1

بازار تحمل افزایش قیمت را ندارد

یک هفته‌ای می‌شود که قیمت انواع تایر افزایش داشته و در پی آن مصرف کنندگان گلایه‌هایی را مطرح کردند. در واکنش به این موضوع، با در اختیار قرار دادن مدارک و مستندات از سوی شرکت‌های تایرساز، بررسی‌ تغییر نرخ‌ها از سوی سازمان حمایت آغاز شده است.

اقدام شرکت های تایرساز خودرو در خصوص افزایش قیمت

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایرنا، حدود دو ماه پیش بود که درخواست افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دلیل ساماندهی بازار لاستیک و در جهت شرایط خاص این بازار، منتفی شد.

هفته گذشته اما شرکت‌های تایرساز خودرو با هماهنگی انجمن صنعت تایر، راسا به تغییر قیمت‌ها اقدام کردند، به‌طوری که متوسط قیمت تایر سواری رادیال ۲۰ درصد و همه تایرهای بایاس از جمله وانتی‌ها، باری و اتوبوسی ۳۰ درصد افزایش یافت.

افزایشی که به گفته فعالان بازار، بازار راکد تایر را به کما برده است.

بازار افزایش قیمت ها را تحمل نمیکند

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن ، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران در این زمینه گفت: بازار امروز بازاری نیست که این افزایش قیمت‌ها را تحمل کند،

داود سعادتی‌نژاد بیان‌داشت: بازار در ماه‌های گذشته راکد بوده، زیرا مسافرت‌ها کم بوده است و همچنین اکنون در آستانه فصل سرما قرار داریم، بنابراین عمده تایرها مشتری نخواهد داشت و روانه انبارها خواهد شد.

سعادتی‌نژاد معتقد است: با افزایش قیمت‌هایی که هنوز به تایید سازمان حمایت نرسیده، مشکلات بازار بیشتر خواهد شد، زیرا نمایندگی‌ها پول ندارند که نسبت به خرید از تایرسازان اقدام کنند.

قیمت‌گذاری محصولات هر بنگاه باید به صورت جداگانه انجام شود

همچنین پنجشنبه گذشته (۲۹ آبان‌ماه) «علی تابش» رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در پی اعلام افزایش قیمت انواع تایر از سوی انجمن صنفی صنعت تایر، اعضای هیات مدیره این انجمن برای ارایه توضیحات و ارائه مستندات مربوطه برای بررسی‌های لازم به سازمان حمایت فراخوانده شدند.

وی گفت: در نشستی که در همین راستا با تولیدکنندگان تایر در محل این سازمان برگزار شد، مقرر شد با توجه به متغیر بودن هزینه‌های تولید و بهای تمام شده تایر برای هر شرکت به صورت جداگانه، اعمال درصد افزایش قیمت یکسان برای محصولات شرکت‌های تولیدکننده انواع تایر سبک و سنگین از سوی انجمن منتفی شده و قیمت‌گذاری محصولات هر بنگاه باید به صورت جداگانه انجام شود.

دلایل افزایش قیمت تایر

در این پیوند، «حمیدرضا عبدالمالکی» نائب رییس انجمن صنعت تایر روز گذشته‌ نیز افزود: از اواخر سال ۹۸ و با تغییر گروه کالایی لاستیک خودرو از یک به ۲، قیمت‌گذاری درب کارخانه، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تایرهای سواری مشروط به اینکه تولید و فروش آن در زنجیره سامانه جامع تجارت ثبت شود، به واحدهای تولیدی سپرده شد.

وی با بیان اینکه آخرین بار آبان‌ماه پارسال انجمن صنعت تایر با هماهنگی سازمان حمایت به افزایش قیمت تایر اقدام کرد، ادامه‌داد: در چند ماه گذشته افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و افزایش هزینه‌های حمل بار در داخل و بین‌الملل، این انجمن را بر آن داشت تا بار دیگر نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کند.

تحویل بار کارخانجات بیش از ۷۰ روز به طول می‌انجامد

این مقام صنفی بیان‌داشت: امروز قیمت‌برخی اقلام شیمیایی مورد استفاده در فرآیند تولید بیش از ۲ برابر شده و کرایه‌های حمل با کشتی به بیش از چهار برابر افزایش یافته، این در حالی است که کشتی‌ها دیگر به‌طور مستقیم از مبدا چین کالا وارد نمی‌کنند و تحویل بار کارخانجات بیش از ۷۰ روز به طول می‌انجامد.

وی اضافه‌کرد: نسبت به ابتدای امسال قیمت دوده از کیلویی ۱۳ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان و «بیدوایر» (سیم طوقه) از ۱۴ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان رسید، همچنین امسال قیمت نخ ۲ بار افزایش را تجربه کرد و تاکنون ۳۰ درصد به قیمت آن افزوده شده و برخی انواع نخ تا بیش از ۲ برابر افزایش داشته است.

عبدالمالکی اظهار داشت: هفته گذشته متوسط قیمت تایر سواری رادیال ۲۰ درصد و همه تایرهای بایاس از جمله وانتی‌ها، باری و اتوبوسی ۳۰ درصد افزایش یافت، اکنون مدارک و مستندات مربوط به افزایش قیمت‌ها به سازمان حمایت ارسال شده و در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: شرکت‌ها می‌تواند بنا به ضرورت درخصوص تغییر قیمت‌ها تصمیم‌گیری کنند و در صورتی که افزایش نرخ‌هایشان غیرمنطقی باشد، سازمان حمایت با آن برخورد خواهد کرد.

ثبت سفارش‌ها، نیازمند ویرایش مجدد است

نائب رییس انجمن صنعت تایر افزود: یکی از مشکلات این است که باید مبالغ خرید مواد اولیه وارداتی به‌خصوص مواد شیمیایی ظرف یک هفته به حساب شرکت‌های خارجی واریز شود، اما تایرسازان تا یک ماه در صف تخصیص ارز هستند و در عمل همه ثبت سفارش‌ها، نیازمند ویرایش مجدد است.

وی تصریح‌کرد: اکنون ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر از خارج وارد می‌شود و نرخ دلار به‌شدت روی آن تاثیرگذار است، همچنین افزایش نرخ مواد اولیه داخلی در هفت ماه گذشته به‌ویژه قیمت دوده که به صورت هفتگی در بورس تغییر می‌کند، افزایش نرخ تایر را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

گزارشی از تولیدات ۶ ماهه تایرسازان

در پایان بد نیست اشاره ای داشته باشیم که کارخانجات تایرسازی موفق شدند از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه ۱۲۷ هزار و ۶۶۶ تن انواع تایرهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی تولید کنند.

این میزان تولید مشتمل بر ۱۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۷۴ حلقه از انواع تایرهای یاد شده است.

جمع تولیدات ۶ ماهه تایرسازان در هم‌سنجی با پارسال از نظر وزنی ۲ درصد و از نظر تعداد حلقه سه درصد کاهش نشان می‌دهد.

هرچند این میزان افت تولید چندان قابل توجه نیست، اما با توجه به مشکلات پیش آمده از ابتدای سال از جمله قطعی برق صنایع، طبیعی به نظر می‌رسد به طوری که تایرسازان توانستند پس از عبور از این مشکل، مجدد به روال خوب گذشته خود بازگردند.