1

۸۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های پیشران در حاشیه مشهد اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد وعده داد در یک سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه زودبازده و پیشران توسعه در مناطق حاشیه شهر مشهد اجرا خواهد شد.

به گزارش صبح امروز سید ابراهیم علیزاده در جریان بازدید از محلات حاشیه شهر و بافت فرسوده در منطقه ۴ شهرداری مشهد با بیان اینکه بررسی شرایط بافت فرسوده این منطقه، بررسی برنامه‌های سال ۱۴۰۰، پروژه‌های تعریف شده در منطقه و ارائه پیشنهاداتی جهت توسعه شهری منطقه در دستور کار بازدید بوده، گفت: از برنامه‌های بسیار با اهمیت سال اول فعالیت ما مصوبه شورا برای تعریف پروژه‌های زود بازده در بافت‌های فرسوده واقع در مناطق هدف کمیسیون حاشیه شهر و تا سقف ۱۰ میلیارد تومان با نظر مردم است که این پروژه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اجتماعی محلات، مساجد و دفاتر تسهیلگری تعریف و اجرا خواهد شد.

الزام شهرداری برای ارائه پروژه‌های پیشران یکساله تا دو ماه آینده

وی افزود: بر طبق این مصوبه شهرداری موظف شده ظرف دو ماه پروژه‌های هدف که پیشران بخش توسعه شهری قلمداد می‌شوند را با تاکید بر پروژه‌هایی که حداکثر ظرف یک سال به بهره‌برداری برسند، جمع‌بندی و ارائه کرده تا در شورا مصوب کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد با یادآوری اینکه این پروژه‌ها بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و سبب توسعه محدوده‌های حاشیه شهر می‌شود، افزود: در منطقه چهار دو پروژه مهم مجموعه آبی پنج تن که دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و پروژه مسکونی ۵۰۰ واحدی پنج تن ۵۵ که در تفاهم شهرداری، استانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است.

طرح‌های تفصیلی شمال و شمال شرق ضعیف دیده شده است

علیزاده افزود: تاکید ما نیز بر فعال بودن و تسریع آن است تا مردم منطقه بتوانند به سرعت از این پروژه‌ها استفاده کنند. البته در حاشیه شهر مشهد با وجود کارهای انجام شده همچنان نیازهای شهری فراوانی احساس می‌شود و مشکلاتی نیز در این بین وجود دارد از جمله آنکه طرح‌های تفصیلی شمال و شمال شرق ضعیف دیده شده و در حال پیگیری هستیم تا از حیث کاربری‌ها این طرح ها را ارتقاء دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: همچنین اراضی بایر بسیاری به ویژه در مناطق ۴ و ۵ وجود دارد که امیدواریم با پیگیری همکاران ما در شهرداری بتوانیم اراضی رها شده در مناطق را نیز تعیین تکلیف کنیم تا توسعه شهری در این مناطق تحقق یابد.

آبادانی حاشیه شهر نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها

وی تاکید کرد: حاشیه شهر موضوعی صرفاً در حیطه شورای شهر و شهرداری نیست و انتظار ما آن است تمام دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند تا زیرساخت‌های لازم از جمله آموزشی، بهداشتی و سایر خدمات مورد نیاز را به مردم برسانیم و باید قبول کرد که توسعه متوازن و پایدار شهری نیازمند حضور همه جانبه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی است.

ضرورت تقویت بازوی اجرایی سازمان بازآفرینی

علیزاده خاطرنشان کرد: از مهمترین دلایل ایجاد سازمان بازآفرینی موضوع سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و بافت های تاریخی است، لذا در نظر داریم برنامه‌های سال ۱۴۰۰ سازمان را بررسی کرده و برای تقویت بازوی اجرایی این سازمان هرچه در توان داریم انجام دهیم.

وی در پایان گفت: مدیریت اجرای پروژه‌های ۸۰۰ میلیارد تومانی طرح‌های زودبازده در محله‌های هدف نیز به سازمان بازآفرینی واگذار شده که امیدواریم با همت و درایت مدیران این سازمان و در تعامل و همکاری با دفاتر تسهیلگری شوراهای اجتماعی محلات و عامه مردم در مدیریت و اجرای سریع و کارآمد این پروژه ها موفق عمل کند.