1

پرهیز از کلی گویی و بازدید حضوری از روستاها

مهسا رهنما

دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد با ریاست موسی الرضا حاجی بگلو و اعضای شورا برگزار شد، در این جلسه خط مشی شورای اسلامی شهرستان مشهد در راستای پیگیری و حل مشکلات روستاها و بخش های شهرستان مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

به گزارش صبح امروز، «موسی الرضا حاجی بگلو» رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد، با اشاره به اینکه از این پس در جلسات شورا پذیرای مدیران کل استانی خواهیم بود اظهار کرد: در این راستا باید دقیقاً مشکلات را بشناسیم تا بتوانیم برای انتقال آن به مدیران و پیگیری حل آنها اقدام کنیم. بنابراین باید ضمن پرهیز از کلی گویی بصورت میدانی وارد عمل شویم.

وی افزود: همه ما می دانیم که مشکلات فراوانی در حوزه های مختلف وجود دارد ولی تا زمانی که از طریق بازدید میدانی به موضوع ورود پیدا نکنیم، قطعاٌ توجیه و مطلع نخواهیم شد.لذا باید برای بازدید از بخش ها و دهستان های مختلف برنامه ریزی انجام شود تا در هر ماه از تعدادی از روستاهای هر سه بخش بازدید کرده و مشکلات آنها را شناسایی و پیگیری کرده باشیم.

حاجی بگلو بر اینکه هر یک از اعضا باید مشکلات بخش و شهر خود را برای ثبت و پیگیری بصورت مکاتبه به شورای شهرستان اطلاع دهد تأکید و اظهار کرد: در بازدید میدانی که از بخش مرکزی داشتم چندین موضوع مطرح شد که دو روز بعد در مصاحبه ای صدا و سیما آنها را مطرح کرده و از مدیرعامل شرکت نفت درخواست پاسخگویی داشتم. بنابراین اگر مطالب مکتوب و ارسال شود از یاد نخواهد رفت و قطعاً پیگیری مطلوب تری صورت خواهد گرفت.

ایجاد کارگروه تخصصی برای رسیدگی به مشکلات هر بخش

نماینده شورای شهرستان مشهد در شورای اسلامی استان خراسان رضوی ایجاد کارگروه تخصصی در هر بخش برای شناسایی، رسیدگی و پیگری مشکلات و انتقال نتیجه به شورای بخش و شورای شهرستان را از دیگر برنامه های شورای شهرستان در دوره ششم بیان کرد تا بتوان مشکلات را بصورت تخصصی از مدیران کل پیگیری و برای حل آنها اقدام کرد.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: بهتر است در جلساتی که مدیران کل برای بررسی مشکلی در بخش ها دعوت می شوند، از اعضای شوراهای بخش ها و روستاهای درگیر با آن مشکل نیز دعوت شود تا پیگیری و حل مشکل بصورت جدی تر انجام شود.

وی در خصوص بنیاد برکت و فعالیت هایی که این بنیاد در راستای کمک به روستاییان انجام می دهد نیز بیان کرد: باید از ظرفیت بنیاد برکت استفاده کرده و با این نهاد وارد همکاری بصورت جدی شویم.

بحران کمبود معلم با گذشت یک ماه از سال تحصیلی

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز گفت: یک ماه از آغاز سال تحصیلی می گذرد ، اما متاسفانه در شهرها و روستاها همچنان شاهد کمبود معلم بویژه در پایه چهارم و پنجم هستیم. هم اکنون بخش رضویه با کمبود جدی معلم روبرو است؛ این مسئله به تدبیری جدی نیاز دارد که امیدواریم بتوانیم از مسیر این شورا آن را پیگیری کنیم. جای تأسف دارد که یک ماه از سال تحصیلی گذشته است ولی هنوز دانش آموزان معلم ندارند.

«محمدعلی رمضانی» خشکسالی و کمبود نهاده های دامی را از معضلات اصلی پیش روی شهرستان مشهد دانست و اظهار کرد: بارها گفتیم و باز هم می گوییم، بدلیل کمبود نهاده ها، اکنون دام های مولد سنگین و سبک در کشتارگاه ها ذبح می شوند و تصاویر ارسالی نشان می دهد شیر و خون از یک جوی در کشتارگاه جاری می شود، این موضوع در آینده ای نه چندان دور مشهد را با بحران گوشت و لبنیات مواجه خواهد کرد.

نماینده بخش رضویه در شورای شهرستان مشهد نبود آسفالت راه های روستایی را از دیگر مشکلات شهرستان مشهد دانست و اظهار کرد: پس از گذشت چهل سال از انقلاب هنوز مشکل آسفالت راه های روستایی حل نشده است. گفته می شود که بدلیل تحریم، قیر از ایران خریداری نمی شود، پس می توان این قیر را در اختیار شرکت راهسازی قرار داد تا حداقل مشکل تردد یک روستا با 200 خانوار حل شود و مسیر کوتاه 15 کیلومتری را در دو ساعت طی نکنند.

رمضانی با اشاره به مشکل اخذ عوارض از محدوده روستاها توسط شهرداری ها خاطرنشان کرد: این در حالیست که بر اساس تبصره 3 ماده 99 قانون شهرداری ها درآمد حاصل از حریم روستاها که در محدوده شهر هستند باید صرف همان روستایی شود که عوارض از آن گرفته شده است.

حل برخی از مشکلات با تغییر اندکی در حریم

خزانه دار شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز با اشاره به حدیث امام حسین (ع) مبنی بر اینکه « نیاز مردم به شما از نعمت های خدا برشماست، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید » اظهار کرد: همان گونه که امام معصوم نیز فرمودند نباید از این نعمت ها، مراجعات مردمی، مسائل و مشکلات بخش و شهر خسته شویم زیرا فرموده اند اگر خسته شدید مردم به سوی نهاد دیگری مراجعه می کنند. ما نیز نباید به گونه ای رفتار کنیم که بگویند از شورای شهرستان خیری ندیدیم.

«حجت الاسلام سید شهاب الدین نوری» به مسائل فرهنگی، اجتماعی و حقوقی شهروندان اشاره کرد و گفت: در کنار دیگر امور، باید به این مسائل نیز پرداخت زیرا مقام معظم رهبری فرموده اند که هم مسئول دولتی، هم مجموعه های اداری و هم مجموعه های گسترده مردمی موظفند به امور فرهنگی اجتماعی بپردازند.

نماینده شهر رضویه در شورای شهرستان مشهد خاطرنشان کرد: باید مشکلات موجود در بخش ها و شهرها را با دیدی باز مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم؛ برخی از مشکلات را می توان تنها با تغییر حریم، حل کرد و عوارض و درآمدها که در آن بخش هست و می توان کسب نمود را برای همان روستا هزینه کرد.

وی ادامه داد: بهتر است پیش از ارائه مشکلات به شورای شهرستان، مسائل را در حضور کارشناسان مطرح کنیم و مسائل را کارشناسی شده مطرح کنیم بطوریکه حین بیان هر مسئله، یک ایده کارشناسی برای حل آن نیز داشته باشیم.

شرکت های تعاونی راهکاری برای حل مشکلات معیشتی

منشی شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز موضوع معیشت خانواده های بی بضاعت را از اصلی ترین معضلات شهرستان مشهد دانست و اظهار کرد: می توان این مشکلات را از راه های مختلف مثل تأسیس شرکت تعاونی در بخش احمدآباد، مرکزی، حاشیه شهر و … حل کرد.

« سیدمحسن حسینی» کمبود آب شرب روستاییان بخش احمدآباد، واکسیناسیون نامنظم دام‌ها، کمبود نهاده‌های دامی، از رونق افتادن کارگاهای محلی تولید صنایع دستی، خانه های غیر ایمن روستایی و … را از مشکلات اصلی شهرستان مشهد عنوان کرد و گفت: بنیاد برکت در حال حاضر خانه به خانه سراغ خانه های روستایی می رود و برای اعطای وام خود اشتغالی اقدام می کند. بهتر است با این بنیاد وارد مذاکره و همکاری شویم.

نماینده شهر ملک آباد در شورای شهرستان مشهد به کمبود امکانات آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: برخی از روستاها علاوه بر اینترنت به امکانات اولیه آموزشی نیز نیاز دارند و باید بتوانیم در این زمینه از ظرفیت خیرین استفاده کنیم.

سوء مدیریت در حوزه منابع آبی و مشکلات جدی ناشی از آن برای روستاییان

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان مشهد با اشاره به مشکلات سطح شهرستان اظهار کرد: شورای اسلامی شهرستان مشهد با همدلی و همگرایی در پی رفع مشکلات مردم میباشد . هر چند روستاییان در حال دست و پنچه نرم کردن با مشکلات می باشند لکن پیگیری مشکلات را از اهم وظایف خود میدانیم.

« وحیدرضا ایزدخواه » افزود: با هماهنگی های انجام شده از سوی بخشداران، شوراهای بخش و روستا و دهیاران، در حال پیگیری می باشیم و امیدواریم در این زمینه پاسخ قانع کننده ای دریافت کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد شرایط مهاجرت معکوس بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در این دوره روستاییان ساکن در حاشیه شهر را به روستاها و محل اصلی زندگی خود بازگردانیم زیرا معضل حاشیه نشینی بسیار جدی است و در سطح کشور بیشترین حاشیه نشینی را در مشهد شاهد هستیم.

نماینده بخش احمدآباد در شورای شهرستان مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر تراکم جمعیت در حاشیه شهر به گونه ای رخ داده که شهرداری مشهد نمی تواند امکانات و خدماتی که باید و شاید را ارائه دهد. این در حالیست که اگر زمینه بازگشت این جمعیت به روستا فراهم شود و حداقل 50 درصد بودجه ای که قرار است در حاشیه صرف شود در روستا هزینه شود، علاوه بر اینکه مشکلات شهری مشهد نیز بهبود خواهد یافت و شاهد رونق و توسعه بهتری در روستاها خواهیم بود.

حفظ جمعیت روستاها از طریق فرصت های شغلی

« سید ابراهیم علیزاده » دیگر عضو شورای اسلامی شهرستان نیز گفت: پس از انقلاب اسلامی شوراها و مشارکت مردمی در قانون اساسی جایگاه ویژه ای پیدا کرد و اهدافی نظیر اجرای سیاست های عدم تمرکز، سپردن کارهای عمرانی، اقتصادی و رفاهی به خود مردم، سرعت بخشیدن به جریان امور، نظارت های اجتماعی، تکمیل کار دستگاه های دولتی، هدایت و رهبری برنامه ها بصورت محلی، آگاه سازی مردم و به نوعی چابک سازی و بالا بردن توان دولت ترسیم شد.

وی ادامه داد: همانطور که در اصل هفتم قانون اساسی هم آمده و در قرآن نیز به آن امر شده، شوراها از ارکان تصمیمی گیری در اداره امور کشور هستند و طبق اصل یکصدم برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و فرهنگی و آموزشی و سایر امور رفاهی هم ضرورت همکاری مردم با توجه متضیات محلی برای اداره امور لازم است. بنابراین نقش این نهاد در همه این فعالیت ها بسیار پررنگ است و امیدواریم که این شورا بتواند با ابزار قوی و موثر در کنار ارگان های دولتی و با پیگیری مسئولانه این وظایف که به ما محول شده را به خوبی انجام دهد و مشکلات مردم حل شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین امکانات برای روستاها و مخصوصا حفظ جمعیت روستاها از طریق ایجاد فرصت های شغلی برای آنها تلاش کنیم.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و حاشیه شهر شورای شهر مشهد بحث آب پایدار روستایی، کمبود وسایل حمل و نقل، آسفالت جاده های روستایی، بحث گازرسانی به روستاها را از اولویت مسائل در شهرستان دانست و گفت: امیدواریم دست به دست هم دهیم تا با پیگیری و همکاری کلیه دستگاه های استانی و کشوری بتوانیم به سمتی برویم که به حفظ جمعیت و توانمندی روستاییانمان کمک کنیم.

کاهش مشکلات با حضور در میان مردم

هم‌چنین «حسین دست افشان خو» عضو دیگر شورای اسلامی شهرستان مشهد با بیان اینکه شروع دوره ششم شورای شهرستان جلوه خاصی به‌ویژه در بخش مرکزی داشت اظهار کرد: باید مشکلات را شناسایی و آنهایی که در اولویت است را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: مشکلات زیاد است ولی صرف حضور در میان مردم باعث می شود که حداقل مقداری از مشکلات کاسته شود.

نماینده بخش مرکزی در شورای شهرستان مشهد بر ضرورت دقت بیشتر در تصویب مصوبات شوراهای شهر تأکید کرد و گفت: شورای پنجم مصوبه ای در باب جمع آوری زباله ها در پسماند داشت که باعث شد دهیاری های بخش مرکزی مبلغی حدود 6 میلیارد به شهرداری ها بدهکار بشوند.

حاجی بگلو، نماینده شورای شهرستان در شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در واکنش به اظهارات دست افشان خو اظهار کرد: این مصوبه که در دوره قبل تصویب شده، از یک طرف بار مالی سنگینی را بر روستاها تحمیل کرده و از طرف دیگر برای شهر مشهد هزینه بردار است. بنابراین باید با مشورت دوستان در شورای شهر راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنیم.