1

خواب بازار برای شب یلدا

چند روز دیگر آخرین یلدای قرن ۱۴ خورشیدی  در شرایطی  تجربه خواهد شد که همچنان بازار روی خوشی به جیب مشتریان نشان نمی دهد و اقلام سفره شب یلدا سیر صعودی خود را طی می کنند.

تلخ کامی بازار شیرینی

قیمت در بازار شیرینی پیش از یلدا بالا کشیده و منتظر آخر ماه نمانده است ،علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادی تهران در همین باره گفت: در حال حاضر قیمت شیرینی بالاست چون مواد اولیه گران است و طبیعتا با این مواد اولیه، قیمت نهایی محصول هم گران می شود که اصلا به نفع قنادان نیست.

بهره مند افزود: در حال حاضر قیمت شیرینی های پرمصرف حتما باید مصوب انجمن حمایت از مصرف کنندگان و اتاق اصناف باشد که متاسفانه امروز قیمت را اعلام را می کنیم یک هفته بعد قیمت مواد اولیه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد. مابقی شیرینی ها را خود واحد صنفی تعیین می کند.

وی در مورد آخرین قیمت ها نیز گفت: آخرین قیمت ها در مرداد ماه ابلاغ شد که بر این اساس، قیمت شیرینی تر برای واحدهای درجه یک ۷۸ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۶۰ هزار تومان، قیمت شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی برای واحدهای درجه یک ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۵۰ هزار تومان و قیمت شیرینی کیک یزدی برای واحدهای درجه یک ۴۹ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۳۹ هزار تومان است.

بهره‌مند افزود: علی‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه همچون تخم‌مرغ، روغن و شکر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم تا پایان سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت شیرینی نداریم.

*میوه شب یلدا

اما بخوانید از بازار میوه که به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان قیمت میوه برای شب یلدا بالا نمی رود.

مصطفی دارایی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برای تامین میوه شب یلدا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است، گفت:علاوه بر پرتقال و سیب و کیوی، انار و هندوانه برای شب یلدا تقاضای بسیاری دارد.

وی ادامه داد:  به دلیل همین تقاضای بالا قرار است بار هندوانه زیادی از میناب و بار انار نیز از ساوه و شیراز، دماوند به میدان مرکزی‌میوه وتره بار برسد. البته مقداری هم از این اقلام دپو کرده‌ایم که قیمت‌ها بالا نرود.

رئیس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد:سایر میوه جات یعنی پرتقال، نارنگی و کیوی هم به صورت فراوان در بازار  وجود دارد.

وی گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته عرضه این اقلام را بیشتر خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم که قیمت‌ها بالا رود.

*افزایش  اندک قیمت میوه

همچنین در این باره رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: در سال جاری میوه به مقدار کافی برای شب یلدا موجود است و تا ۲۰ روز آینده مشکل خاصی در توزیع این میوه‌ها نداریم.  در صورتی که بخشنامه خاصی صادر نشود و یا در بحث واردات و صادرات محصولات تغییر یا ممنوعیتی رخ ندهد هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نمی‌دهد.

حیدر ساکن برجی در خصوص قیمت میوه‌ در بازار مشهد و  تامین میوه برای شب یلدا اظهار کرد: طبق تجربیات گذشته چند روز قبل از شب یلدا بازار شاهد افزایش  اندک قیمت میوه خواهد بود اما معمولا در شب یلدا قیمت‌ها نسبت به روزهای قبل کاهش پیدا می‌کند؛ مگر اینکه در بحث حمل‌ونقل برخی از اقلام که عرضه آن‌ها در بعضی از شهرها کمتر است مشکلی ایجاد شود.

ساکن برجی در خصوص عرضه هندوانه شب یلدا افزود:  کشت هندوانه نیز که در آب و هوای گرم‌تر صورت می‌گیرد از مناطق مرکزی و جنوبی کشور تامین می‌شود.  در حال حاضر در بحث فراوانی این محصول مشکلی نداریم بنابراین قیمت هندوانه مناسب است و از کیلویی ۵۰۰۰ تومان الی ۷۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.

*خرید میوه به نصف رسید

اما رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان با اشاره به رکود شدید بازار میوه و کاهش قدرت خرید مردم گفت: خرید میوه در شهر همدان به نصف رسیده و کمتر شده است.

رضا البرزی اظهار کرد: برای شب یلدا از لحاظ میزان میوه هیچ کمبود و مشکلی در استان وجود ندارد و به اندازه کافی میوه لازم ذخیره شده و قابل عرضه در میادین و بازارهای داخل شهر خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه میزان خرید میوه مردم شهر همدان به نصف رسیده و در میادین بار میوه خیلی کم در حال خرید و فروش است، افزود: با کم شدن خرید و فروش میوه در میادین میوه و  زود خراب شدن میوه و تره بار انتظار بر آن بوده که میزان قیمت میوه پایین تر بیاید.

البرزی در ادامه خاطر نشان کرد: قیمت میوه ثبات پیدا کرده و افزایش قیمت در هیچ رقم از میوه‌های داخلی نداریم مگر اینکه میوه‌های خارجی مانند موز و نارگیل و… که با دلار وارد کشور می‌شوند و نوسان قیمت‌ دارند.

*پســته درجه یــک چند؟

ســعید راد، رئیــس ســازمان میادیــن میوه و تره بــار شــهرداری تهــران نیز در همین باره گفــت: در حــال حاضــر و بــه فاصلــه 1۵ روز تــا شــب یلــدا، میوه هــای یلدایــی شــامل انار با قیمت هــر کیلوگــرم 14۹00 تومان،  هندوانــه بــا قیمــت هــر کیلوگــرم 4۵00تومــان، خرمالــو بــا قیمــت هــر کیلوگــرم 1۸هــزارو۷00 تومــان و ازگیــل بــا قیمــت هــر کیلوگــرم 1۵هــزار تومــان در میادین  میوه وتره بار تهران به فروش می رسند.

او ادامــه داد: هم ا کنــون هــر کیلوگرم پســته درجه یــک بــا قیمــت 260هــزار تومــان، تخمــه جابانــی ممتــاز ۹۸هــزار تومــان، تخمــه کــدوی درشــت مرمــری 14۸هــزار تومــان، تــوت خشــک ســفید 14۸هــزار  تومــان،  فنــدق  درجه یــک 202هزار تومان، کشمش سبز درجه یک ۷۷هــزار تومــان، مغــز بــادام درجه یــک 22۵هزار تومان، مغز بادام زمینی ممتاز ۹۸هزار تومان، مغز گردوی دو پر سفید 24۹هــزار تومــان، نخودچــی دو آتیشــه ۵0هزار تومان، انجیر خشک درجه یک 1۵۵هــزار تومــان، بــادام هنــدی درجــه یک 2۹0هزار تومان، برگ زردآلوی ممتاز ۸۳هــزار تومــان و برگ قیســی ســکه ای

122هزار تومــان در میادین میوه وتره بار عرضه می شــود که قیمت هــای آن بین 16 تــا 24درصــد از ســطح شــهر پایین تر اســت.

راد بــا تا کیــد بــر اینکــه قیمــت محصولات در همه ایام از جمله در شب یلدا عرضه وتقاضا تعیین می شود، گفت: ســازمان مدیریــت میادین شــهرداری تهــران، تمام تــوان و تــلاش خــود را به کار می گیــرد تــا میوه هــای ویژه شــب یلــدا وســایر محصولات مورد نیاز شــهروندان در ایــن شــب بــا قیمــت های به مراتــب پایین تــر از ســطح شــهر و بــا تفــاوت قیمتــی بیــن 2۵ تــا 40درصــد ارزان تــر از میانگین قیمت سطح شهر در میادین میوه وتره بار عرضه شوند.

ایسنا اخیرا طی یک تحقیق میدانی اعلام کرده بود قیمت برخی از انواع پسته در بازار به دلیل فرارسیدن شب یلدا با افزایش چشمگیر به هر کیلو ۳۴۰ هزار تومان رسیده است.

با مشاهده قیمت‌ها در بازار و همچنین برخی سایت‌های اینترنتی مانند ایمالز، دیجی کالا و با سلام، به این نتیجه می‌رسید که افزایش قیمت آجیل شب یلدا محسوس است. در ادامه قیمت روز برخی از آجیل‌های پرمصرف را ملاحظه می‌کنید: پسته احمد آقایی خام هر کیلو۳۴۲.۰۰۰، پسته اکبری ۲۹۸.۰۰۰، پسته فندقی هر‌کیلو۲۸۵.۰۰۰، مغز فندق بوداده هر کیلوگرم ۲۵۰.۰۰۰ و هر کیلو مغز بادام درختی ایرانی ۲۱۰.۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.