1

برگزیدگان سومین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان شمالی معرفی شدند

برگزیدگان سومین جشنواره «انتخاب کتاب سال» خراسان شمالی در بخش‌های مختلف، براساس رای هیات داوران انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایرنا، در مجموع ۱۴۵ اثر به سومین جشنواره انتخاب کتاب سال ارسال شد که پس از داوری آثار از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران ۶ اثر منتخب و ۶ اثر شایسته تقدیر انتخاب و معرفی شدند.

در بخش ادبیات و نثر معاصر کتاب«گاف» نوشته «سارا گریانلو» از سوی انتشارات صاد به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در بخش ادبیات و شعر کردی کتاب های «تاوانبار» سروده «علیرضا سپاهی لائین» و «ب زمان کی دن» سروده «برات قوی اندام»  از سوی انتشارات بیژن یورد به طور مشترک برگزیده شدند.

بر اساس این گزارش  و بر اساس رای هیات داوران در بخش ترجمه کتاب «یوزپلنگ» نوشته «بیژن نجدی» و ترجمه «بهاره ضیغمی» که توسط انتشارات بیژن یورد منتشر شد به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در بخش تاریخ، جغرافیا و استان شناسی نیز کتاب «گراتی، نگین اسفراین» نوشته «محمد صادق مروی» که از سوی انتشارات باغ کاغذی اسفراین و کتاب «آرزوی دیدار – مصاحبه دفاع مقدس» به قلم «عاطفه طالب پور» و  توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده اند، به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

همچنین کتاب «بررسی نماد نقوش و نگاره های سفره کردی نوشته «معصومه ذوالفقاری» در بخش هنرهای تجسمی، «قوشمه ساز پرواز» در بخش موسیقی اثر «مهدی رستمی»، مجموعه شعر «دوچنار» سروده «حسن روشان» و کتاب «تالک» ترجمه شعر کرمانجی به فارسی، ترجمه «شیرکوه پهلوانی» در بخش ادبیات، کتاب «سلام آقا سید» به قلم «علیرضا محمودی مظفر» در بخش تاریخ،جغرافیا و مستند نگاری و کتاب «داماد کوچولو» در بخش کودک و نوجوان سروده «زهرا داوری» به عنوان آثار شایسته تقدیر قرار گرفتند.

براساس این گزارش این رویداد فرهنگی در راستای توسعه فرهنگ نشر در جامعه، معرفی آثار فاخر مکتوب نویسندگان و ناشران، ارتقای سطح مطالعه و ترویج کتابخوانی در ۲ بخش برگزار شد  که بخش موضوعی شامل آثار تالیف، ترجمه و تصحیح در موضوعات۱۰ گانه کلیات، فلسفه و روانشاسی، دین، علوم اجتماعی، علوم خاص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوان است و استان شناسی، زبان و ادبیات، گویش ها و خرده فرهنگ های استان نیز بخش ویژه این جشنواره است.

سومین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان شمالی به دبیری «منیژه درتومیان» و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد و در این مراسم از خانواده زنده یاد حاج داراب بدخشان؛ شاعر آیینی استان و انتشارات بیژن یورد تقدیر به عمل آمد.