1

فامیل‌بازی مسئولین را اطلاع دهید

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: فعالان سیاسی، نمایندگان محترم و رسانه ها اگر مواردی از فامیل گرایی را سراغ دارند، یا اینکه مسئولی در دولت اقوام خود را خارج از شایستگی و ضابطه انتصاب کرده است، اطلاع دهند حتما پیگیری می شود؛ چرا که تردید نکنید بنای دولت بر شایسته سالاری و قانون مداری است.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور صبح امروز در برنامه تلویزیونی سلام تهران شبکه ۵ گفت: در دوره اخیر تعامل و همکاری خوبی میان دولت و مجلس شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: نمایندگان با مسائل مختلفی در حوزه انتخابیه خود مواجه هستند، مطالبات به حق مردم فراوان است و اوضاع اقتصادی و معیشتی به دلایل مختلف از جمله نوع مدیریت گذشته بر وفق مراد نیست و برخی مشکلات و کمبودها در شهرها و روستاها وجود دارد که نمایندگان آنها را به مسئولان اجرایی منتقل می‌کنند؛ لذا دائماً باید پیوند بین مجلس و دولت برقرار باشد و معاونت رئیس جمهور در امور مجلس حلقه واسطه و پل ارتباطی بین دو قوه است تا هم وضعیت کشور، ظرفیت‌ها و تنگناها را با نمایندگان مطرح کند و هم خواسته نمایندگان را که خواسته مردم است  به دولت منتقل کند تا حتی المقدور گره گشایی شود.

حسینی تصریح کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم دولتی فعال، با انگیزه، تازه نفس، پر تلاش، در میدان و در کنار مردم است. از شخص رئیس جمهور تا وزرا همه در کنار مردم و به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند.

معاون رئیس جمهور افزود: اکنون شرایط خوبی برای خدمت گسترده به مردم فراهم است، در گذشته در مواردی شاهد تنش، اصطکاک و یا نوعی تقابل بین جریان های درون حاکمیت بودیم که مانع خدمت رسانی می‌شد، اما امروز همه در فکر خدمت به مردم هستند و اگر اختلافی هم مطرح می شود اختلاف نظر کارشناسی است و در مجموع تعامل خوبی وجود دارد.

حسینی ادامه داد: نمایندگان هم انقلابی و دلسوز هستند، البته هنوز مدیران دولت سیزدهم  کامل مستقر نشده‌اند، در برخی جاها تغییر و تحول به دلیل حساسیت هایی که در انتخاب مدیران شایسته وجود دارد، صورت نگرفته است که تاکید آقای رئیسی بر سرعت عمل در این خصوص است.

وی گفت: وزرا هم هر کدام معاونت پارلمانی دارند و در مسائل تخصصی باید پاسخگو باشند آنها هم باید فعال و دائم در تعامل با مجلس باشند و در صحن و کمیسیون های تخصصی حضور یابند.

حسینی افزود: وظیفه ما روان سازی و ساده سازی مسائل فیمابین دولت و مجلس است و باید تلاش کنیم مباحث، بدون جهت پیچیده نشود.

وی درباره نوع تعامل نمایندگان با دولت گفت: قبل از انتخابات، بیش از ۲۲۰ نماینده به دنبال این بودند که آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود چون شرایط کشور اقتضا می‌کرد فردی گزینه نهایی نیروهای انقلاب شود که مورد وفاق باشد، بعد هم در مجلس دیدیم که تمام وزرا به غیر از یک وزیر رای بالایی آوردند و مجلس حمایت خوبی کرد و رای اعتمادی که به وزرا داده شده بی سابقه بود، غالب وزرا بالای ۲۰۰ رای داشتند. این نشان از تعامل خوب مجلس و دولت است. البته ما معتقدیم باید تعامل بیشتری صورت گیرد و ابهامات و سوالها به هنگام توضیح داده شود تا موجب سوء تفاهم نشود

وی با اشاره به برخی اخبار نادرست درباره انتصابات وزرا، اضافه کرد: متاسفانه در برخی از رسانه ها و فضای مجازی به بحث فامیل سالاری  دامن زده می‌شود که مطابق واقع نیست و در این باره باید روابط عمومی دستگاه‌ها ابهام زدایی کنند.

معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرد: متاسفانه برخی بر اساس یکسری اخبار غیرموثق به این مسائل می پردازند. اگر بر فرض موردی هم باشد آیت الله رئیسی تاکید کردند که هیچ خط قرمزی نداریم و کسی نباید در انتصابات خلاف ضابطه عمل کند.

وی اظهار داشت: بنای دولت بر شایسته‌سالاری است و اگر تا حدودی انتصاب‌ها به کندی انجام می شود، به خاطر همین است که روی این مسائل دقت و تامل و از مراجع مختلف استعلام می شود.

حسینی ادامه داد: در دولت‌های مختلف مواردی داشتیم که وزارت اطلاعات فردی را رد می کرد، ولی رئیس دولت اصرار داشت که آن فرد حتی در مراکز حساس و موقعیت های مهم بکار گرفته شود، اما اکنون به هیچ وجه چنین چیزی وجود ندارد و در انتخاب مدیران ارشد و سطوح مختلف بررسی لازم به عمل می آید.

معاون رییس جمهور ادامه داد: فعالان سیاسی، نمایندگان محترم و رسانه ها اگر مواردی از فامیل گرایی را سراغ دارند، یا اینکه مسئولی در دولت اقوام خود را خارج از شایستگی و ضابطه انتصاب کرده است، اطلاع دهند حتما پیگیری می شود؛ چرا که تردید نکنید بنای دولت بر شایسته سالاری و قانون مداری است.

وی تاکید کرد: نمایندگان معمولاً به صورت کتبی تذکرات و مسائلی را مطرح می کنند که پیگیری می کنیم و پاسخ ابهام و مسئله‌ای که مطرح شده را می‌دهیم، از یک طرف هم نمایندگان به صورت شفاهی تذکراتی در جلسه علنی مجلس مطرح می‌کنند که در حال گفت‌وگو هستیم تا فرصتی برای توضیحات دولت در نظر گرفته شود تا پاسخ ابهامات و سوالات شفاهی را بدهیم و فکر می کنیم در آیین نامه چنین چیزی لازم است دیده شود و به نظر می‌رسد باید راهکاری در نظر گرفته شود که دولت هم فرصت کند در مجلس پاسخ مسائل مطرح شده را بدهد.

وی با اشاره به اقدامات بسیار خوبی که در دوره جدید برای تعامل بیشتر دولت و مجلس صورت گرفته گفت: در دولت سیزدهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا به صورت منظم مجامع استانی نمایندگان با رئیس جمهور دیدار داشته باشند تا نمایندگان نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند و در این راستا جلساتی تا کنون با نمایندگان آذربایجان غربی و شرقی و استان تهران برگزار شده و پنجشنبه این هفته با نمایندگان اصفهان، قم و سمنان جلسه داریم  و نمایندگان از حوزه های انتخابیه خودشان و از مسائل کلی کشور می گویند و اگر نظر و پیشنهادی هم دارند ارائه می کنند و تعامل بسیار خوبی وجود دارد.

وی ادامه داد: برای تقویت این تعامل  همچنین برنامه دیدار معاون اول رئیس جمهور با کمیسیون‌های مختلف تخصصی مجلس را تنظیم کرده ایم تا مسائل تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و سه شنبه این هفته نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می‌شود.

وی درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم گفت: ان شاءالله به زودی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی می شود و در کمیسیون آموزش و دیگر کمیسیون ها برنامه های خود را مطرح خواهد کرد، البته به لحاظ قانونی هنوز تا اوایل آذر فرصت داریم، اما تلاش بر این است که زودتر این مسئله انجام شود و این خواسته خود نمایندگان هم هست و چون آموزش و پرورش جایگاه والایی دارد لازم است در برخی مسائل دقت شود و وزیر باید کسی باشد که بتواند سیاست های کلی نظام را پیگیری کرده و تحول لازم را بوجود آورد.

معاون پارلمانی رییس جمهور در رابطه با همراهی دولت با قانون جوانی جمعیت هم گفت: دولت حتماً همراهی خواهد کرد، دولت در این زمینه اهتمام جدی دارد و در همه سفرهای استانی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حضور دارد و جلسات مختلفی را در وزارتخانه های مختلف برگزار می کند. ان شاءلله رسانه ملی هم در این زمینه پیشگام باشد چون این موضوع اولویت خاصی برای کشور دارد.