1

نشست «بغداد» برای چیست؟

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه نشست بغداد قرار است به بررسی مسائل امنیتی منطقه بپردازد گفت: فضای حکومت عراق به سمت کنترل بحران در این کشور حرکت می‌کند.

سید جعفر رضوی در ارزیابی خود نسبت به برگزاری نشست امنیتی بغداد گفت: این نشست با حضور همسایگان عراق قرار است برگزار شود و در واقع بر اساس ابتکار الکاظمی در این نشست همسایگان عراق حضور خواهند داشت تا تمامی مسائل امنیتی منطقه به ویژه غرب آسیا مورد بررسی قرار گیرد. البته زمان این نشست نیز بین ۱۰ روز تا دو هفته قرار است باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر کشورهای همسایه عراق، امارات و یا مصر هم که همسایه نیستند به این نشست دعوت شدند، اتحادیه اروپا استقبال کرده، بطور مشخص کشور فرانسه و رئیس جمهور آن نیز از برگزاری نشست بغداد استقبال کرده و احتمالا حضور خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد فضای حکومت عراق به سمت کنترل بحران در این کشور حرکت می کند و در تلاش است تا مشکلات امنیتی منطقه به ویژه مسائلی که عراق با ترکیه و یا اردن دارد حل و فصل شود.

در حاشیه این نشست، نشست هایی هم برگزار خواهد شد که چندان ارتباطی با موضوع کنفرانس ندارد. مانند نشست مربوط به ایران و عربستان یا عراق و ترکیه و همچنین نشست سه جانبه ایران، ترکیه وعراق در مسئله سوریه که احتمالا در حاشیه نشست اصلی در این موضوعات نیز گفت وگوهایی انجام خواهد شد

رضوی ادامه داد: در واقع عراق این نشست را برای حل بحران های منطقه تدارک می بیند اما پشت پرده قضیه به نظر جدی تر از اینهاست از یک طرف امارات و عربستان که دو بازیگر اصلی و هم پیمان غرب هستند از این نشست استقبال کردند، از طرف دیگر فرانسه و اتحادیه اروپا از آن حمایت کردند. به نظر می رسد جناح لیبرال در داخل عراق تلاش هایی را برای وضعیت کشور و همچنین منطقه انجام می دهد.

وی همچنین بیان کرد: اگرچه حضور غربی ها به بحران ها کمک کرده اما با شناختی که از عراق داریم و بحران هایی که ایجاد شده بعید است که برای جناح مقاومت امنیت را به ارمغان آورد. حتی ممکن است یک خطر محسوب شود. احتمال جمع آوری سلاح ها آن هم با تصوری که غربی ها از مقاومت دارند، وجود دارد.

وی معتقد است: مقدماتی که برای نشست آماده شده به نفع مقاومت نخواهد بود و می تواند مقاومت را در یک دایره بسته قرار دهد.

این کارشناس مسائل منطقه درباره بررسی و حل مشکلات ایران و عربستان در این نشست هم گفت: در چند وقت اخیر عراق به عنوان میانجی ایران و عربستان عمل کرده، البته فعلا منتظر شدند تا دولت جدید در ایران مستقر شود و بعد ادامه گفت وگوها صورت گیرد.

رضوی اظهار کرد: در حاشیه این نشست، نشست هایی هم برگزار خواهد شد که چندان ارتباطی با موضوع کنفرانس ندارد. مانند نشست مربوط به ایران و عربستان یا عراق و ترکیه و همچنین نشست سه جانبه ایران، ترکیه وعراق در مسئله سوریه که احتمالا در حاشیه نشست اصلی در این موضوعات نیز گفت وگوهایی انجام خواهد شد.

به نقل از ایسنا، وی در پایان گفت: برآیند این نشست نشان می دهد الکاظمی می خواهد خودش را بازیگر مطرح و به عنوان شخصیت فعال در منطقه معرفی کند و پروژه های خود را پیش ببرد. در نظر داشته باشید که اواخر سال جاری میلادی انتخابات پارلمان عراق هم برگزار می شود و الکاظمی به این مسئله هم توجه دارد.