1

نرخ سلیقه‌ای غذا در مشهد!

«منوی متنوع غذایی، کیفیت مطلوب و قیمت منطقی و عرف»! این‌ها گزینه‌هایی است که یک مشتری از هر رستوران و غذای‌خوری و آشپزخانه‌ای توقع دارد. هرچند به گفته کارشناسان رستوران داری و تهیه غذای با كیفیت و متنوع، در كنار معرفی شایسته فرهنگ غذایی، یكی از مولفه‌های مهم در پیشبرد صنعت گردشگری نیز به شمار می‌آید.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایلنا، اما این موضوع در مشهد به گونه دیگری است چراکه عدم وجود نرخ نامه واحد در رستوران‌های مشهد، گرانی نرخ غذا و در برخی موارد کاهش کیفیت غذا  ، ازجمله مواردی است که صدای برخی از مشتریان را درآورده است اما از آن‌طرف بسیاری از رستوران‌داران هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و ادعا می‌کنند که کرونا و گرانی آن‌ها را به مرز ورشکستگی رسانده و موجب تغییر شغل بسیاری از هم‌صنفی‌های آن‌ها شده است.

گرچه کرونا رستوران‌داران را با مشکلات عدیده‌ای مانند گرانی مواد اولیه و هم‌چنین کاهش مشتری روبرو کرده است اما در این روی سکه موجب سردرگمی  و نارضایتی مشتریان نیز بوده است.

محدودیت های تردد؛ چالش بزرگ رستوران‌داران

متصدی یکی از آشپزخانه‌های مشهد اظهار کرد: صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی متأسفانه بسیار مظلوم واقع‌شده است زیرا برخی رستوران‌ها  فقط باید به‌صورت بیرون‌بر کار کنند اما بسیاری از رستوران‌ها امکان کار به‌صورت بیرون برندارند و فقط در سالن می‌توانند پذیرش داشته باشند و لذا این محدودیت به قیمت نابودی آن‌ها تمام‌شده است.

احسان سلطانی گفت: به‌طور مثال هنوز ساعت ۱۰ شب دچار محدودیت هستیم و این در حالی است که این روزها بسیاری از مردم در این ساعات  تمایل به شام خوردن دارند  لذا همین فرصت کسب هم از ما گرفته شد.

سلطانی، گرانی مواد اولیه را یکی دیگر از عوامل ریزش مشتری‌ها دانسته و بیان کرد: تمامی مواد اولیه از گوشت گرفته تا حبوبات و یا روغن نسبت به سال گذشته قیمت آن سه برابر شده است درحالی‌که ما نمی‌توانیم یک پرس غذا را به سه برابر قیمت سال گذشته بفروشیم چون مشتری قدرت خرید ندارد.

وی افزود: تا دو سال پیش مرغ را کیلویی ۱۲ هزار می‌خریدیم و لذا قیمت یک پرس مرغ هم از ۲۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد اما حالا قیمت یک کیلو پاچین به ۳۵ هزار تومان رسیده و شنیسل مرغ را کیلویی ۴۵ هزار تومان باید خریداری کنیم. بنابراین انتظار دارید یک پرس غذا چه قیمتی داشته باشد؟

این فروشنده مواد غذایی با اعتقاد به اینکه رستوران‌ها نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند، گفت: شهر مشهد یک شهر توریستی و گردشگری است که مقصد بسیاری از گردشگران است و از آنجاکه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های صنعت گردشگری در هر کشوری موضوع تأمین غذای گردشگران داخلی و خارجی در مکان‌های  آرام و مفرح مانند غذاخوری یا رستوران است به نظر می رسد که مسئولان مربوط باید فکری اساسی برای این موضوع کنند.

وی بابیان اینکه رستوران‌ها از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در پیشبرد صنعت گردشگری به شمار می‌روند و نیاز است برای توسعه این اماکن در سطح شهر تلاش کنیم افزود: این در حالی است که متأسفانه سازمان‌های امور مالیاتی و بیمه در طول این مدت هیچ‌گونه حمایتی از افراد فعال در این صنف نداشتند.

سلطانی بیان کرد: برخی از واحدهای صنفی که با مایحتاج روزمره مردم سروکار داشتند کمتر دچار زیان شدند اما برخی دیگر از واحدها در این میان متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند.

تفاوت بسیار زیاد قیمت غذا در مشهد و ییلاقات شهر

یکی از مشتریان همین رستوران به ما می‌گوید: نرخ یک پرس چلوکباب کوبیده  در مشهد   ۶۵ هزار تومان و در ییلاقات مشهد به ۱۴۵ هزار تومان است و یک پرس چلومرغ ساده هم به ۵۵ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هر رستوران به شکل سلیقه‌ای نرخ نامه برای خودش تعیین کرده، گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ‌یک از رستوران‌های مشهد نرخ نامه ثابت و واحدی ندارند.

تعطیلی نیمی از غذاخوری های مشهد به دلیل شیوع کرونا

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد نیز در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر حدوداً ۴۷۰ مرکز تهیه غذای برون‌، حدود ۲۵۰ چلوکبابی و ۵۰۰ واحد صنفی کبابی‌  داریم و در مجموع افزون بر یک‌هزار واحد صنفی مشغول فعالیت هستند که متأسفانه کرونا نیمی از آن‌ها را به تعطیلی کشانده است.

حسن امیریان افزود: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالن‌ها باعث شده که مردم کمتر رغبت برای خوردن غذا در بیرون‌ داشته باشند درواقع خطر کرونا باعث شده که مشتری‌های‌مان بسیار کم شوند.

وی ابراز کرد: درگذشته اگر یک واحد صنفی روزانه ۱۰۰پرس غذا طبخ می‌کرد در حال حاضر  این تعداد به ۳۰ پرس در روز رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون حمایتی از صنف شما انجام پذیرفته یا خیر نیز می‌گوید: سال قبل دولت اعلام کرد کارگرانتان را اخراج نکنید و  لذا وعده داد بجای اخراج کارگرها به هرکدام از واحدهای صنفی شانزده میلیون تومان وام پرداخت خواهد کرد اما متأسفانه این وعده‌ها بر روی کاغذ باقی ماند.

وی بیان کرد: حتی اداره دارایی گفت کارگرهایتان را اخراج نکنید جریمه نمی‌شوید اما جریمه شدیم‌ و تقریباً برای هر کارگر به ازای چهار ماه که کار نکردند هر واحد صنفی جریمه شد.

نرخ های ساعتی؛ درد مشترک رستوران دار ها و مشتریان

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه قیمت غذا خیلی افزایش‌یافته است و لذا بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند چرا پرس چلومرغ ۵۵هزار تومان قیمت دارد نیز می‌گوید: نرخ نامه از ۲۵اسفند ۹۹ تاکنون ب طور رسمی تغییری نکرده است این در حالی است که ‌ارزاق عمومی ساعتی شده است و هر ساعت قیمت‌ها عوض می‌شود.

وی ابراز کرد:  ما با برنج کیلویی ۳۸ هزار تومان‌ نرخ گرفتیم با گوشتی کیلویی ۱۱۰ هزار تومان اما در حال حاضر نرخ گوشت کمتر از ۱۳۰ هزار تومان کمتر نیست و برنج را کیلویی ۴۷ هزار تومان باید خریداری کنیم. با این تفاسیر طبیعی است که این قیمت‌ها بر روی یک پرس غذا و هم‌چنین نرخ‌گذاری غذا تأثیرگذار است.

امیریان با اشاره به این موضوع که ما هم ارزاقمان را از همین فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه می‌کنیم افزود: دولت کمکی در تهیه ارزاق به ما نمی کند و لذا همین تغییر ساعتی نرخ‌ها موجب تغییر قیمت‌ها می‌شود.

وی ابراز می‌کند: از طرفی ما امروز تقاضای نرخ می‌کنیم  اما بعد از شش ماه به ما نرخ می‌دهند لذا این مشکلات موجب شده تا از پارسال گذشته حدود ۱۰۰واحد صنفی ما ورشکسته شود.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران چلوکباب،آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد بابیان اینکه بزرگ‌ترین ‌مشکل ما نرخ‌گذاری است  و چندین بار هم نامه‌نگاری کردیم بیان می‌کند: متأسفانه از سال گذشته به این موضوع چندان توجه نشده،   اگر  این قضیه رقابتی شود و نرخ‌گذاری دست خود اعضا باشد  قیمت‌ها قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد و تا وضعیت رقابتی نشود وضع به همین منوال است.

وی بابیان اینکه تاکنون هیچ حمایتی از صنف ما نشده  و این صنف در حال نابودی است بیان می‌کند: اگر در تعیین نرخ غذا خودمان تصمیم‌گیرنده باشیم  بسیار بهتر خواهد بود از  دولت هم تقاضا داریم  به وعده‌هایش عمل کند.