1

مجلس زنگ تکمیل کابینه را به‌صدا درمی‌آورد

سرویس سیاسی

امروز دومین رویارویی مجلس با دولت برسرکابینه‌است. حدود 3 ماه پیش در شهریور 1400 دولت کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرد که خروجی آن رای اعتماد بالای مجلس به تمام وزای پیشنهادی بود، اما در این بین، «باغلگی» گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پروش تنها بازمانده فهرست وزرای پیشنهادی دولت مردمی ایران قوی بود که نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجموع ۲۸۶ رأی با ۷۶ رأی موافق، ۱۹۳ مخالف و ۱۸ رأی ممتنع اعتماد مجلس را کسب نکرد. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان، رئیس‌جمهور ۳ ماه زمان در اختیار دارد که وزیر پیشنهادی جدیدی برای تصدی وزارتخانه مزبور به مجلس معرفی کند. در خلال این مدت، وزارتخانه‌ توسط سرپرستی که با دستور مستقیم رئیس‌جمهور انتخاب شده است، اداره می‌گردد.

با وجود اینکه مهلت ۳ ماهه رئیس‌جمهور برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس در روز سوم آذر پایان می‌یافت، اما حجت‌الاسلام رئیسی، در روز ۱۷ آبان و در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مسعود فیاضی را به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارت آموزش و پروش به مجلس معرفی کرد.

جرقه اولین مخالفت‌ها

پس از این نامه و انتشار آن در رسانه‌ها برخی پایگاه‌های خبری و چهره‌های سیاسی، مخالفت‌هایی با این گزینه پیشنهادی مطرح کردند. در راستای این مخالفت‌ها تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، اخذ مدرک کارشناسی فیاضی ۳۰ ترم تحصیلی به طول انجامیده است؛ یعنی از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۸!

البته بر اساس سندی بعد ازاین جریان منتشر شد، مشخص شد این ادعا صحت ندارد و وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۸ دریافت کرده است.

گفتنی است فیاضی چند سال بعد از فارغ التحصیل شدن به دانشگاه مربوطه مراجعه و درخواست مدرک پایان تحصیلی خود را مطرح می‌کند که نهایتا مدرک وی با امضای رئیس وقت دانشگاه تهران صادر می‌شود.

در همین رابطه احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: آقای فیاضی تحصیلات دانشگاهی دارد و آن هم در رشته مهندسی عمران که یکی از نیازهای ضروری آموزش و پرورش تامین فضا و تجهیزات مناسب آموزشی و پرورشی است.

وی افزود: آقای فیاضی تحصیلات حوزوی هم دارد، یعنی در علوم اسلامی و انسانی سالها تا درس خارج دارای قوت است؛ همچنین تجربه آموزشی و پرورشی در مدارس دارد همچنین مدیرکل سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس گفت: اخذ مدرک کارشناسی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش در سال ۷۸ صورت گرفته و سایر شایعات درباره مدت طولانی اخذ مدرک ایشان فضاسازی‌های رسانه‌ای بوده و کذب است.

رابطه فامیلی فیاضی و زاکانی

اما این پایان حواشی برای فیاضی نبود، یکی از مهمترین نقدها به معرفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، رابطی فامیلی او با علیرضا زاکانی است. مسعود فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی است و در دوره حضور زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس، به عنوان معاون او معرفی شده بود.

معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در این باره، می‌گوید: «شائبه‌های جدی درباره ارتباط فامیلی فیاضی با شهردار تهران مطرح است و جامعه فرهنگیان از این موضوع گله‌مند هستند.»

البته مسعود فیاضی به این مسئله پاسخ داد و درباره نسبت فامیلی‌اش با شهردار تهران، گفت: «بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم و علیرضا زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بود. دانشکده‌های ما کنار هم بود و از طریق فعالیت‌های بسیج با هم آشنا شدیم. آن زمان، آقا داماد ۶ ساله و عروس خانم یک‌ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، خودمان این دو را به هم معرفی کردیم. به عبارت دیگر ما قبل از این نسبت فامیلی، سال‌ها دوست و آشنا بودیم.»

حمایت وزرای سابق

از سوی دیگر وزرای سابق آموزش و پرورش نظر مثبتی نسبت به فیاضی دارند و اخیراً در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن حمایت از مسعود فیاضی، تاکید کردند که «گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش که در عرصه‌های گوناگون نهاد تعلیم و تربیت از صف تا ستاد و از مدارس تا وزارتخانه حضور داشته و کسب تجربه کرده است، با دغدغه‌های به حق معیشتی و منزلتی جامعه فرهنگیان آشناست و رفع این دغدغه‌ها و نیز تحقق سند تحول بنیادین را با روحیه‌ای تحول‌خواه و جوان‌گرا، محور برنامه‌های خود قرار داده است.»

علاوه بر این سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم درباره گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: «پس از معرفی ‎مسعود فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش، بعضی از ‎نمایندگان ایراد گرفتند که وی ‎آموزش و پرورشی نیست، اما وقتی وی سوابق ۷ سال معلمی و پرورشی، مدیر مسئولی ۳۶ نشریه رشد، مدیریت انتشارات مدرسه، تدوین کتاب‌های درسی و کمک آموزشی و برنامه ۴ ساله را ارائه کرد، تا حدودی فضا به نفع وی تغییر کرد.»

نظر فرهنگیان در رابطه با گزینه پیشنهادی

برخی تشکل‌های فرهنگیان نیز در خصوص معرفی فیاضی اعلام موضع نمودند. کانون مدارس اسلامی با صدور بیانیه‌ای از انتصاب وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش حمایت کرد. همچنین جمعی از فرهنگیان بسیجی با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، ابراز امیدواری کردند که با حضور فیاضی در مسند آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین این وزارت اجرایی شود. از سوی دیگر اما مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعتراض خود را به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد.

جبار کوچکی‌نژاد، سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «فعلا باید برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس بررسی دقیق شود. از سوی دیگر، نمایندگان بازخوردهای لازم را از جامعه بزرگ فرهنگیان دریافت می‌کنند و قطعاً نظر فرهنگیان در رأی نمایندگان مجلس به فیاضی تأثیری زیادی دارد.»

البته درست است که نظر جامعه فرهنگیان پیرامون وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مهم است اما در نهایت، تعیین کننده وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس هستند و فیاضی باید بتواند آنان را قانع کند که توانایی رفع مشکلات جامعه بزرگ فرهنگیان کشور را داراستو کوچکی‌نژاد در این خصوص می‌گوید: «برای ما بسیار مهم است که لایحه رتبه‌بندی معلمان به صورت دقیق در دولت سیزدهم اجرا شود و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید که چه برنامه‌ای برای تحقق این مسئله دارد و برنامه وی در این زمینه هم تأثیر زیادی در رأی نمایندگان دارد.»

مخالفت کمیسیون آموزش مجلس با برنامه‌هایفیاضی

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس، از بررسی صلاحیت انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش‌ وپرورش در نشست این کمیسیون خبر داد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، در تشریح جزئیات نشست روز (یکشنبه، 23 آبان ) این کمیسیون، گفت: در این نشست شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این طرح تقریبا نهایی شد و بررسی2 الحاقی به آن نیز به جلسه آینده این کمیسیون موکول شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یادآور شد: صلاحیت انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش‌ وپرورش نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در نهایت این کمیسیون به برنامه‌های ارائه شده از سوی آقای فیاضی رای مثبت نداد و گزارش رای‌گیری کمیسیون آموزش در جلسه صحن علنی روز سه‌شنبه (25 آبان) قرائت خواهد شد.

اگر فیاضی از مجلس رأی اعتماد نگیرد، چه می‌شود؟

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر مسعود فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش موفق به کسب رأی اعتماد از سوی اکثریت نمایندگان مجلس نشود، ادامه کار در این وزارتخانه چگونه خواهد بود؛ پاسخ به این سؤال این است که با وجود اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور فقط می‌تواند به مدت ۳ ماه برای هرکدام از وزارتخانه‌ها سرپرست تعیین کند، بنابراین اگر فیاضی موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشود، می‌بایست فردی، به عنوان سرپرست این وزارتخانه با حکم حکومتی و اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی، سکان آن را تا معرفی گزینه جدید پیشنهادی در دست گیرد، در این شرایط، قانون پس از سپری شدن مهلت مقرر ۳ ماهه، ظرف زمانی مشخص نکرده است.

با همه این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید که آیا این بار گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش می‌تواند نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانع کند یا آنکه رئیس جمهور وارد چالش جدی با مجلس می‌شود و باید به فکر گزینه دیگری برای وزارت آموزش و پرورش باشد.