1

مشوق‌های روز جهانی بدون خودرو

 غلی نژاد

مشوق‌های شهرداری مشهد برای کاهش استفاده از خودروی شخصی در روز جهانی بدون خودرو در شورای شهر مشهد به تصویب رسید.

در هفتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که روز گذشته در تالار شهر برگزار شد، لایحه‌ای درخصوص کاهش استفاده از خودروی شخصی در روز ۳۱ شهریورماه، روز جهانی بدون خودرو به تصویب رسید که براین اساس در این روز استفاده از پارکینگ‌های پایانه مسافربری امام رضا (ع)، پارک‌سوار وکیل آباد و پارکینگ‌های آزادی و مجد رایگان خواهد بود.

اهداء ۱۰۰ دوچرخه

همچنین ۱۰۰ دستگاه دوچرخه تا سقف ۵ میلیارد ریال به قید قرعه به ۱۰۰ نفر از افرادی که در تاریخ ۳۱ شهریور ماه حداقل ۲سفر با حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس و قطار شهری داشته باشند، اهدا می‌شود.

برخورداری از ۵ سفر رایگان (۲.۵ ساعت) برای ثبت‌نام‌کنندگان سیستم دوچرخه اشتراکی بایدو از تاریخ ۳۱ شهریور تا ۵ مهر با تاریخ اعتبار یک ماه و برخورداری از ۳ سفر رایگان (۱.۵ ساعت) سیستم دوچرخه اشتراکی بایدو  برای افرادی که در روز ۳۱ شهریور ماه  از بایدو استفاده کنند، از دیگر مشوق‌های شهرداری برای کاهش استفاده از خودروی شخصی در روز جهانی بدون خودرو است. همچنین براساس این لایحه، شهرداری مشهد مکلف است آثار مالی این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰  لحاظ نماید.

۳۰ تا ۳۵ درصد فرار بلیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی 

رایگان شدن استفاده از حمل‌ونقل عمومی در روز جهانی بدون خودرو یکی از پیشنهاداتی بود که در جریان برسی این لایحه مطرح شد که خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به ازدحام در حمل و نقل عمومی و خطر شیوع کرونا درصورت رایگان شدن حمل و نقل عمومی در روز جهانی بدون خودرو گفت: هنگامی که در ایام خاصی مثل روزهای اربعین و تاسوعا و عاشورا که استفاده از حمل و نقل را رایگان می‌کنیم تا ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت بعد از آن هم مردم از خدمات رایگان استفاده می‌کنند و درگیر هستیم. درحال حاضر هم ۳۰ تا ۳۵ درصد فرار بلیت داریم. بار مالی این پیشنهاد نیز براساس شرایط موجود حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.

در نهایت پس از بحث و بررسی اعضا درخصوص این پیشنهاد، این پیشنهاد رای نیاورد و به تصویب نرسید.

اعزام ۶۳ پاکبان و اتوبوسران مشهدی به عراق

در این جلسه شورای شهر مشهد لایحه دوفوریتی اعزام کاروان اربعین به کشور عراق  نیز به تصویب رسید  که براساس این مصوبه به شهرداری اجازه داده می‌شود به منظور تقویت روحیه خدمات‌رسانی پاکبانان و اتوبوسران زیارت اولی برای حضور و خدمت گذاری در مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی در سال ۱۴۰۰ و کمک به مواکب و اجرای برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و… تا سقف ۱۰ میلیارد ریال برای تعداد ۶۳ نفر با نظر و اختیار شهرداری مشهد اقدام نماید.

مبلغ بلیت هواپیما صرفا به صورت تهاتری با طلب‌های شهرداری از شرکت‌های هواپیمایی است که از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال ماده واحده کسر می‌شود. همچنین انتخاب افراد اعزامی با پیشنهاد ستاد اربعین شهرداری و موافقت شهردار خواهد بود. شهرداری مکلف است آثار مالی ناشی از این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ خود پیش‌بینی نماید.

تکمیل باغ‌موزه دفاع نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان

هم‌چنین مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی در این جلسه علنی شورای شهر مشهد گفت: با ثابت ماندن هزینه‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد اعتبار دیگر لازم است تا باغ موزه دفاع مقدس به بهره برداری برسد.

حسینعلی یوسفعلی‌زاده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: گرامیداشت یاد و نام شهدا و حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و حماسه‌سازان جاوید این دفاع، یک تکلیف انقلابی و یک مسئولیت ملی و همه جانبه است و طبق فرموده رهبری فضیلت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا هم‌سنگ شهادت است لذا در راستای تحقق  امر رهبری، برای این کار بزرگ ساختاری ایجاد و بنیادی تشکیل شده تا این امر به صورت مستمر در دستور کار بوده و متولی و پیگیر داشته باشد تا مطالبه‌گری صورت گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: ماموریت‌های عمده در این راستا پیش بینی شده که یکی از بخش‌های آن ایجاد مرکز فرهنگی و احداث باغ موزه دفاع مقدس است که باید در همه استان‌ها تحقق یابد ضمن اینکه احداث باغ موزه در  برخی از شهرهای ویژه مانند دزفول، طبس و خرمشهر به صورت استثناء در دستور کار قرار گرفته است، اما فعلا موزه‌ها استان محور و با تمرکز بر شهر مرکز استان هستند.

یوسفعلی‌زاده اظهار کرد: موزه دفاع مقدس در واقع  بیانگر رشادت‌ها و حافظ  هشت سال حماسه رزمندگان و ایثارگران است که در استان خراسان رضوی از سال ۹۳ با مساعدت شورای شهر دوره چهارم تامین زمین انجام شد. همچنین در شورای پنجم ۴۰ میلیارد در یک مرحله و ۳۰ میلیارد هم امسال اعتبار گذاشته شده است.

وی ابراز کرد: با ثابت ماندن هزینه‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است تا باغ موزه دفاع مقدس به بهره برداری برسد. این نقطه یک نقطه کانونی و افتخار شهر ماست. با توجه به ویژگی زائرپذیری و حضور سالانه مسافران بین‌المللی این یک امر ارزشمند است ضمن اینکه نمایش جبهه مقاومت به صورت خاص در استان خراسان رضوی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برخی شهرها موزه دفاع به بهره‌برداری رسیده و سالانه یک میلیون بازدیدکننده دارد، تصریح کرد: اجازه ندهید احداث و بهره‌برداری از موزه دفاع مقدس به شورای بعدی برسد.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر ۶۰۰۰ متر از از ۱۷ هزار متر بنا را ساخته‌ایم. ساخته شده اما کار موزه‌ای هنوز انجام نشده فقط در کار عمرانی پیشروی داشته‌ایم لذا از اعضاء شورا درخواست داریم در اتخاذ تصمیم با ملاحظه صحنه در بازدید از این پروژه تعجیل نمایند. برابر اساسنامه بنیاد، تامین اعتبار و هزینه نگهداری و مدیریت این مراکز ۴۰ درصد با دولت، ۲۰ درصد با ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد و ۴۰ درصد با شهرداری مرکز هر استان است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی عنوان کرد: در واقع با برشماری ماموریت‌ها در حد وسیعی با ماموریت‌های فرهنگی ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی و شهرداری در تعامل هستیم لذا درخواست داریم اعضاء شورا با عنایتی که دارند موزه را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهند  و به صورت مقطعی به آن پرداخته نشود و پس از چهار سال و احتمال  تغییر جناح اعضاء شورا  تغییری در این نگرش ایجاد نشود.

شورای شهر، پای‌کار تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه درخصوص هفته دفاع مقدس عنوان کرد: ۸ سال جنگ تحمیلی تجربه‌ای است که همه باید از آن عبرت بگیریم و خدمت به مردم را جهادی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه نسبت به ترویج ایثارگری‌ها و رشادت‌ها و آنچه در دفاع مقدس گذشته کم‌کاری شده است، افزود: این نبرد زوایای پنهانی دارد که باید سرلوحه کار نسل امروز قرار گیرد و نسل جوان باید بداند که بزرگان و عزیزان سپاه و ارتش و بسیج و … چه رشادت‌هایی انجام داده‌اند.

موحدیان با اشاره به پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس گفت: کمک به این پروژه بحث مهمی برای شورای ششم است و در ۴ سال پیش رو، با تکیه بر روحیه جهادی، انقلابی و ولایی، به این موضوع حائز اهمیت توجه جدی خواهیم داشت.