مستاصل می‌کند. در این خصوص بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که قیمت طلا از ابتدای هفته گذشته تاکنون بارها دچار نوسان شده است؛ به طوری که قیمت طلای ۱۸ عیار از ۱ میلیون ۲۷۷ هزار و ۱۰۰ تومان در ابتدای هفته گذشته به ۱ میلیون 236هزار و 100 تومان در شب گذشته رسید و در این مدت بارها افزایش و متقابلا کاهش داشت.

کاهش قیمت انس جهانی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در گفتگو با (صبح امروز) در خصوص شرایط فعلی بازار طلا می‌گوید: کاهش قیمت طلا تا ۱میلیون و ۲۳۶هزار تومان در هفته جاری به دلیل کاهش قیمت انس جهانی است. چرا که قیمت انس طلا از حدود ۱۸۵۰ دلار به ۱۸۰۰ دلار رسید و بالتبع این کاهش بر ارزش طلا در داخل کشور ما نیز اثرگذار بود.

مذاکرات موفق مساوی با کاهش قیمت طلا

باقر معبودی نژاد با اشاره به ارزیابی بازار طلا در هفته آینده بیان می‌کند: هفته آینده مذاکرات را در پیش رو داریم و اگر مذاکرات موفق باشد، بدون شک شاهد کاهش قیمت طلا هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که (چرا در برخی موارد با کاهش قیمت انس جهانی، قیمت طلا در کشور کاهش پیدا نمی‌کند) مطرح می‌کند: قدرمسلم در کاهش ارزش طلا در سطح جهانی، قیمت طلا در ایران نیز کاهش پیدا می‌کند، اما بدون شک کاهش یا افزایش قیمت دلار بر طلا اثرگذار است. چرا که مبنای قیمت انس بر حسب دلار است و نوسانات دلار بر قیمت طلااثرگذار است.

حباب منفی طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد ادامه می‌دهد: هرچند در این هفته انس جهانی کاهش، اما دلار تا ۲۸۵۰۰ تومان افزایش داشت، اما در قیمت طلا و سکه شاهد کاهش قیمت به تبعیت از قیمت انس جهانی بودیم. چرا که مرجع اصلی برای نوسان قیمت طلا، انس جهانی است.

وی تاکید می‌کند: در بحث قیمت کنونی طلا، نه تنها شاهد حباب نیستیم که حباب منفی هم داریم. چرا که قیمت طلا در ایران به نسبت قیمت جهانی، پائینتر است. اما در بحث سکه تمام بهار آزادی، حدود ۲۰۰ هزارتومان حباب وجود دارد.

آیتم‌های مورد نیاز برای ثبات در بازار طلا

معبودی‌نژاد با اشاره شرایط مورد نیاز برای ثبات در بازار طلا می‌گوید: نوسانات جهانی انس طلا در کنار نوسانات داخلی و ارزش برابری دلار با ریال در ثبات بازار بسیار اثرگذار است. نوسانات قیمت طلا از هفته گذشته تاکنون که بسیار متغیر بود نیز به دلیل تجمیع همین آیتم‌ها است.

وی با اشاره به چالش‌های صنف طلا و جواهر بیان می‌کند: چالش‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد. به طور نمونه در بحث تولید مشکلات عدیده‌ای از جمله بیمه، تسهیلات بانکی، نوسانات طلا در کنار کسادی مطلق بازار را شاهد هستیم.

مشتری باید تنها ۲درصد مالیات پرداخت کند!

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با اشاره به لزوم حذف مالیات بر ارزش افزوده از ارزش اصل طلا ابراز می‌کند: همچنین مالیات بر ارزش افزوده تاثیر بسیاری منفی بر فروش طلا دارد و امیدواریم همانطور که پیشتر قول داده شده بود، در ماه آتی اصلاحات انجام شود و اصل قیمت طلا از مالیات بر ارزش افزوده مبرا گردد و مالیات بر ارزش افزوده تنها بر اجرت اعمال شود.

وی می‌افزاید: بدون شک اگر این اتفاق بیفتد، بالغ بر ۷درصد نفع خرید طلا برای مشتری در پی دارد. در واقع عملا مشتری باید بین ۲ تا ۲.۵ درصد مالیات پرداخت کند.

۳۰درصد ضرر در خرید و فروش طلا برای خریداران

معبودی‌نژاد تصریح می‌کند: زمانی که مردم قصد خرید طلا دارند، باید قریب به ۳۰ درصد نسبت به ارزش واقعی طلا برای سود و اجرت و مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت کنند و در زمان فروش متضرر گردند.

وی ادامه می‌دهد: همین موضوع باعث می‌شود کسی به خرید طلا، به چشم سرمایه گذاری نگاه نکند و عملا طلا برای سرمایه گذاری مناسب نباشد. به همین جهت کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار طلا دارند، بیشتر راغب به خرید سکه هستند. چرا که مالیات و اجرت و… ندارد.

راهکار خروج از کسادی بازار طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در پایان بندی صحبت‌های خود تاکید می‌کند: بنابراین اگر موضوع مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر دی ماه بررسی و اصلاح شود، بدون شک تمایل خریدار نیز افزایش پیدا کرده و بازار طلا نیز از کسادی خارج می‌شود.