1

در جستجوی سیمرغ

مریم اصغری

قسمت دوم | روز گذشته با اشاره به اینکه 94 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر سال جاری بودند، اما پس از تطبیق با آئین‌نامه و مقررات جشنواره 74 فیلم به انتخاب نهایی هیات رسیده است، نگاهی به تعدادی از این فیلم ها داشتیم. امروز نیز در ادامه مطلب روز قبل به دیگر فیلم‌های متقاضی می‌پردازیم.

خائن کشی

داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی درباره رفاقت و ‎مردمداری است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد و بازیگرانی همچون فرهاد آئیش، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمید رضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

فیلم، داستان یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداران تاریخ است. «مهدی بلیغ» معروف به «آرسن لوپن ایران» کسی بوده که کاخ دادگستری تهران را به‌عنوان هتل به دو تاجر خارجی فروخت.

برادران لیلا

سعید روستایی پیش از این، دو فیلم موفق و پر فُروشِ سینمایی «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» را در کارنامه خود ثبت کرده است و اینبار با«برادران لیلا» به عنوان سومین اثرش می‌خواهد یک بار دیگر توانمندی‌های خود در ساخت درام‌های اجتماعی را نشان دهد.

پیمان معادی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پریناز ایزدیار و محمدعلی محمدی. در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

مست عشق

در «مست عشق» بازیگران سرشناسی از ایران و ترکیه بازی می‌کنند که به شهاب حسینی (در نقش شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر (در نقش مولانا) و  هانده ارچل می‌توان اشاره کرد.

داستان فیلم با ماجرای گم شدن شمس شروع می‌شود. اسکندربیگ مامور پیدا کردن شمس شده است. همزمان بلوایی در شهر قونیه راه افتاده و مخالفان و موافقان شمس دوئل کرده‌اند، مولانا حال خوشی ندارد و در حسرت دیدار دوباره شمس است.

احتمالا نام این فیلم «حسن فتحی» در زمره پرحاشیه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران درج ‌شود. فیلمی که به دلیل اختلاف با طرف ترکیه‌ای، چندین بار متوقف شد و حتی کار به فروش اثر به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز کشید.

شب، داخلی، دیوار

نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی و سعید داخ در این فیلم وحید جلیلوند حضور دارند و زندگی مرد نابینایی به‌نام علی را روایت می‌کنند که با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود.

بدون قرار قبلی

یکی دیگر از فیلمسازانی که در دوران کرونا تصمیم به ساخت فیلم جدیدی گرفت، بهروز شعیبی با فیلم «بدون قرار قبلی» است. شعیبی عنوان کرده که نوشتن فیلمنامه این کار، حدود ۱۵ سال به‌طول انجامیده است.‌

فیلم داستان بازگشت‌ یک هنرمند به کشور پس از سال‌ها دوری را روایت می‌کند، همچنین درباره ارادت ایرانی‌ها به امام‌رضا(ع) است که با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.‌

مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر‌ گروه بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

دسته دختران

«دسته دختران» تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدای جنگ و ساخته منیر قیدی است. دومین ساخته «منیر قیدی» مانند اثر اولش (ویلایی‌ها) یک فیلم زنانه است و نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و مهدی حسینی‌نیا در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

قطع فوری

فیلم، داستان قصه‌ای در یک شب کرونایی است که تهران میزبان زلزله می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم مریم بحرالعلومی آمده است: «در یک شب کرونایی زمین لرزه‌ای تهران را می‌لرزاند.» فیلم «قطع فوری» آخرین نقش فرینی علی انصاریان در قاب سینما است و آهنگسازی این فیلم در روسیه انجام شده است.

در انتهای روز

فیلم جدید بابک بهرام‌بیگی با بازی هانیه توسلی، رضا بهبودی، شبنم مقدمی که پیش از این به «چهره به چهره» شناخته می‌شد به «در انتهای روز» تغییر نام داد.

این فیلم که دومین تجربه بهرام‌بیگی است در شهر کاشان فیلمبرداری شده است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سرنوشت آدم‌ها مثل خیابان‌های شهرگاه در چهار راهی به هم می‌رسند و از هم عبور می‌کنند، گاهی موازی هم پیش می‌روند. گاهی هم سرنوشت مثل کوچه بن‌بستی است.

علفزار

علفزار به کارگردانی کاظم دانشی با مضمونی اجتماعی دارد و فیلم‌نامه آن بر اساس داستان‌های واقعی به نگارش درآمده است. بهرام رادان، پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی در آن حضور دارند و شایان ذکر است که این فیلم، چهارمین اثر «بهرام رادان» در مقام تهیه‌کننده است.

دم غروب، زعفرانیه

یک ملودرام اجتماعی تکان‌دهنده درباره اعتیاد زنان است و نخستین تجربه سینمایی محمد خراط‌زاده آستیم محسوب می‌گردد.

نازنین کریمی، مهدی زمین‌پرداز، شروین وحدت، حمیدرضا هدایتی، صابر ناصری، نگین مهدی‌زاده و نسیم ادبی گروه بازیگران را تشکیل می‌دهند.

دختری با لباس ارغوانی

در خلاصه داستان «دختری با لباس ارغوانی» خداداد جلالی آمده: اتوبوسی که به سوی مقصدی نامعلوم در حال حرکت است و در بین راه مسافرانی را با خود همراه می‌کند. هر یک از مسافران در زمانی نامعلوم داستانی مشترک دارند و در حین سفر با روایتی مواجه می‌شویم که گویا برای تمام شخصیت‌ها آشناست…» محمدرضا فروتن، سمانه نصری، میترا حجار، علیرضا استادی، فرهاد طوفان و مصطفی راغب گروه بازیگران این فیلم هستند.

شهرک

«شهرک» یک فیلم داستانی با محوریت کودک، فقر و اعتیاد است که ایده اصلی آن به تصویر کشیدن یک سیکل معیوب از یک زندگی است. ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، شاهرخ فروتنیان، کاظم سیاحی و رویا جاویدنیا در این فیلم علی حضرتی حضور دارند.

هرمان

در این فیلم لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان که برای نخستین بار با یکدیگر همکاری می‌کنند، ایفاگر نقش‌های اصلی فیلم هستند.

باید اشاره کنیم که اولین ساخته علی بهراد، در شرایط سختی جلوی دوربین رفت و با توجه به وضعیت کرونایی تهران و خاموشی‌های گسترده پایتخت، تصویربرداری سکانس‌های خیابانی با مشکلات بسیاری همراه بود.

لیپاز

فیلم نخستین اثر حسین ریگی است که به عنوان نخستین فیلم استان سیستان و بلوچستان توسط یک کارگردان بومی با بازیگرانی همچون مهران احمدی، بهناز جعفری و هومن بر‌ق‌نورد. ساخته می‌شود،. این فیلم یک ملودرام اجتماعی با رگه‌هایی عاشقانه بوده و خط اصلی فیلم درباره پنج نوجوان است که در یک موقعیت خاص قرار می‌گیرند.

این فیلم موفق به دریافت ۲ پروانه زرین و ۲ دیپلم افتخار از سوی هیات داوران سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد.

خط نجات

فیلم یک تریلر سیاسی، عاشقانه ساخته وحید موسائیان است که داستان آن در تهران دهه پنجاه و در اوج جنگ سرد میان شرق و غرب رخ می‌دهد‌ و فیلمنامه آن به طور مشترک توسط وحید موسائیان و مهدی سجاده‌چی به نگارش درآمده است. از بازیگران این فیلم می‌توان به امیر آقایی، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی اشاره کرد.

روشنایی

«روشنایی» کامشاد کوشان که در ایران و آمریکا ساخته شده، نگاهی متفاوت به زندگی شهری و مشکلات آن داشته و علی نصیریان، حسین پاکدل، بهاره رهنما، میکائیل کوشان، حمیدرضا اکبری و مجید نریمان در آن ایفای نقش می‌کنند.

سه جلد

فیلم ساخته مهدی اسماعیلی با بازی بازیگرانی همچون باران کوثری، آتیلا پسیانی، شاهرخ فروتنیان، رویا جاویدنیا، یسنا میرطهماسب، سولماز غنی، سارا توکلی، آیناز کرمانی و الهام شعبانی است و داستان مینو را روایت میکند که ناخواسته با خود رازی را حمل می‌کند که تمام زندگی‌اش را دچار ترس و تردید کرده است.

پیر پسر

«پیرپسر» دومین فیلم اکتای براهنی در مقام کارگردان است و بازیگرانی چون حامد بهداد، لیلا حاتمی و حسن پورشیرازی تاکنون جلوی دوربین این فیلم سینمایی قرار گرفته‌اند.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «پیرپسر» آمده است: به قول اون خدابیامرز؛ مردی که قانون نداشته باشه همیشه پسره، اگه پیر هم بشه، پیر پسره…

نگهبان شب

فیلم سینمایی “نگهبان شب” به قلم مشترک “سیدرضا میرکریمی” و “محمد داوودی”، تهیه‌کنندگی و کارگردانی “سیدرضا میرکریمی” است و گفته شده این فیلم در ادامه «قصر شیرین»، از غلظت داستان‌گویی بیشتری برخوردار است.

محسن کیایی، لاله مرزبان، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد گروه بازیگران فیلم هستند.

بام بالا

داستان فیلم درباره دو کودک است که به دلیل اختلاف میان والدین دچار نگرانی می‌شوند و درصدد هستند تا پدربزرگ را برای حل مشکل به خانه بیاورند که در این میان عروسکی پیدا می‌شود که باعث پیدا شدن پدربزرگ می‌شود.

فیلم «بام بالا» با نام قبلی نه سالگی، به کارگردانی و نویسندگی جمال سید حاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید محصول سال ۱۳۹۹ است. شایان ذکر است این فیلم با بازی حمید لولایی، حسین سلیمانی، امیر غفارمنش، مونا غمخوار و نیوشا علیپور در جشنواره کودک اصفهان امسال نمایش داده شد و توانست با کسب چهار جایزه ازجمله جایزه ویژه هیات داوران، پرافتخارترین اثر این رویداد لقب بگیرد.‌

رقص دلفین‌ها

«رقص دلفین‌ها» فیلمی اجتماعی و جاده‌ای ساخته علیرضا امینی محسوب می‌شود و درطول مسیر جاده‌های واصل تهران به شهرهای جنوب کشور روایت می‌شود. بهاره افشاری، شکیب شجره و نسیم ادبی در آن حضور دارند و فیلمنامه این پروژه را نیز خود امینی به نگارش درآورده است.

لاکپشت و حلزون

فیلم ساخته رضا حماسی با بازی علی مصفا، لیلا زارعی، سام نوری و مهران نائل به عرصه نمایش رسیده است. در خلاصه داستان «لاک‌پشت و حلزون» آمده است: پدرام ده ساله با مادرش افسانه زندگی می‌کند و مشکلات زیادی با او دارد. افسانه قصد ازدواج دارد ولی با مخالفت پدرام روبه‌روست و دلیل مشکلات پدرام را همین مسئله می‌داند. پدرام با جوان عجیب و غریبی آشنا می‌شود و یک رابطه دوستی پنهانی بین آنها شکل می‌گیرد…

نمور

در خلاصه داستان این فیلم داود بیدل آمده است: «تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور.» ‌محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن پور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی، سید بنیامین شهیدزاده و بهاره کیان افشار بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

بی‌مادر

نخستین ساخته سیدمرتضی فاطمی این روزها مراحل فنی را پشت سر می‌گذراند و فیلم روایت‌گر داستان متفاوتی در ژانر اجتماعی است و امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی و سارا محمدی در آن حضور دارند.

در داستان «بیمادر» آمده است: انسان چیزی به‌دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد.‌

رویای ساحل

فیلم آرش سجادی‌حسینی داستان یک مجتمع تفریحی در شمال کشور است و ماجرای یک پسر ۱۴ ساله را روایت می‌کند که مجبور به نگهداری از این مجتمع است. از بازیگزان تین اثر نیز میتوان به لادن مستوفی، ابراهیم کوخایی، ماهان نصیری، امید فضلعلی و مبین رستگار اشاره کرد.

شب دارکوب

فیلم بلند داستانی «شب دارکوب» با نام پیشین «ظهرِ نیمه شب» با بازی مهدی حجوانی و به کارگردانی ناصر قهرمانی است

این فیلم که به گمگشتگی انسان امروز و دوری از آموزه‌های دینی اشاره دارد و در خلاصه داستان آن آمده :« «تهران شهری بزرگ است که خورشید در شب‌های آن نمی‌خوابد.»

زاپاتا

«زاپاتا» به کارگردانی دانش اقباشاوی درباره یک دخترعمو و پسرعموی آبادانی است که می‌خواهند فیلم بسازند، اما یکی از آنها از دندان‌درد شدیدی رنج می‌برد و همین درد، ماجراهایی را به‌وجود می‌آورد.

بیرو

فیلم سینمایی «بیرو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، درباره زندگی توأم با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران «علیرضا بیرانوند» است. فیلم با بازی سیاوش چراغی‌پور تلاش دارد تا امید را در بین نوجوانان زنده کند و نمونه‌ای را برای آن‌ها به تصویر بکشد.

گنجشک

«گنجشک» نخستین تجربه کارگردانی سهیل کریمی در تولید فیلم بلند محسوب می شود و عباس غزالی، شیدا خلیق، نهال دشتی، سهیل ساعی، ساناز آقایی، آرش عزیزی و نگار منوچهری در آن به ایفای نقش میپردازند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: مدتی ست که یک زوج جوان جدا از یکدیگر زندگی می کنند، اما هیچکس از این ماجرا اطلاع ندارد.

سگ زرد

دلاور دوستانیان کارگردان فیلم سینمایی سگ زرد که از مستندسازان حیات‌وحش بوده، درباره داستان جدیدترین اثر خود گفت: همه مستندهایی که پیش از این ساختم خط داستانی داشتند ولی «سگ زرد» یک قصه واقعی دارد که سعی کرده‌ام در قالب داستان به آن بپردازم. داستان این فیلم ۱۶ سال پیش اتفاق افتاده و درباره مردی میانسال است که به دلیل آسیب‌هایی که در کودکی به او وارد شده، دست به جنایت‌هایی می‌زند.

مصطفی عرفانی، نرگس صفدریان، موسی شیردل و جلال عیوضی از بازیگران این فیلم هستند.

شادروان

«شادروان» دومین فیلم بلند حسین نمازی پس از فیلم سینمایی «آپاندیس» است که موفق به دریافت جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره مونترال کانادا و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره آسیاپاسیفیک شده بود.

سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی در این ملودرام اجتماعی حضور دارند.

تا فردا

«تافردا» ساخته علی عسگری، محصول مشترک ایران و فرانسه به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و یک تهیه‌کننده فرانسوی است. در این فیلم بازیگرانی همچون صدف عسگری، بابک کریمی، غزل شجاعی، امیررضا رنجبران، نویان آبدریده، نهال دشتی و میلاد معیری حضور دارند.

مهمانی از کارائیب

مهمانی از کارائیب اولین تجربه بهزاد فراهانی در مقام کارگردانی است که قصه‌ای عاشقانه را روایت می‌کند. فراهانی فیلمنامه این اثر را بر اساس رمان «مهمانی از کارائیب – شبی با کاسترو» به قلم خودش نوشته است.

رضا بابک، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار و آذرخش فراهانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در داستان فیلم آمده است«خیاطی کارکشته عاشق بانویی شده که همسرش را اعدام کرده‌اند. خیاط به دلیل دلبستگی به رفاقت با دوستش، شجاعت بیان این عاشقانگی را ندارد و بانو نیز به دلیل وفاداری به شوی رفته‌اش دهان می‌بندد و دل را لجام می‌زند. این عشق پنهان داستان ناتمام بسیاری از مردان و زنان شرقی است؛ عشق‌هایی که سرانجامش را باید در فلسفه شرق جست.»

زندگی و زندگی

فیلم داستان غیبت چند دانش‌آموز یک روستا در کلاس آنلاین را روایت میکند که معلم آن مدرسه پیگیر علت غیبت آنها می‌شود.

«زندگی و زندگی» به کارگردانی علی قوی‌تن و با بازی هدا مقدم‌منش، مهربان درویش‌زاده و امیرعلی رحیمی است.

پریسان

«پریسان» نخستین ساخته کامبیز بابایی و به نویسندگی مشترک کارگردان به همراه علی مقدم است و به تلاش و فداکاری‌های کادر درمان و قاچاق دارو توسط مافیای این صنعت که در روزهای شیوع ویروس کرونا به یکی از معضلات روز جامعه تبدیل شده، می‌پردازد.در این فیلم بازیگراین همچون فرهاد قائمیان، شقایق فراهانی، لیندا کیانی، نادیا شادمان، سیاوش طهمورث و ثریا قاسمی به ایفای نقش می‌پردازند.

الناز

«الناز» به تهیه کنندگی و کارگردانی مریم دوستی یک اثر اپیزودیک است که در قالب ۶ قصه کوتاه و پیوسته ساخته شده است. در خلاصه داستان اپیزود سوم فیلم «الناز» آمده است: «همه زن‌های این شهرهزاران کودک متولد نشده دارند که اسمی برایشان نمی‌گذارند، همه زن‌های این شهر مادر نیستند، آن‌ها گاهی در رویای کودکان به دنیا نیامده‌شان، پیر می‌شوند»

حدیثه تهرانی، بهروز پناهنده، غزل ذوالفقاری، فرزین حاجیلو، حمیده ایرانچی، بابک برزویه، محمد نیکبخت و با حضور افتخاری مهرداد خوشبخت از بازیگران «الناز» هستند.

حبس مجرد

«حبس مجرد» عنوان اولین فیلم بلند سینمایی محمدحسام حدادیان است که فیلمبرداری آن با حضور بازیگرانی چون مهدی کوشکی، مهرداد ضیایی، سیاوش چراغی پور و ثریا قاسمی. در جنوب شهر تهران انجام شد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: وحید برای فرار از پرداخت مهریه و فعالیت در یکی از سایت های شرط بندی تصمیم به فرار و خروج غیر قانونی از کشور دارد که در این مسیر با مشکلاتی روبرو می‌شود.

پاکول

«پاکول» دومین فیلم سینمایی نوید اسماعیلی است که به صورت مشترک با کشور افغانستان ساخته می‌شود و احمد مهران‌فر، نادر فلاح، علیرضا استادی و علیرضا مهران در آن به ایفای نقش پرداخته اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: امیر تمام دیدگاهش نسبت به چرخه زندگی روزمره‌اش تغییر کرده، اما روزی از تلاقی دو سرنوشت، طبیعت به او نشان می‌دهد که می‌تواند بیشتر از آنچه که فکر می‌کند خودش را ثابت کند.

پسر مریم

فیلم به کارگردانی علی جعفرآباد  است و مهدی فرجی، مدیر کهنه‌کار تلویزیون در نخستین تجربه خود در سینما، تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.‌ این فیلم با حمایت موسسه رسانه‌ای اوج ساخته می‌شود.

احمد به تنهایی

این فیلم ساخته حسین مهکام میباشو و چهارمین تجربه او در ساخت فیلم است. سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، شاهرخ فروتنیان و سروش صحت گروه بازیگران راتشکیل می‌دهند.

پسردلفینی

این انیمیشن به کارگردانی محمد خیراندیش از محصولات اوج است که سال گذشته نیز می‌توانست در جشنواره حاضر باشد اما چون در جشنواره سال گذشته جایی برای انیمیشن لحاظ نشده بود، نتوانست شرکت کند و درنتیجه به جشنواره این دوره رسید.

داستان درباره سقوط یک هواپیما در دریا و نجات یک نوزاد توسط یک بچه دلفین و مادرش است.‌

اشغال

این فیلم به‌تازگی و با کارگردانی حامد رجبی و با تهیه‌کنندگی سمیرا برادری پروانه ساخت گرفته است و می‌تواند با تدوین همزمان، خود را به جشنواره برساند.‌

توتو

توتو به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی نخستین پروژه‌ای بود که پروانه ساخت خود را دو هفته پیش توسط شورای پروانه ساخت جدید دولت سیزدهم دریافت کرد. ‌تهیه‌کننده این فیلم مصطفی کیایی است.