1

نوسانات قیمت؛ بلای جان ساخت‌وساز در مشهد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: نوسانات قیمت مصالح طی چندماه اخیر موجب شده تا صنعت ساختمان رونق خود را از دست بدهد و لذا دستگاه‌های سیاستگذار باید با تمهیدات حمایتی لازم، در جهت پشتیبانی از سازندگان گام بردارند.

به گزارش صبح امروز، حمید ضمیری با بیان اینکه ساخت‌و‌ساز، در تمام کشور، طی سال‌های اخیر از رونق خوبی برخوردار بود، اظهارکرد: متاسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل نوسانات شدید بازار، صنعت ساختمان دچار رکود شده و نوسانات قیمت مصالح، سردرگمی سازندگان و خریداران را به همراه داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح‌های تفصیلی مشهد هم درحال ابلاغ هستند، همین مهم خود به عاملی برای تحت تاثیر قراردادن ساخت‌وساز تبدیل شده است.

ضمیری گفت: امیدواریم با تدوین ضوابط کارگشا و تقاضامحور، از این طرح‌ها، بخشی از نیاز فعالان عرصه صنعت ساختمان پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دستگاه‌های مختلف در سطح استان و مشهد از فعالان حوزه صنعت ساختمان، تصریح کرد: مدیران و سیاستگذاران باید موضوع مهم خواب سرمایه سازندگان را مدنظر قرار دهند و در مسیر کوتاه شدن فرآیندهای صدور پروانه، پایانکار و پیش‌بینی تسهیلات و بسته‌های مشوق سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان گام بردارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: امیدواریم با تکیه بر این سیاست‌های حمایتی بتوانیم سرمایه فعال در حوزه صنعت ساختمان را همچنان در این عرصه نگه‌ داریم چراکه صنعت ساختمان، صنعتی مولد است که به‌عنوان موتور محرکه شهرها محسوب می‌شود.

ضمیری با بیان اینکه صنعت ساختمان، از لحاظ چرخه اقتصادی و ایجاد اشتغال، بعد از صنعت نفت جزو مهمترین صنایع کشور است، افزود: براساس همین اهمیت، تمام دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و اجرایی باید به کمک این صنعت و فعالان عرصه ساختمان بیایند تا موجب رونق اقتصادی و اشتغالزایی این حوزه شویم.

وی تسهیل‌گری و بسترسازی را مهمترین کمک مدیریت شهری نسبت به صنعت ساختمان دانست و اظهارکرد: شورای شهر و مدیریت شهری باید تسهیلاتی را فراهم آورند تا فعالان این حوزه گرفتار بروکراسی شدید اداری و دیوان‌سالاری نشوند و در سریعترین زمان ممکن، پاسخ خود را از دستگاه‌های مربوطه دریافت کنند.

ضمیری همچنین گفت: در کنار مدیریت شهری، مدیریت دولتی استان و مشهد هم می‌تواند با پیش‌بینی تسهیلات مختلف به این حوزه کمک کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به نقش طرح‌های تفصیلی در رونق صنعت ساخت‌وساز اشاره داشت و تصریح کرد: در این طرح‌ها، گروه‌های مختلف ساختمانی اعم از ویلایی، آپارتمانی و بلندمرتبه‌سازی دیده می‌شود و باید فضا و شرایط را برای تقاضاها و نیازهای مختلف شهروندان فراهم آورد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس افزود: این مهم تاحدودی در طرح‌های تفصیلی پیش‌بینی شده اما مشکلاتی هم در این مسیر وجود دارد که در جلساتی به‌دنبال تعدیل ضوابط به نفع صنعت ساختمان هستیم.

ضمیری گفت: از سوی دیگر، شورای شهر مشهد هم کارگروهی با عنوان «مانع‌زدایی و رونق ساخت‌وساز» ایجاد کرده که در این کارگروه علاوه بر مدیران بخش دولتی و نمایندگان آنها، بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه‌ قضایی و دستگاه‌های نظارتی نیز حضور دارند تا فرآیندها و دغدغه‌‎های نمایندگان بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: با تکیه بر ظرفیت این کارگروه، بروکراسی غیرقانونی که به صورت آیین‌نامه‌های داخلی ایجاد را برطرف می‌‎کنیم و درصورت احساس نیاز به اصلاح قوانین، این موضوع از سوی شورای عالی استان‌ها پیگیری می‌شود.