1

کینگ مانی، پادشاه پوشالی!

مهناز اصغری

سال‌ها از پیدایش کریپتوکارنسی می‌گذرد اما رمز ارزها به دلیل ابهامات بسیاری که داشته و دارد، هنوز ‌به طور رسمی و کامل به نظام بانکی کشور ما ورود پیدا نکرده است و بالتبع نظارت کافی برآنها نیز وجود ندارد. اما موضوع این است که در سال‌های اخیر نوسانات بازارهای سرمایه‌گذاری به ویژه بورس اوراق بهادار و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، مردم را به سمت سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها بدون توجه به مخاطرات آن سوق داده است. البته بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که رشد قارچ‌گونه شرکت‌های فعال در این حوزه و تبلیغات رسانه‌ای آنها، در متقاعد کردن افراد برای ورود به این بازار با هر بودجه و سطح شناختی بی تأثیر نبوده است.

وسوسه خرید ارزهای دیجیتال

شاید تا به حالا داستان «گلابر کانتسوتو» را شنیده باشید؟ پسر 33 ساله‌ای که بلافاصله بعد از دیدن توییت ایلان ماسک 180 هزار دلار از دارایی‌های خود را بر روی دوج کوین سرمایه‌گذاری کرد! و در کمتر از 3 ماه ارزش دارایی‌های خود به حدود یک میلیارد دلار رساند.

افرادی که در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال تازه وارد هستند، بلافاصله بعد از شنیدن چنین داستان‌هایی وسوسه به خرید ارزهای دیجیتال نوپا و ناشناخته می‌شوند و می‌خواهند شبیه گلابر کانتسوتو ره صد ساله را یک شبه طی کنند و شاید تیلیاردر شوند. ولی غافل از اینکه گرفتار شیت کوین‌ها می‌شوند!

5هزار ارز دیجیتال و شاید چندهزار شت کوین!

در سال‌های اخیر محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال در بین مردم سراسر دنیا باعث بوجود آمدن انواع مختلفی از رمز ارزها شده است. به طوری که در حال حاضر بیش از 5 هزار نوع ارز دیجیتال در 20 هزار بازار مختلف در حال معامله است که قطب اصلی این بازارها نیز مربوط به خرید و فروش این رمز ارزها در انواع صرافی‌های دیجیتال می‌شود.

اما با توجه به سرمایه درگردش این بازار که ترنول بالایی را به خود اختصاص داده است، برنامه نویس‌ها و توسعه دهنده‌های مختلف شروع به ساخت ارزهای جدید و عرضه به بازار کردند. بنابراین بازار کلاهبرداری‌ها به مرور پررنگ شد. در این میان به ارزهایی که پشتوانه آنها پروژه خاصی نیست و کاربرد چندانی ندارند، شت کوین(Shitcoin)  گفته می‌شود. ارزهای پانزی که صرفا محوریت آنها کلاهبرداری است!

در ابتدای ارائه این رمزارز، ادعا شد که پشتیبان آن، یک پروژه خارجی و احتمالا سوئدی است و توسعه دهندگان در آن کشور مستقر هستند. اما همواره اطلاعات دقیقی از توسعه دهندگان آن ارائه نشد. در این میان ترافیک سایت کینگ مانی نشان می‌داد که عمده کاربران آن ایرانی هستند.

کینگ مانی 25هزار دلاری پانزی

 نام کینگ‌مانی به عنوان یک ارز دیجیتال، از اواخر سال ۱۳۹۸ به عنوان وسیله پرداخت پورسانت بازاریاب‌ها، توسط یک شرکت معرفی شد و طولی نکشید که عده زیادی از فعالان این شرکت به خرید و فروش این رمز ارز گرایش پیدا کردند. همچنین با هدایت برخی مدیران و لیدرهای شرکت و ترویج در شبکه بازاریابان، وجوه کلانی از اشخاص مختلف در قالب سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال، اخذ شد.

داستان این کلاهبرداری از آنجایی شروع شد که برای نخستین بار، در مردادماه سال گذشته، اعتراضاتی از جانب برخی از خریداران کینگ مانی، به گوش رسید و شائبه نقش داشتن یکی از شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای در زمینه معرفی این رمز ارز مطرح شد. این اعتراضات آن قدر بالا گرفت که در شهریور ماه سال گذشته، این شرکت بازاریابی شبکه‌ای، ارتباط خود را با رمز ارز کینگ مانی و به طور کلی حضور در بازار رمز ارزها تکذیب کرد.

اما از ابتدای ماه جاری به دفعات برخی از مال‌باختگان ارز دیجیتالی کینگ مانی و صرافی UtByte مقابل این شرکت تجمع کردند و خواستار روشن شدن تکلیف دارایی‌های خود شدند.

اما در نهایت چندی پیش و حوالی ابتدای مهرماه سال جاری، وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری عناصر یکی از بزرگترین شبکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در سطح کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داد و در متن اطلاعیه منتشر شده از سوی این وزارت آمده بود: «این باند با فریب افکار عمومی و تشویق افراد به خرید و سرمایه‌گذاری در رمز ارز جعلی «کینگ مانی» ، مبالغ هنگفتی را از زیر مجموعه‌های خود کسب کرده و با ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت رمز ارز ادعایی، اقدام به خرید و فروش آن کرده است.»

پورسانت پلن بین‌الملل

یکی از مالباختگان پروژه کلاهبرداری کینگ‌مانی در گفت‌وگو با «صبح امروز» در شرح این ماجرا با اشاره به اینکه «از سال 98 به این شرکت وارد شده است» می‌گوید: این شرکت که از سال ۱۳۹۱ مجوز فعالیت بازاریابی شبکه‌ای را اخذ کرده و با استفاده از شبکه افراد زیر مجموعه خود نسبت به فروش محصولات مختلف اقدام می‌کرد. اما من تیرماه دوسال قبل وارد شرکت شدم و با انواع پلن‌ها شروع به کار کردم. اما معمولا هرچندماه یکبار پلن‌های شرکت به بهانه‌های مختلف کسب سود و… تغییر می‌کرد. یکی از این پلن‌ها، پلن بین‌المللی بود که گفته شد برای اتباع کشورهای مختلف طراحی شده است. در ابتدا پورسانت‌ها به صورت ریالی واریز می‌شد اما پس از مدتی گفتند که شرکت با ولتی بنام «یوتی بایت» کار و پورسانت‌ها را با ارز کینگ مانی واریز می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدای ارائه این رمزارز، ادعا شد که پشتیبان آن، یک پروژه خارجی و احتمالا سوئدی است و توسعه دهندگان در آن کشور مستقر هستند. اما همواره اطلاعات دقیقی از توسعه دهندگان آن ارائه نشد. در این میان ترافیک سایت کینگ مانی نشان می‌داد که عمده کاربران آن ایرانی هستند.

قیمت از ۴ یورو به چندهزار یورو رسید!

وی با اشاره به اینکه «فقدان اطلاعات فنی در رابطه با این رمزارز، موجود نبودن نام آن در پایگاه‌های معتبر تبادل ارزهای دیجیتال و در نهایت نوسانات بالای قیمتی آن موارد دیگری است که این پروژه را نیز در زمره کلاهبرداری های حوزه رمزارزها قرار داد» بیان می‌کند: سرشاخه‌ها و افراد اصلی شرکت، در مدت نسبتا کوتاهی با ایجاد نوسانات قیمتی غیرواقعی، اشتیاق مضاعفی را در اعضای شرکت به وجود آوردند و قیمت آن را از ۴ یورو به چندهزار یورو رساندند.

وی ادامه می‌دهد: به طوریکه تبلیغات عجیب این شرکت سبب شده بود این ارز به ۲۵ هزار دلار هم رشد کند و همین تبلیغات در کنار اعتماد بازاریابان این شرکت، سبب هجوم افراد برای خرید این ارز شد.

وی در پایان تصریح کرد: این شرکت با استفاده از پتانسیل نیروی انسانی تحت اختیار خود، مبادله رمزارز جعلی کینگ‌مانی را به سرعت رواج داد و مبالغ هنگفتی را از زیرمجموعه‌های خود کسب کرد. اما با گذشت زمان ارزش این ارز کاهش پیدا کرد و دیگر قابلیت فروش نیز نداشت.

فعالیت مشکوک یوتی‌بایت 

یکی دیگر از مالباختگان پروژه کلاهبرداری کینگ‌مانی نیز در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه وی از بازاریابان شبکه‌ای شرکت بوده است، گفت: در زمان فعالیت ما در شرکت، رمزارز کینگ‌مانی توسط گروهی که پلن بین‌الملل مرکز را دنبال می‌کردند، به ما معرفی شد. قرار بر این بود که پورسانت افراد فعال در شرکت با استفاده از این رمزارز پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه خرید و فروش رمزارز کینگ‌مانی در وبسایت یوتی‌بایت انجام می‎‌گرفت، گفت: بعد از مدتی متوجه فعالیت مشکوک یوتی‌بایت شدیم و به مرور زمان مشخص شد که این وبسایت نیز در واقع یک صرافی جعلی بوده و توسط عناصر شرکت اداره می‌شود. کینگ‌مانی از طریق لیدرهای شرکت تبلیغ می‌شد و در اوایل تمام کاربران صرافی خریدار کینگ مانی ایرانی بودند اما پس از مدتی به علت استفاده از IPهای خارج از کشور توسط کاربران ایرانی، شرکت مدعی شد که افراد از تمام کشورهای جهان در حال مبادله این رمز‎ارز هستند.

وی با اشاره به بروز اختلالات مداوم در وبسایت یوتی‌بایت در طول ۲ سال گذشته، گفت: علت این اختلالات، در واقع تغییرات دستوری و ساختگی قیمت کینگ‌مانی بود؛ این مسئله از زمانی برای مال‌باختگان مشخص شد که نمودار تغییرات قیمت کینگ‌مانی به صورت پلکانی رشد کرده و مانند دیگر رمزارزهای مشهور جهان تغییر نمی‌کرد. نوسانات کینگ‌مانی کاملاً کاذب بود و وبسایت یوتی‌بایت نیز در چندین نوبت مسدود می‌شد و افراد نمی‌‎توانستند نسبت به به فروش کینگ‎مانی اقدام کنند.

دستبرد به کیف پول الکترونیک مالباختگان توسط صرافی جعلی

این مالباخته کلاهبرداری کینگ‌مانی افزود: بسیاری از مالباختگان در خارج از کشور قرار دارند و برخی از اتباع کشورهای همسایه نیز که در شرکت بازاریابی شبکه‌ای فعالیت داشتند، پورسانت‌های خود را به وسیله کینگ‌مانی دریافت می‌کردند. در نهایت عملاً فروش کینگ‌مانی امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: به همین جهت در آن زمان برخی از مال‌باختگان تقاضا کردند که به جهت جلوگیری از افزایش ضرر و زیان، کینگ مانی خود را به بیت‌کوین تبدیل کنند؛ اما سایت یوتی‌بایت دوباره بسته شد و بیت‌کوین‌ها مجدداً به کینگ‌مانی تبدیل شده بودند. البته عوامل شرکت، قیمت کینگ‌مانی را تا ۲۵ هزار یورو افزایش داده و با تعطیلی سایت یوتی‌بایت، بیت‌کوین‌های متعلق به مالباختگان را هم به کینگ‌مانی تبدیل کردند. بعد از این اتفاقات، اعتراض مالباختگان به علت دستبرد به کیف پول الکترونیک آن‌ها افزایش یافت و تاکنون نیز ادامه یافته است.

کاهش تجمعات معترضان به دلیل احتمال سوءاستفاده رسانه‌های معاند

وی با اشاره به همکاری کامل نیروی انتظامی و نهادهای نظارتی با مالباختگان افزود: از سال گذشته تاکنون در چند نوبت نسبت به برگزاری تجمع و اعتراض برای احقاق حقوق خود اقدام کرده‌ایم؛ اما موج جدید تجمعات را در چند روز گذشته کاهش داده‌ایم چرا که قصد نداریم دشمنان و رسانه‌های معاند اعتراض مالباختگان را به مسائل سیاسی گره زده و از آن سوءاستفاده کنند.

این مالباخته کلاهبرداری کینگ‌مانی در پایان گفت: اعتراض مالباختگان تنها نسبت به سران این شرکت بازاریابی است که قصد دارند با انتساب خود به نهادهای انقلابی و ارزشی، ماجرای کلاهبرداری از مردم را به دست فراموشی بسپارند.

لزوم ورود جدی قوه قضائیه به این کلاهبرداری

ماجرا کینگ مانی یک نمونه از کلاهبرداری های گسترده توسط برخی شرکت‌های فعال در حوزه رمز ارزها است و بیانگر این است که ناآگاهی افراد در کنار وعده‌های فریبنده به غارت اموال می‌انجامد.

اکنون موضوع مهم این است که با وجود اینکه در مهرماه سال جاری برخی از اعضای اصلی خریدوفروش رمزارز جعلی کینگ مانی که گفته می‌شود از سران یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای مشهور هستند، دستگیر شده‌اند؛ اما هنوز هم ابعاد دقیق این پرونده روشن نشده و خرید این رمزارز جعلی توسط برخی از افراد در فضای مجازی همچنان انجام می‌شود.

شایان ذکر است ماجرای شکایت ماباختگان این رمزارز، به یک ماه اخیر مربوط نبوده و حتی برخی از افراد از ابتدای سال و حتی قبلتر، شکایت خود را در دفاتر قضائی ثبت کردند. بنابراین از آنجایی که تعداد مالباختگان این شرکت زیاد است، لزوم ورود قوه قضائیه به صورت جدی در خصوص موضوع مطروحه بسیار حائز اهمیت است.