1

بوی مرگ پشت 162 واحد اقامتی غیرمجاز

«مرگ تلخ زائر امام رضا(ع) در مسافرخانه» اوایل آبان ماه سال جاری بود که این خبر تلخ روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه ها قرار گرفت، زن پنجاه و هفت ساله به تنهایی راهی مشهد می شود. او فاصله ۱۶۰۰کیلومتری از خوزستان تا خراسان را طی می کند و در یک مهمان پذیر در محله نوغان (اطراف حرم مطهر) ساکن می شود.

غافل از اینکه آخرین زیارت عمرش را پشت سر می‌گذراند و حادثه ای که در گذشته گریبان تعدادی از مهمان های این مجموعه اقامتی را گرفته، این بار به قیمت جان او تمام می شود. هر چند که مرگ این مسافر موجب نجات جان ده ها مسافر دیگر که در معرض گازگرفتگی بوده اند، می شود.

ماجرای این پرونده از آنجا آغاز می شود که مدیران مهمان پذیر متوجه می شوند یکی از مهمان ها ساعت های زیادی است که از اتاقش خارج نشده است، افراد مختلفی پشت در اتاق زن میان سال حاضر می شوند اما او پاسخی نمی دهد. این ماجرای مشکوک موجب باز شدن پای پلیس و نیروهای اورژانس و آتش نشانی در محل می شود.

با ورود امدادگران به این اتاق و معاینات تکنیسین های اورژانس مشخص می شود که این مسافر ساعاتی قبل به طرزی مشکوک جان باخته است.

هم زمان با اعلام موضوع به مقام قضایی، اولین فرضیه گازگرفتگی بود و آتش نشانان با استفاده از دستگاه دتکتور (دستگاه سنجش میزان گاز منوکسیدکربن) متوجه شدند که این فرد به علت استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار حادثه گازگرفتگی شده است.

بررسی های اولیه نشان می داد که این مجموعه در گذشته نیز با حادثه ای مشابه روبه رو شده و تعدادی از مهمان هایش دچارگازگرفتگی  شده اند و حتی در برهه ای نیز پلمب شده است.

با حضور قاضی محمود عارفی راد، بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد، موضوع تکرار این حادثه در گذشته مورد توجه قرار گرفت.

از سویی این مهمان پذیر، مجهز به موتورخانه و شوفاژ بود و طبیعتا نباید حادثه گازگرفتگی در آن رخ می داد، که مقام قضایی با کارشناسان آتش نشانی از قسمت تأسیسات ساختمان بازدید کردند.

بررسی های مقام قضایی نشان می داد که موتورخانه شوفاژ این ساختمان در قسمتی نامناسب تعبیه شده است به نحوی که گاز منوکسیدکربن حاصل از فعالیت موتورخانه از طریق محفظه ای از میان اتاق ها خارج می شده است و در صورت باز بودن پنجره، با توجه به فشار هوا عملیات تخلیه به درستی انجام نگرفته و موجب نفوذ گازهای سمی به داخل اتاق ها می شده است.

تخلیه فوری ساختمان و پلمب دوباره مهمان پذیر

با توجه به خطر احتمالی برای دیگر مسافران، با توجه به اینکه تعدادی دیگر از اتاق ها نیز مملو از گاز منوکسیدکربن بود و حتی برخی از مهمان ها نیز علائم مسمومیت داشتند، محمد اسلامی رئیس ایستگاه هجدهم آتش نشانی مشهد که در محل حضور داشت، کل فضای ساختمان را ناایمن اعلام کرد و پس از اعلام نظر کارشناسی، قاضی عارفی راد دستور تخلیه فوری ساختمان را صادر کرد.

مالکان نیز موظف شدند تا به سرعت در جلب رضایت مسافران و بازگرداندن وجوه دریافتی اقدام کنند، موضوعی که تا پایان شب زمان برد و در نهایت کل ساختمان تخلیه شد.

با دستور بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد، به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی و بررسی های نهایی در این پرونده که قتل غیرعمد محسوب می شود، کل ساختمان پلمب شد.

فوت 133 نفر طی 10 سال اخیر

گازگرفتگی موضوعی جدید نیست بلکه متاسفانه هرساله تعداد زیادی از شهروندان جان خود را بر اثر گازگرفتگی از دست می دهند، در این‌باره مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: طی ده سال اخیر تعداد هزار و 18 مورد اعلام حادثه مرتبط با گازگرفتگی ثبت شده که تعداد 133 نفر نیز فوت شده‌اند.

آتشپاد مسعود ظهوریان با اشاره به آمار سال گذشته تاکنون گفت:  از ابتدای سال 99 تا پایان مهرماه سال جاری تعداد 243 اعلام حادثه مرتبط با گازگرفتگی ثبت شده است که 54 نفر نجات یافته از گازگرفتگی گزارش شده است.

او افزود: هم چنین تعداد 18 نفر نیز مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش شده است.

فوت 10 نفر از ابتدای سال 99 تا پایان مهرماه سال جاری

آتشپاد ظهوریان با بیان این که این آمار ثبت شده توسط آتش نشانان بوده است، و برخی موارد از گاز گرفتگی به آتش نشانی گزارش نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه از ابتدای سال 99 تا پایان مهرماه سال جاری تعداد 10 نفر بر اثر گزا گرفتگی فوت شده‌اند.

شناسایی و اعلام فعالیت 162 واحدهای اقامتی غیرمجازبه اداره اماکن در مشهد
در راستای نظارت بر تاسیسات گردشگری مشهد، طرح نظارت بر واحدهای اقامتی مشهد اجرا شده است، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد از شناسایی و اعلام فعالیت 162 واحد اقامتی غیرمجاز به اداره اماکن خبر داد.

حمیدرضا محمودی قوژد افزود: پلمب واحدهای اقامتی غیر مجاز توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایعدستی شهرستان مشهد با همکاری اداره نظارت براماکن‌عمومی در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات گردشگری با هدف ارائه خدمات مناسب به زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و حمایت از فضای کسب و کار واحدهای اقامتی دارای مجوز انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد ادامه داد: بازرسان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشهد به‌صورت مستمر و روزانه واحدهای اقامتی غیرمجاز را شناسایی کرده و از فعالیت آنها جلوگیری می‌کنند.

محمودی قوژد تصریح کرد: از ابتدای آبان ماه سال جاری  تاکنون تعداد 162مورد نامه جلوگیری از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز به اداره نظارت بر اماکن عمومی ارسال شده است.

او یادآور شد: از 94 ساختمان بدون مجوز تعداد 102 اتاق و 7 ساختمان به صورت کامل پلمب شده است.

برخورد قاطع با متخلفان که موجب مرگ مسافران می‌شوند می‎تواند اقدامی پیشگیرانه برای اطمینان مسافران از اقامت ایمن در مراکز اقامتی مشهد باشد که اداره میراث‌فرهنگیف گردشگری و صنایع‌دستی مشهد شناسایی واحدهای اقامتی غیر مجاز را آغاز کرده است.