1

شکستن کلیشه‌های قدیمی درآمدی در شهرداری

علی نژاد

شهردار مشهد با بیان اینکه توسعه به قیمت فروش آینده و فرصت های بعدی، هنر نیست، گفت: حصا منابع جدید درآمدی و شکستن کلیشه های قدیمی درخواست من از معاون مالی و پشتیبانی خواهد بود.

به گزارش صبح امروز سید عبدالله روز گذشته در آیین تکریم و معارفه معاون مالی و پشتیبانی و مدیرکل هماهنگی و تعاملات حوزه شهردار مشهد که با حضور معاونین شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بنده معتقدم که نظام جمهوری اسلامی ایران یک سازمان و یک ساختار است. این که در این نظام دستگاه های مختلف و قوای متعدد وجود دارد و هر فردی در این نظام در هر پستی مشغول به خدمت باشد به این دلیل است که مردم طرف حساب خود را بشناسند.

وی با اشاره به جابجایی و تغییرات در پست های مدیریتی، ادامه داد: این نظام یک فرمانده بیشتر ندارد و هدف ما یکی بوده است. اساس این جابه جایی ها و تغییرها، نشان دادن پیوستگی است. امروز عزیزی وارد می شود که هنوز سنگر قبلی خود را تحویل نداده به آن سنگر جدیدی می دهند و این بدین معنا است که همه ما در امتداد و در حال حرکت هستیم و هدف های عالیه ما آنقدر با هم مشترک است که صحبت کردن در خصوص نقاط اختلاف، چیزی جز تمام کردن فرصت ها نخواهد بود.

شهردار جهان شهر مشهد بیان کرد: زمانی که برای جایگاه شهرداری مشهد انتخاب شدم، چند ملاک که شامل پاک دستی، اعتقاد به مبانی انقلاب در عمل، مسئولیت پذیری، تخصص نگاه عالمانه و رفتار جهادی بود را سر لوحه کار خود قرار دادم و ملاک ما برای انتخاب همکاری این موارد است.

ارجائی با اشاره به حکم انتصاب مدیرکل هماهنگی و تعاملات حوزه شهردار مشهد، تصریح کرد: از آقای علوی مقدم خواستار آن هستم که این روحیه ها را در درون شهرداری گشترش دهند و تمامی پیشنهادات در این قالب ارائه شود. آقای علوی مقدم از چهره های آشنای شهرداری است و ما تعامل با دستگاه های اجرایی، دولت ، قوه قضاییه و مجلس را از ایشان می خواهیم و از همه همکاران خود می خواهم نهایت همکاری را با ایشان انجام دهند.

اختیارات مناطق افزایش یابد

وی تاکید کرد: تعامل با سازمان ها علی الخصوص مناطق شهرداری برای ما بسیارحائز اهمیت است. مبنای ما بر این بوده که اختیارات مناطق را افزایش دهیم، هدف ما این بوده که مناطق به خوبی تقویت شود. همچنین خواسته ما از آقای علوی مقدم این است که مناطق را فعال کنند. رفتار کارمندان مناطق پیشانی ما است و رفتار آن ها به پای ما گذاشته می شود.

ارجائی با طرح این سوال که در حال حاضر چند درصد از درآمدهای ما پایدار است؟ عنوان کرد: در حوزه مالی و پشتیبانی نیز یکی از مسائل عمده بالا بردن نسبت درآمدهای پایدار به کل درآمدهای شهرداری است. این امر جایی است که مهندس مومنی باید به آن ورود پیدا کنند و اهتمام ویژه ای داشته باشند. هرچه این نسبت بیشتر شود، شهرداری در تحقق اهداف خود موفق تر عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه توسعه به قیمت فروش آینده و فرصت های بعدی، هنر نیست؛ خاطرنشان کرد: احصا منابع جدید درآمدی و شکستن کلیشه های قدیمی درخواست من از معاون مالی و پشتیبانی خواهد بود.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه وصول مطالبات امری مهم است، ادامه داد: به این امر نیز باید نگاه ویژه ای داشته باشیم. در گذشته هیچ معلوم نبود که املاک شهرداری در کجای شهر وجود دارد، اما در حال حاضر وضعیت تغییر کرده است.

ارجائی افزود: ساماندهی اموال، املاک و دارائی های شهرداری باید اولویت قرار گیرد. در هر صورت ما زمانی که این اموال را خریداری کردیم از هفت خوان رستم عبور کردیم. خواهش من توجه به وضعیت رفاه، سلامت و معیشت همکاران است.

وی با بیان اینکه همه اعضای یک خانواده هستیم، اضافه کرد: بنده چندین سال است که مهندس مومنی را می شناسم و ایشان از توانمندی بالایی برخوردار هستند. با دکتر خواجه نائینی نیز سابقه رفاقت دارم و در گذشته به آقای کلائی اعلام کردم یکی از بزرگترین شانس های شما وجود ایشان است. از ایشان می خواهیم به ما کمک کنند تا از تجربه هایشان استفاده کنیم. اگر مبنای ایشان بر ماندن بود، ما استقبال می کردیم.

«تراکم‌‎فروشی» راهکار معضلات مشهد نیست

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در این مراسم گفت: به‌جای تراکم فروشی، اقتصاد شهری را باید از بسترهای متفاوتی چون صنعت دنبال کنیم که ظرفیت بسیار خوبی است و مدیریت شهری می‌تواند از آن بهره بگیرد.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو با تقدیر و تشکر از شهردار مشهدمقدس که با نگاهی ویژه نسبت به انتخاب مدیران اقدام می‌کند، گفت: تغییرات در شهرداری از اختیارات شهردار بوده و براساس نگاه ایشان، تغییرات اعمال می‌شود.

حاجی‌بگلو با تاکید بر اینکه نگاه شورای شهر، نگاهی نظارتی است و در حوزه اجرا دخالتی نخواهیم داشت، اظهارکرد: یکی از نکات مثبت انتصابات، خارج از جریان و جناحی بودن آنهاست؛ از ظرفیت مدیران متخصصی که بتوانند با شرایط خود را وفق دهند و همکاری و تعامل داشته باشند، استفاده خواهد شد.

وی افزود: نگاه شورای ششم نسبت به تامین منابع مالی برای شهرداری، نگاه ویژه‌ای بوده و یکی از مشکلات اساسی شهرداری مشهد این است که خدمات مدیریت شهری ملی اما بودجه، محلی است.

سخنگوی شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه بودجه 18 هزار میلیاردتومانی شهرداری مشهد متعلق به 3.5 میلیون شهروند مشهدی است، گفت: سالانه 30 میلیون زائر نیز به این شهر مشرف می‌شوند که حضور آن‌ها مستلزم ارائه خدماتی از سوی مدیریت شهری است و بخشی از بودجه صرف ارائه این خدمات می‌شود.

وی از پیگیری مجدانه ایجاد ردیف مستقل بودجه در بودجه سالانه کشور برای مشهد خبرداد و تصریح کرد: این مهم را حتما از مجلس شورای اسلامی و دولت پیگیری خواهیم کرد؛ بودجه 18 هزار میلیاردی شهرداری گره مشکلات حاشیه شهر مشهد را برطرف نمی‌کند.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه در حوزه اقتصاد شهری نگاه ویژه‌ای داریم که با تحقق آن اتفاق بزرگی شکل می‌گیرد، گفت: به‌جای تراکم فروشی، اقتصاد شهری را باید خارج از شهر مشهد و مبتنی بر ظرفیت‌های متعدد مشهد دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت ظرفیت خوبی است که مدیریت شهری می‌تواند از آن بهره بگیرد؛ مطالبات شهرداری از دولت می‌تواند با برخی واگذاری‌های مجموعه‌‌های بزرگ صنعتی متعلق به دولت تهاتر شود و از ظرفیت درآمدزایی آنها برای مدیریت شهری استفاده کرد.

مشهد شهر ویژه ای است و شهرداری پیشانی آن

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به وجود حرم مطهر رضوی گفت: این شهر به دلیل دارا بودن حرم مطهر رضوی شهر ویژه ای است.

محمدرضا مومنی اظهار کرد: مشهد به دلیل وجود حرم مطهر رضوی (ع) شهر ویژه ای است.

وی ادامه داد: شهر مشهد یکی از شهرهایی است که سالی یکبار میزبان مقام معظم رهبری هستیم. باید با نوع خدمتی که در شهر مشهد انجام می شود، زمینه شادی دل مقام ولایت را ایجاد کنیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ضمن ارزوی توفیق برای معاون سابق مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، بیان کرد: ما پیشانی جمهوری اسلامی ایران در شهر مشهد هستیم. از خداوند می خواهم بنده به عنوان یک عضو کوچیک از این مجموعه بتوانم طوری خدمت کنم که در زمان پایان خدمت خود شرمنده همکاران و زائرین و مجاورین نباشم.

مدیریت هزینه و درآمدها اصلی ترین اساس حوزه مالی است

معاون سابق مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: مدیریت هزینه و درآمدها اصلی ترین اساس حوزه مالی است.

رضا خواجه نائینی در این مراسم اظهار کرد: در این چهار سال که در شهرداری خدمت کردم، یکسال در حوزه اقتصادی، 6 ماه حوزه اقتصادی و مالی و دو سال و نیم در حوزه مالی فعالیت کردم.

وی ادامه داد: در این سال ها، لحظات سخت به لحاظ کاری اما لذت بخش در شهرداری سپری کردم و در این مدت تجربیات ارزشمندی را کسب کردم.

معاون سابق مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد بیان کرد: زمانی که به حوزه مالی آمدم، حجم و سختی کار بسیار زیاد بود. در طی این دو سال و نیم 150 هزار چک امضا شده که این رقم میزان حجم کاری را نشان می دهد.

خواجه نائینی با بیان اینکه وجود حتی یک درصد خطا در حوزه مالی، تبعات زیادی را در پی خواهد داشت، افزود: میزان استرس در این حوزه بسیار بالا است.

وی ضمن تقدیر از شورای پنجم و ششم شهر تاکید کرد: امید دارم کاری که انجام دادم در طی این چند سال مورد قبول خداوند، امام رضا (ع) و مردم قرار گرفته باشد.

معاون سابق مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به همکاری خود با سه شهردار (تقی زاده خامسی، کلائی و ارجائی) در طول سابقه کاری خود؛ اضافه کرد: هر سه نفر از من حمایت های بسیاری انجام دادند. امید دارم مهندس مومنی در طول این مسیر موفق باشند.

بودجه شهرداری مشهد در تعامل با شهروندان تدوین می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: در بودجه سال 1401، گروه‌ها و حلقه‌های مردمی را فعال خواهیم کرد، تا از سال 1402، بودجه به صورت کامل، در تعامل با شهروندان تدوین و تصویب شود.

حسین حسامی ضمن تقدیر از تلاش‌های 4 ساله رضا خواجه‌نائینی در حوزه‌های اقتصادی و مالی و پشتیبانی، اظهارکرد: ایشان در دوره مدیریتی خود، با مدیریت عالمانه و تخصصی منشاء خیر شد و اتفاقات خوبی به‌ویژه در حوزه تامین منابع مالی و پشتیبانی شهرداری ایجاد رقم زد.

وی با آرزوی توفیق برای محمدرضا مومنی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، از وی به‌عنوان مدیری متخصص، باتجربه و دارای سابقه در حوزه‌های ملی یاد کرد.

حسامی با اشاره به حدیثی از امام‌علی(ع) که می‌فرمایند «حسن تدبیر دارایی اندک را رشد می‌دهد و سوء تدبیر ثروت بسیار را به باد فنا می برد»، تصریح کرد: بنابر این فرمایش گهربار مولای متقیان، ضروری است که حوزه‌های عالیه و راهبری در شهرداری، مبتنی بر درایت، تدبیر و مدیریت علمی، فعالیت نمایند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهدمقدس گفت: در هر عرصه‌ای که از این مهم بهره جسته شد، نتایج درخشانی حاصل شد و در مقابل، هر زمان سلیقه و هرج‌ومرج حاکم شود، ضرر و زیان و خسارات بسیاری به همراه داشته است.

حسامی با بیان اینکه مدیریت امور مالی شهرداری مشهد با هیچ سازمان دیگری قابل قیاس نیست، تصریح کرد: نخست اینکه مشهدمقدس متعلق به ساحت مبارک امام‌رضا(ع) است و از سوی دیگر، با حجم زائر و مشتاقان آن حضرت، خدمات این مجموعه، در تراز جهانی باید ارائه شود.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی مالی شهرداری، در شأن و تراز مشهدمقدس نیست، گفت: ما هیچگاه قصد سیاه‌نمایی یا تخریب
را نداشته و قدردان زحمات گذشتگان خود هستیم اما وضعیت فعلی، با وجود مطالبات پیمانکاران، بدهی به بانک‌ها و نهادها و عدم توازن در منابع و مصارف، زیبنده شهرداری مشهد نیست.

حسامی خاطرنشان کرد: البته با همت جهادی و تمسک به دانش و جلب مشارکت شهروندان، می‌توان در بازه زمانی کوتاه مدت، وضعیت موجود را ساماندهی کرد.