1

آبیاری صیفی جات با پساب فاضلاب در حاشیه شهر بجنورد

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برخی از مزارع صیفی جات و اراضی کشاورزی در حاشیه شهر شبانه و غیر مجاز با پساب فاضلاب آبیاری می شود.

به گزارش صبح امروز به نقل از ایسنا حسن براتی‌زاده اظهارکرد: مواردی که مشاهده کرده ایم کشاورزان به استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری اراضی کشاورزی و صیفی جات اقدام کرده است تذکرهای لازم را داده ایم.

وی ادامه داد: با وجود پیگیری ها و تذکرهای داده شده به کشاورزان، آن ها هم چنان به آبیاری اراضی کشاورز و صیفی جات اقدام می کنند که نیاز برخورد جدی از سوی  متولیان از جمله جهاد کشاورزی است.

وی گفت: تذکر لازم به مسئولان مربوطه هم داده شده است.

وی با اظهار تاسف از استفاده پساب برای آبیاری اراضی کشاورزی در حاشیه شهر بجنورد تصریح کرد: پساب کشتارگاه در حاشیه شهر بدون تصفیه لازم در کانال آب اراضی کشاورزی رها می شود.

دکتر براتی زاده ادامه داد: استفاده از صیفی جات ومیوه هایی که با پساب های آلوده آبیاری شده است در آینده ای نه چندان دور صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم و محیط زیست وارد می کند.

وی با اشاره به توصیه های به شهروندان برای شست و شوی صیفی جات گفت: برای مصرف صیفی جات قبل از مصرف باید آلودگی زدایی انجام شود؛ به عنوان نمونه ابتدای گل و لای صیفی جات از آن جدا شود و ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت آن را  در آب قرار دهید.

وی اضافه کرد: پس از شست‌وشو، به‌ مدت ۲۰ دقیقه دیگر با ماده پرکلرین صیفی جات را در آب نگه‌دارید و پس از آن شست‌وشوهای مکرر انجام دهید.

دکتر براتی زاده اظهار کرد: آبیاری مزارع با آب‌ فاضلاب تصفیه نشده عامل بروز انواع بیماری‌های انگلی، روده‌ای و سرطان‌هاست.