1

بازی مرکب؛ روایت فروپاشی کاپیتالیسم

سرویس فرهنگ | حوالی 26شهرماه (17سپتامبر) بود که سریال جدیدی توسط نتفلیکس در سطح جهانی منتشر و در همان هفته اول در 90کشور جهان به یکی از بحث برانگیزترین و پربیننده‌ترین مجموعه‌ها تبدیل و و در نشریاتی مانند سی‌نت به عنوان بزرگ‌ترین سریال غیر‌انگلیسی زبان در جهان معرفی شد. «تد ساراندوس» مدیر عامل نتفلیکس نیز اذعان کرده که «بازی مرکب» محبوب‌ترین برنامه در تاریخ فعالیت این کمپانی بوده است. بنابراین  داستان و ساختار صریح این مجموعه به سرعت مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و در شبکه‌های اجتماعی هم ترند شد اما در این میان برخی معتقدند اگر حدود ۱۰ سال پیش ساخته می‌شد احتمالا با چنین اقبالی همراه نمی‌شد.

گاردین نیز اشاره کرده که بازی مرکب روایتی است از فرآیند فروپاشی کاپیتالیسم در کره جنوبی است. چراکه بدهی‌های خانگی در این کشور در سال‌های اخیر به شکلی چشمگیر افزایش یافته و به سطح باورنکردنی بیش از ۱۰۰ درصد درآمد ناخالص داخلی رسیده است؛ رقمی که در هیچ کشور دیگر در آسیا دیده نمی‌شود. این ماجرا را بگذارید کنار کاهش درآمد و افزایش خیره‌کننده بیکاری جوانان تا دریابید اقتصاد کره با چه هیولایی دست به گریبان است.

سریال‌هایی با مضمون بقای دیوانه‌وار

پیش از این مجموعه نیز تاکنون سریال‌های مختلفی وجود داشته که به مانند بازی مرکب، بازی‌های بقای دیوانه‌وار و درام پاد‌آرمانشهری تلخ را روایت کنند. به طور نمونه «پاکسازی (The Purge)» هرچند مانند بازی مرکب، درام خود را به یک بازی وحشیانه بقا محدود نمی‌کند اما در عوض، فراتر از این می‌رود و عملکرد درونی شخصیت‌های آن را برجسته می‌کند و به بررسی پیامدهای اقداماتشان در مواقع خطر می‌پردازد.

سریال« ۳٪» نیز مجموعه‌ای برزیلی است که شباهت‌های روایی زیادی با بازی مرکب دارد. در ابتدا داستان در دنیایی اتفاق می‌افتد که شکاف شدید طبقاتی در آن وجود دارد و فقرا مجبور می‌شوند در یک سری آزمایشات شرکت کنند تا فرصتی برای یافتن جایی در میان نخبگان و افراد برتر پیدا کنند.

«لاست (Lost)» نیز یک درام پاد‌آرمانشهری با مضمون بقا است که به دلیل محبوبیت شدیدش در دوران پخش، نیازی به معرفی ندارد. این سریال، خیلی با بازی‌های نبرد رویال، مرتبط نیست. اما با این حال، شبیه به بازی مرکب، در جزیره‌ای اتفاق می‌افتد که در آن، گروهی از انسان‌ها با چالش‌های اسرار‌آمیزی روبه‌رو می‌شوند که آن‌ها را مجبور می‌کند تا درباره فضایل و انسانیت خود بیاندیشند.

« بازی دروغ (Liar Game)»هم همان‌طور که از نامش پیداست، بر یک مسابقه پر از دروغ و فریبکاری متمرکز است که در آن، شرکت‌کنندگان باید راه خود را برای برنده شدن صد میلیون ین پیدا کنند یا این که ببازند و به همان میزان بدهکار شوند. این سری برخلاف بازی مرکب که دارای بازی‌هایی است که هم مغز و هم قدرت را ترکیب می‌کند، بیشتر بر منطق و استدلال تمرکز دارد. زندگی بازیکنان در خطر نیست اما شرایط هم‌چنان خطرناک است و آن‌ها باید از روش‌هایی مبتکرانه برای بردن جایزه بزرگ استفاده کنند.

دعوتی برای یک بازی مرگبار

«بازی مرکب (Squid Game)» مجموعه 9قسمتی است که روایتگر داستان ۴۵۶ نفر از افراد بدهکار و با مشکلات مالی و تجربیات متفاوت از زندگی است که به دلایل مختلف در زندگی شکست خورده و احساس سرخوردگی دارند، اما ناگهان دعوت مرموزی را برای شرکت در یک بازی کودکانه مرگبار برای جایزه نزدیک به ۴۰ میلیون دلاری دریافت می‌کنند. در داستان این مجموعه، بازی در مکانی نامعلوم برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان تا زمان مشخص شدن برنده نهایی، در این محیط حبس می‌مانند.

بازی مرکب همیشه آخرین بازی روز بود

«هوانگ دونگ-هیوک» کارگردان این سریال، درباره این مجموعه به سی‌ان‌ان گفته است: «همه ما در مقطعی از زمان این بازی‌های ساده و کودکانه را انجام داده‌ایم و یکی از سرگرمی‌های محبوب ما در دوران بچگی بازی مرکب بود که در این بازی تیمی، گروه مهاجمان مسیر خود را در یک محوطه به شکل ماهی مرکب باز می‌کنند و از سوی دیگر مدافعان در تلاش برای توقف پیشروی آنها هستند. این بازی از لحاظ فیزیکی دشوار است و هر موقع آن را بازی می‌کردیم یک نفر مجروح می‌شد، لباس‌هایش پاره می‌شد و گریه میکرد؛ بازی مرکب همیشه آخرین بازی روز بود».

وی که پیش از این نیز ساخت چند فیلم سینمایی موفق در کره جنوبی را در کارنامه دارد همچنین اظهار کرده است: «در سال ۲۰۰۸ کار بر روی نگارش این سریال را آغاز شد و نسخه اولیه فیلمنامه در سال ۲۰۰۹ با عنوان «راند ششم» آماده بود، در آن زمان موضوع فیلم عجیب و خشن به نظر می‌رسید و نگران بودم مخاطبان زیادی نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. چندین سال برای پیدا کردن سرمایه گذار برای ساخت سریال با چالش‌های زیادی رو به رو شدیم و سرانجام کمپانی نتفلیکس پس از بیش از یک دهه در سال ۲۰۱۹، تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده گرفت. پس از ۱۲ سال، امروز دنیا به مکانی تبدیل شده که این داستان‌های عجیب و غریب و پرخشونت با استقبال مواجه می‌شوند».

این کارگردان همچینین در مصاحبه‌ با نشریه ورایتی خبر داده بود که در ابتدا قرار بود «بازی مرکب» نیز به عنوان یک فیلم سینمایی ساخته شود و بعدها تصمیم به ساخت این یک سریال بر اساس فیلمنامه گرفته شده است. او همچنین گفته که در حال حاضر طرح توسعه یافته ای برای ساخت فصل دم «بازی مرکب» ندارد اما اگر بخواهد این کار را  انجام دهم مطمئنا از گروهی از نویسندگان و کارگردانان مجرب نیز استفاده خوهد کرد. او تاکید کرده پیش از فکر کردن به ساخت فصل دوم این سریال، قصد دارد چند فیلم سینمایی دیگر بسازد.

چیزهایی که از این سریال نمی‌دانیم

روز گذشته ایسنا در مطلبی به چیزهایی که در این سریال نمیدانیم اشاره کرد و نوشت: «هویون جونگ» که در این سریال در نقش «کانگ سه – بیوک» یک جیب بُر اهل کره شمالی بازی کرده در واقع یک مدل است و نخستین باری است که مقابل دوربین می‌رود. او پس از حضور در سریال «بازی مرکب»، میلیون‌ها دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی جذب کرده و هم اکنون دارای بیشترین دنبال‌کننده در میان بازیگران کُره‌ای است.

عروسک ‌هایی عجیب عظیم‌الجثه‌ای که در قسمت اول سریال می‌بینید واقعی هستند و از منطقه‌ای روستایی که در فاصله سه ساعتی با شمال سئول قرار دارد آورده شده اند. این عروسک‌ها در ورودی یک موزه قرار می‌گیرند و برای سریال «بازی مرکب» اجازه شدند و دوباره به جای خود بازگردانده شدند.

شماره تلفن ۸ رقمی که در سریال افراد بر روی یک کارت تجاری مرموز نوشته شدده و افراد برای حضور در رقابت با آن تماس می‌گیرند واقعی است و متعلق مردی است که می‌گوید پس از پخش سریال روزانه چهار هزار تماس دریافت می‌کند. یکی از نامزدهای ریاست جمهوری کره جنوبی نیز پیشنهادی برای خرید این شماره تلفن ارائه داده است.

اخیرا مرکز فرهنگی کره جنوبی در امارات اعلام کرده که قصد دارد یک بازی مرکب واقعی را میان دو تیم ۱۵ نفره در ابوظبی برگزار کند، البته بدون قتل و خونریزی.