1

پتانسیل خراسان رضوی در حوزه رسانه

سرویس فرهنگ

شامگاه پنجشنبه اولین روز از پائیز، پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی، در آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تجلیل و قدردانی از نفرات و آثار برتر در تالار شهر مشهد پایان یافت.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی، اعضای شورای شهر مشهد، مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی و جمعی از مسدولین و اصحاب رسانه استان برگزار شد.

دو هزار و ۶۶۰ اثر از رسانه‌های رسمی و ۶۴۰ اثر از رسانه‌های غیررسمی

در ابتدای این مراسم دبیر اجرایی جشنواره ابوذر خراسان رضوی به ارائه گزارشی از این فستیوال استانی پرداخت و اظهار کرد: امسال شاهد تولیداتی بودیم که به کمال در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی دغدغه‌های اهل قلم را ارائه کردند و می‌توانیم بگوییم جشنواره ابوذر در خراسان رضوی به کمال خود رسیده است.

سیدناصر نعمتی با اشاره به اینکه «در این یک سال با مجموعه‌ای از آثاری مواجه بودیم که از مرور آن‌ها لذت بردیم و خرسندیم از اینکه جشنواره ابوذر به بلوغ خود رسیده است و در جایگاهی قرار گرفته که در گام اول برایمان آرزو بود» ادامه داد: در سومین دوره جشنواره ابوذر در دو سال قبل، حضور پرشور خبرنگاران شهرستانی را شاهد بودیم که فارغ از هر جناح سیاسی آثار خود را ارسال کردند اما در دوره پنجم ۶۱ درصد همکاران مشهدی و 39 درصد خبرنگاران شهرستان‌های مختلف استان در جشنواره آثار خود را به ثبت رساندند.

دبیر اجرایی جشنواره ابوذر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در گام چهارم به لحاظ تعداد آثار اراسل شده به دبیرخانه جشنواره، احساس می‌کردیم در حال رسیدن به گام‌های نهایی هستیم و گمان می‌کردیم افقی بالاتر نیست که بخواهد اجرا شود، اما در گام پنجم بر ما ثابت شد پتانسیلی نیست که در خراسان رضوی در حوزه رسانه نباشد.

نعمتی گفت: در گام چهارم بند جدیدی به جشنواره اضافه شد که نه تنها رسانه‌های رسمی بلکه رسانه‌های دانشجویی، شخصی و دیگر رسانه‌های غیررسمی که هنوز از اداره ارشاد مجوز نگرفته‌اند و یا حتی افرادی که یک متن در کانال شخصی خود نوشته‌اند، بتوانند در جشنواره شرکت کنند و در این دوره از جشنواره دو هزار و ۶۶۰ اثر در رسانه‌های رسمی و ۶۴۰ اثر در رسانه‌های غیررسمی به‌دست ما رسیده است.

وی در پایان بندی صحبت های خود با اشاره به اینکه جشنواره از حیث تقسیم‌بندی‌های وزارت ارشاد در بخش جشنواره‌های رسانه‌ای موضوعی قرار می‌گیرد، گفت: آثار بر اساس موضوعات در جشنواره شرکت داده می‌شوند و براساس محدودیت‌های موضوعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، در این دوره بخش آسیب‌های اجتماعی بیشترین اثر را به خود اختصاص داد و بعد از آن بخش مدافعان سلامت قرار دارد.

شهدای رسانه‌ای، رسانه ایانی جشنواره ابوذر ان خراسان رضوی؛

،  همپای رزمندگان اسلام

در ادامه این مراسم جانشین فرمانده سپاه امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه اهالی رسانه‌ می‌توانند بسیار مؤثر در ثبت صحنه‌های عزتمند و ارزشمند ملت ایران در این برهه از زمان باشند، گفت: شهدای رسانه با به دوش کشیدن سلاح رسانه‌ای خود همپای رزمندگان اسلام حضور داشتند و صحنه‌های جبهه را با هنر خود ثبت و ضبط می‌کردند،

سردار افراسیابی مطرح کرد: از زمانی که ولایت فقیه هدایت و رهبری این ملت را برعهده دارد، سابقه ندارد در طول هشت سال دفاع مقدس یک وجب از خاک ایران اسلامی را به دشمن واگذار کرده باشیم و امروز به رزمندگان و دلیر مردانی که عزت و شرف را برای ملت ایران به ارمغان آورده‌اند افتخار می‌کنیم و این رسانه‌ها هستند که می‌توانند با ثبت و ضبط این وقایع تلاش کنند.

وی خطاب به اهالی رسانه بیان کرد: برخی‌ها جنگیدند، برخی جانشان را دادند و امروز شما هستید که با قلمتان و دریچه‌های دوربینتان آن دلاورمردی‌ها را ماندگار می‌کنید.

61درصد آثار مشهد، 39 درصد آثار سایر شهرستان‌های استان

همچنین رییس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در این آیین گفت: فراخوان این جشنواره تیرماه پارسال منتشر شد که در پایان سه هزار و ۴۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از آن میان ۶۱ درصد آثار به مشهد و مابقی به سایر شهرستان های خراسان رضوی مربوط بود.

عباس محمدیان در خصوص محورهای جشنواره ادامه داد: این آثار در زمینه‌های مختلف تولید خبر، گزارش، عکس، موشن‌گرافی، پادکست و گزارش تصویری در استان خراسان رضوی با محورهای جهش تولید، فرهنگ رضوی و زیارت، حقوق شهروندی، بصیرت و دشمن شناسی، جمعیت، آسیب‌های اجتماعی، بیانیه گام دوم رهبری، کمک مومنانه، مدافعان سلامت و مکتب شهید سلیمانی بوده است.

وزارت ارشاد مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی دولت باشد

در میانه مراسم ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخشی از صحبت های خود با بیان این‌که بودجه بسیار زیادی در بخش‌های مختلف دولت تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی هزینه می‌شود، تصریح کرد: بنده در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ در راستای مرجعیت‌بخشی به این وزارتخانه گفتم که باید وزارت ارشاد مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی دولت باشد. اکنون دولت اعتبار اندکی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که دارد قرار می‌دهد، در حالی که مجموعه‌هایی در دولت فعالیت دارد که با سیاست‌گذاری‌های متفرقه اقدامات را پیش می‌برند.

اسماعیلی ادامه داد: بر این اساس در جلسه چهارشنبه هیات دولت رئیس‌جمهور مقرر کرد که هماهنگی‌های فرهنگی برای مدیریت بودجه فرهنگی و در راستای سیاست‌گذاری‌هایی که دولت به واسطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهد، به صورت متمرکز انجام شود.

برگزیدگان پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر

شایان ذکر است در ادامه این نشست اسامی برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شد؛

در بخش یادداشت غلامرضا بنی اسدی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد و مهدی مقصودی رتبه اول را در این بخش دریافت کرد. ایمان صلواتی و معصومه مومنیان رتبه دوم، وحید اکرمی و سعید برند نیز رتبه سوم بخش یادداشت را کسب کردند.

در بخش مصاحبه الهام مهدی‌زاده و مجید حسین‌زاده علاقه‌بندان شایسته تقدیر معرفی شدند؛ محدثه شوشتری رتبه اول، علی قدیری نوفرست و صدیقه رضوانی‌نیا رتبه دوم و محسن فاطمی‌نژاد و صادق جهانی نیز حائز رتبه سوم در این بخش شدند.

در بخش گزارش خبری مریم اصغری، محمدعلی میرشکار و فاطمه سهامی حصاری شایسته تقدیر معرفی شدند و مهدی عسکری، سمیرا شاهیان رتبه دوم و فاطمه غلامی و مهناز اصغری نیز حائز رتبه سوم شدند. این بخش رتبه اول نداشت. همچنین در بخش گزارش غیرخبری نیز حمید دلاوری هروی بعنوان نامزد شایسته تقدیر شناخته شد و الهام مهدی‌زاده رتبه اول، معصومه مومنیان رتبه دوم و حسین شعبانی و لیلا جان‌قربان رتبه سوم این بخش را کسب کردند.

در بخش عکس احمد فیاض شایسته تقدیر معرفی شد و حسن صلواتی رتبه اول، احمد حسنی و مهدی رحمانی مطلق رتبه دوم و میثم دهقانی و امیر عنایتی نیز رتبه سوم را کسب کردند. همچنین در بخش آثار نمایشی، تیزر و نماهنگ نیز امید ملایی شایسته تقدیر شناخته شد و حامد پویان رتبه اول، علیرضا باغشنی رتبه دوم و رضا بهرام‌نژاد حائز رتبه سوم شدند. در قالب انیمیشن نیز مهدی پور پیله‌کش رتبه اول، شهرام بیگی رتبه دوم و سعید شفیعیان رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش ویژه سردار سلیمانی از حسین شجاع و مریم تکافی تقدیر به عمل آمد و در بخش برنامه‌های تلویزیونی نیز از مجتبی احسانی قدردانی شد. همچنین در بخش گزارش تلویزیونی علیرضا محبی و مهدی رهنما شایسته تقدیر شناخته شدند و سیده تکتم سیدی رتبه اول، اعظم فریدون مقدم رتبه دوم و محسن تقی‌زاده و محمود سعیدی مقدم رتبه سوم را کسب کردند.

در قالب پادکست و آثار رادیویی صادق هاشمی و سید مهران کاظمی به همراه لیلی کیانی شایسته تقدیر معرفی شدند و مرضیه رحیمی، سارا اکبری و وحید اسدی به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند. همچنین در بخش مستند نیز مسعود قادری، سید صادق غفوریان و حامد پویان به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. در قالب موشن‌گرافی نیز حسن نیکنام، شهرام بیگی و محمدمهدی خالقی بایگی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.