1

تنگی نفس در کرونا

توجه به شرایط به وجود آمده به واسطه بیماری کرونا و اهميت ماندن در خانه، شرایطی را فراهم کردیم تا شما از طريق آن سوالات پزشکی خود را پرسیده و پاسخ خود را از حاذق ترین پزشکان دریافت کنید. در این شماره دکتر مریم جنتی‌پور ، متخصص قلب و عروق  پاسخگوی سوالات ارسال شده، هستند.

لطفاً در رابطه با تنگی نفس توضیحاتی ارائه دهید.
تنگی نفس را می توان چنین تعریف کرد: احساس ناراحتی در تنفس که کیفیت واضح و مشخص داشته و شدت آن متغیر است. تنگی نفس علل مختلفی دارد از جمله آنها می‌توان به آسم، برونشیت، بیماری انسدادی عروق کرونر قلب، نارسایی قلب، بیماری دریچه‌ای قلب، وجود لخته در عروق ریه، عفونت ریه، کم کاری و پرکاری تیروئید، کم خونی، چاقی و استرس اشاره کرد.
لذا در صورت بروز تنگی نفس خصوصاً به صورت ناگهانی یا تشدید آن (یعنی احساس ناراحتی در تنفس در استراحت و فعالیت کمتر از حد معمول) حتماً باید به پزشک متخصص قلب و داخلی مراجعه نمایند تا پزشک با گرفتن شرح حال و معاینه و آزمایشات لازم و نوار قلب و در صورت نیاز عکس از قفسه سینه و اکو به تشخیص علت آن برسند.
۲- لطفاً در رابطه با نارسایی قلبی توضیحاتی ارائه دهید.
نارسایی قلب به معنای عدم توانایی قلب در پمپاژ یا تخلیه خون از حفرات قلبی است که می تواند ناشی از درگیری ساختاری یا عملکردی هر کدام از اجزای قلبی باشد. به طور کلی بروز نارسایی قلب به علت درمان بیماری‌های قلبی مثل سکته قلبی و بیماری های دریچه ای و آریتمی ها، در حال افزایش می باشد. (به دلیل افزایش طول عمر بیمار)
فاکتورهای خطر برای نارسایی قلبی شامل بیماری انسدادی عروق کرونر قلب (مثل آنژین صدری و سکته قلبی)، التهاب عضله قلب، بیماری دریچه‌ای، فشار خون، دیابت، چاقی، بیماری مادرزادی قلب و مصرف بیش از حد الکل و برخی داروها (مثل مسکن‌های ضدالتهابی و داروهای شیمی درمانی) و آپنه انسدادی خواب می باشد.
علائم نارسایی قلب شامل تنگی نفس، سرفه شبانه، افزایش وزن  سیری زودرس، ورم در اندام ها و خستگی می باشد. لذا با بروز علائم فوق توصیه می شود با مراجعه به متخصص قلب و انجام نوار قلب و اکو و آزمایشات لازم به تشخیص بیماری رسید اقدامات لازم درمانی برای ایشان انجام شود.
۳- افرادی که دچار بیماری قلبی هستند آیا منعی برای تزریق واکسن کرونا دارند؟
خیر افرادی که دچار بیماری قلبی هستند حتماً واکسن کرونا بزنند و هیچ منعی برای تزریق واکسن نیست و هیچ داروی قلبی را نباید قطع کنند. فقط بیمارانی که تحت درمان با داروی رقیق کننده خون (مثل وارفارین) هستند باید با پزشک خود در این خصوص مشورت کنند.
۴-آیا مصرف داروهایی را برای پیشگیری از بروز لخته خون پس از تزریق واکسن(بویژه آسترازنکا) توصیه می‌کنید؟
خیر هیچ مطالعه مصرف داروهایی مثل آسپرین و یا وارفارین را جهت جلوگیری از تشکیل لخته ناشی از واکسن اثبات نکرده است ولی در صورت بروز سردرد شدید، درد قفسه سینه همراه تعریق تنگی نفس و تپش قلب، درد شکم و اختلال در خونرسانی اندام تحتانی، باید حتماً به پزشک متخصص قلب یا داخلی مراجعه و بررسی‌های تشخیصی و درمانی لازم انجام شود.
۵- آیا درد قلب بعد از زدن واکسن کرونا طبیعی است؟
به دنبال تزریق واکسن کرونا بروز برخی از علائم مثل بدن درد، درد محل تزریق واکسن، علائمی شبیه آنفولانزا و تب و علائم گوارشی عادی هستند اما اگر بین ۳ تا ۲۸ روز بعد از تزریق واکسن کرونا دچار علائمی مثل سردرد شدید و غیرقابل کنترل، درد قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب شدند باید سریعاً به مرکز درمانی مراجعه و بررسی‌های لازم تشخیصی انجام شود.
هر نوعی از واکسن کرونا ممکن است به صورت نادر عوارض قلبی از جمله میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب پرده دور قلب) یا ترومبوز (لخته خون) ایجاد کند. البته بروز التهاب عضله قلب به دنبال تزریق واکسن بسیار نادر و عمدتاً به دنبال واکسن های mRNAبوده (مثل فایزر و مدرنا) که در افراد جوان و مردان شایع تر است و اغلب سه روز بعد از تزریق دوز دوم واکسن دیده می شود و شیوع کلی آن ۴.۸ نفر به ازای هر یک میلیون دوز تزریق واکسن است.
شایعترین علامت آن درد قفسه سینه، تغییرات در نوار قلب و آنزیم قلبی می باشد و اکثرا با بستری در بیمارستان و درمان مناسب بهبود می یابند.