1

منشور 8 ماده‌ای برای فعالیت‌های عمرانی مشهد

علی نژاد

شهردار مشهد بر رعایت «منشورهشت ماده‌ای» برای فعالیت های عمرانی در دوره ششم مدیریت شهری تاکید کرد.

به گزارش صبح امروز، سیدعبدالله ارجائی، در افتتاح فاز دوم تقاطع غیرهمسطح مصلی که با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد با اشاره به اینکه هشت نکته مهم باید در خصوص طراحی و اجرای پروژه های عمرانی مورد توجه بیشترحوزه فنی و عمران قرار بگیرد تاکید کرد: نکته اول مطالعه محور بودن پروژه ها بر اساس نیازهای آینده شهر است،لذا درطراحی و اجرای پروژه ها حداقل افق 20 ساله باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: گاهی دیده می شود که پروژه ای اجرا می شود، اما چون با نگاه به آینده طراحی نشده، نیاز است تا برای اصلاح آن پروژه ای دیگر را نیز اجرا کنیم .
شهردارمشهد توجه مخاطبان به تهیه پیوست های اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی جلب و آنها را جزو لاینفک مطالعات دانست.
ارجائی،افزود: بهره گرفتن از نظرات مردم در طراحی و اولویت بندی اجرای پروژه های عمرانی در سطح محلی و شهری یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار داده شود.
وی با بیان اینکه استفاده از منابع مالی پایدار در تعریف پروژه های غیر انتفاعی نکته مهم دیگری است که باید در پروژه ها مد نظر قرارگیرد،گفت: متصل کردن پروژه ها به منابع غیر پایدار زمان اجرای پروژه را طولانی و باعث خواهد شد تا پیمانکاران دچار زحمت شوند لذا متصل کردن پروژه ها به منابع مالی پایدار باید در اولویت باشد که دراین دوره مورد توجه قرار خواهد گرفت.
شهردار مشهد با تاکید براستفاده از ظرفیت پیمانکاران و مشاوران بومی به عنوان یکی دیگر ازنکات مهم منشور هشت ماده ای مورد نظرش در خصوص فعالیت های عمرانی تصریح کرد: استان خراسان رضوی به ویژه جهان شهرمشهد الرضا(ع) از پتانسیل های عظیمی برخوردار است که با کمی حمایت و توجه بیشتر می توان آن را به فعل درآورد ،این کار هم وظیفه و هم انتظار از مدیریت شهری است.
ارجائی، با دعوت از سرمایه گذاران برای ورود به فعالیت های عمرانی انتفاعی گفت: ازسرمایه گذاران تقاضا داریم تا به پروژه های انتفاعی شهری ورود پیدا کنند،این کار هم برای سرمایه گذاران اثرات و برکات دارد و هم زائران و همسایگان امام رضا(ع) از برکات آن بهره خواهند برد.
وی، با بیان اینکه شیب خدمت به نقاط حاشیه ای و کم برخورداردر این دوره تندترخواهد شد اظهارکرد: امیدواریم بتوانیم دراین دوره در تمامی نقاط شهرتوازنی را برقرارکنیم که نشات گرفته از نگاهی عدالت محور به توزیع امکانات و فرصت ها باشد.
شهردارمشهد اضافه کرد: توسعه متوازن و زیست پذیرکردن نقاط مختلف شهریکی از اولویت های ابلاغی شورای اسلامی شهر به مدیریت شهری است که مسلما سرلوحه اقدامات این دوره قرار خواهد گرفت.
ارجائی، با تاکید براینکه اولویت مدیریت شهری اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام است خاطرنشان کرد: ما به اجرای پروژه های جدید عمرانی نیز توجه خواهیم داشت اما اکنون اولویت، اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی است.
وی، سرعت ، کیفیت درانجام کار و کوتاه کردن زمان اجرا پروژه های عمرانی را آخرین مورد از «منشورهشت ماده ای شهردار»در خصوص فعالیت های عمرانی شهری برشمرد و تاکید کرد: بر این اساس در کنار سرعت بخشیدن به اجرای پروژه های عمرانی جهت کوتاه کردن زمان بهره برداری، باید کیفیت در اجرای پروژه نیز مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
شهردار مشهد در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای تقاطع غیرهمسطح مصلی تصریح کرد: تسهیل دسترسی و روان سازی ترافیک یکی از اهداف طراحی و اجرای این تقاطع بوده است که از تلاشهای انجام شده در این راستا در فرصتی کوتاه تشکر می کنیم.
ارجائی،افزود: امیدواریم تا با یک رفتار منسجم شاهد توسعه متوازن مشهد الرضا علیه السلام در شان و تراز انقلاب اسلامی باشیم.
وی،ادامه داد: امیدواریم با حمایت های شورای اسلامی شهر و تلاش همکارانم در شهرداری هر چهل روز یکبار شاهد افتتاح وبهره برداری از یک پروژه باشیم.

توجه شورای ششم به نقاط کم‌برخودار شهر معطوف است

هم چنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در این مراسم گفت: توجه شورای ششم به نقاط کم‌برخودار و حاشیه شهر معطوف بوده و تقاطع غیر همسطح مصلی مصداق بارز این موضوع است.

حسن موحدیان اظهارکرد: پروژه تقاطع غیر هم‌سطح مصلی ضمن اینکه بسیار کاربردی است، موتور محرکه این منطقه نیز محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر ما توجه به حاشیه شهر را اولویت می‌دانیم، این پروژه عمرانی دقیقا در راستای توجه به مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در خصوص تعهدات مجموعه مدیریت شهری به پیمانکاران نیز تصریح کرد: باید برای تعریف پروژه‌ها، از منابع پایدار استفاده کنیم تا مشکلی به وجود نیاید و همچنین ترجیح بر این است که تعاملات با پیمانکاران در بهترین حالت ممکن صورت پذیرد.

موحدیان در خصوص ادامه این پروژه عمرانی نیز گفت: ادامه این پروژه قطعا برای شهروندان و زائرین مفید خواهد بود، همچنین با دسترسی خوب به شهرک شهید رجایی و شهید باهنر، تحولی را در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

توسعه عمرانی شهر به سرعت ادامه پیدا کند

هم‌چنین رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: توسعه عمرانی شهر باید با سرعت و شدت ادامه یابد تا بتوان در سریع ترین زمان نیازهای شهر را برآورده کنیم.

ایمان فرهمندی اظهار کرد: نگاه شورای ششم و شهردار منتخب بر این است که توسعه عمرانی شهر از شتاب خوبی برخوردار باشد و اقدامات لازم با سرعتی بیش از پیش انجام شوند.

وی با اشاره به رفع نیاز های شهر بیان کرد: در این راستا باید الزامات خاصی را مدنظر قرار داد از جمله اینکه جهت توسعه شهر به سمت مناطق کم برخوردار و با نیاز های بیشتر تغییر پیدا کند؛ همچنین باید نکات فرهنگی، اجتماعی و توسعه پایدار مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدمقدس اضافه کرد: پروژه هایی مثل پل مصلی، نماد این حرکت هستند که بر اساس نیاز مناطق کم برخوردار و برای پاسخ‌گویی به یک نیاز ضروری ایجاد شده اند؛همچنین دسترسی های محدودی که در این بخش شهر وجود داشته، مرتفع شده است.

فرهمندی در خصوص بحث اشتغال زایی نیز بیان کرد: توسعه عمرانی شهر باعث توسعه اقتصادی و اشتغال می‌شود که ما نیز قطعا این حرکت را ادامه خواهیم داد؛ همچنین در کنار آن باید توجه ویژه ای به بحث‌های انسان محوری و کرامت محوری در پروژه توسعه ای صورت گیرد.

وی توضیح داد: در همین منطقه پل عابر پیاده در نظر گرفته شده که باید توجه بیشتری به این مسئله، تردد دوچرخه و حمل و نقل پاک در پروژه های آتی وجود داشته باشد.

فرهمندی تصریح کرد: پروژه خاص تقاطع غیر هم‌سطح مصلی یکی از پروژه‌های محرک توسعه در حاشیه شهر و مناطق شرقی شهر است که از لحاظ پروژه‌های عمرانی جزو مناطق فقیر در دوره قبل به حساب می‌آید که باید با توسعه در سمت شرق این پروژه به توسعه این منطقه کمک کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدمقدس ضمن تشکر از همه دست اندرکاران ساخت این پروژه گفت: مسیر اصلی حرم مطهر از پایین پای مبارک از همین تقاطع است که این بازگشایی رو به فال نیک می‌گیریم؛ همچنین کاهش تصادفات در بزرگراه بسیج از دیگر مزایای افتتاح این تقاطع غیر هم‌سطح می‌باشد.