1

مسعود مشغول دفاع

با شدت گرفتن درگیری‌ها در پنجشیر، طالبان شب گذشته دو ولسوالی بدخشان را تسلیم افراد جبهه مقاومت کردند.

با شدت گرفتن جنگ در پنجشیر حوادث به نفع جبهه مقاومت رقم خورده است. در همین حال مهمترین اخبار روز گذشته فرار امرالله صالح بود که او نیز در گفتگو با شبکه یورونیوز آن را تکذیب کرد و گفت به مقاومت ادامه خواهد داد.

در همین حال صلاح الدین ربانی نیز در پیامی ویدیویی که دقایق پیش منتشر کرده، به فرماندهان طالبان در شمال شرق گفته است که حضور شما در جنگ پنجشیر و اندراب، روزی مایه شرمساری تان خواهد شد و این جنگ از شما نیست، چون در قدرت دخیل نیستید.

گزارش‌ها از پنجشیر حاکی‌ست که درگیری میان شبه‌نظامیان طالبان که کنترل خاک افغانستان در دست گرفته‌اند با نیروهای جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود در پنجشیر، تنها ولایت خارج از تسلط طالبان روز جمعه شدت گرفت.

به گزارش منابع خبری هر دو طرف مناقشه مدعی پیش‌روی و فتوحاتی شده‌اند حال آنکه ادعاهای مطرح شده هنوز از سوی منابع مستقل مورد تایید قرار نگرفته است.

جبهه مقاومت روز جمعه با تایید درگرفتن نبردهای شدید با نیروهای طالبان در دره پنجشیر اعلام کرد اعضای این جبهه همچنان مشغول دفاع از مواضع خود هستند و تاکنون حملات سنگین طالبان را دفع کرده‌اند.

نیروهای مقاومت همچنین مدعی شده‌اند که در جریان نبردهای اخیر دست کم ۵۰ عضو طالبان به اسارت گرفته شده و ۳۵۰ طالب کشته‌ شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، یک سخنگوی جبهه مقاومت همچنین از پیشروی نیروهای تحت فرمان احمد مسعود در بخش‌هایی خارج از ولایت پنجشیر خبر داده و اعلام کرده که به زودی جبهه‌های جدید برای مقابله با نیروهای طالبان در دیگر نقاط افغانستان شکل گرفته و عملیاتی خواهد شد.

فرانس‌پرس نیز در گزارشی به نقل از علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی که دربرگیرنده شبه نظامیان ضد طالبان و اعضای سابق نیروهای نظامی دولت افغانستان است، تاکید کرده که «مسعود مشغول دفاع از دره پنجشیر است.»

در گزارش فرانس‌پرس همچنین ضمن طرح ادعای نیروهای مقاومت مبنی بر دفع حملات طالبان، به نقل از منابع نزدیک به شبه‌نظامیان اسلامگرا آمده است که نیروهای مقاومت در پنجشیر تاکنون دست کم ۳۱ عضو را خود در جریان درگیری‌های از دست داده‌اند.

برخی منابع از قطع شدن برق ولایت پنجشیر و بخش‌هایی از ولایت کایسا بر اثر شدت گرفتن درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای مقاومت خبر داده‌اند.

پنتاگون نیز در واکنش به تحولات اخیر در پنجشیر تاکید کرده که ماموریت ارتش آمریکا در افغانستان به پایان رسیده و برنامه‌ای برای کمک به جنگجویان دره پنجشیر ندارد.

به گفته برخی تحلیل‌گران دو طرف مناقشه بدون قصد راه انداختن یک نبرد تمام عیار به دنبال وارد کردن ضربات سنگین به یکدیگر برای تقویت موضع و موقعیت خود در مذاکرات هستند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که طالبان برای یکسره کردن کار دره پنجشیر و شکست مقاومت نیروهای تحت امر احمد مسعود از دیگر ولایت‌های افغانستان نیروهای کمکی به منطقه اعزام می‌کند.

جبهه مقاومت اما ضمن تاکید بر حراست از دره‌ پنجشیر که به پایگاه سنتی نیروهای جهادگر در برابر اشغالگران خارجی و نیز طالبان شهرت یافته، همچنان به گفتگو و حل مشکلات افغانستان از طریق مذاکرات امیدوارند.

احمد مسعود روز چهارشنبه از پیشنهاد طالبان برای اختصاص دو کرسی در دولت آینده افغانسان به جبهه مقاومت خبر داد و در عین حال تاکید کرد که هدف وی و نیروهای تحت امر وی فراهم کردن آینده‌ای بهتر برای افغانستان است.

این در حالی است که روز جمعه خبار تایید نشده‌ای از سوی برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر مجروح شده امرالله صالح در درگیری‌های اخیر منتشر شد و حتی خبر از فرار او به تاجیکستان هم منتشر شد و او در این اخبار را در گفتگو با یورونیوز تکذیب کرد.

 خبر خروج من از افغانستان و پنجشیر تبلیغ دشمن است

در حالی که خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع طالبان نوشته بود که نیروهای طالبان توانسته‌اند دره پنجشیر را تصرف کنند، امرالله صالح از رهبران جبهه مقاومت ملی افغانستان در تماسی تلفنی و پیامی ویدئویی به یورونیوز فارسی ضمن رد این ادعا گفت که گزارش‌ها مبنی بر این که وی دره پنجشیر و افغانستان را ترک کرده نیز صحت ندارد و تبلیغ «دشمن» است.

او گفت: «گزارشاتی مبنی بر اینکه من کشور خودم را ترک گفتم و بیرون از افغانستان هستم پروپاگاند دشمن است. من داخل پنجشیر هستم. در پایگاه خود هستم. جلسات متعددی با فرماندهان داشتیم و با شخصیت‌های سیاسی وضعیت را مدیریت می‌کنیم.»

امرالله صالح که در کنار احمد مسعود و در دره پنجشیر به عنوان آخرین سنگر و پایگاه در برابر سیطره طالبان مقاومت می‌کند افزود: «در این شکی نیست که وضعیت سختی است. ما زیر تهاجم طالبان و القاعده و تروریست‌ها با حمایت پاکستانی‌ها قرار داریم. ما از سرزمین خود دفاع می‌کنیم و مقاومت ادامه دارد. دشمن متحمل تلفات شده و ما هم تلفاتی داشتیم. دیروز در خاکسپاری همسنگران خودم شرکت کردم. دشمن امروز هم از دو سه نقطه تهاجم خود را ادامه داده است اما ما بر اوضاع مسلط هستیم.»

صالح همزمان در تماسی تلفنی به یورونیوز گفت که «طالبان پنج روز است که تهاجم خود علیه ما را آغاز کرده‌اند. تلفات زیادی داشته‌اند. ما هم شهدایی داشتیم، زخمی‌هایی داشتیم.» وی افزود که «طالبان هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته‌اند.»

وی تاکید کرد: «هدفم از ارسال این پیام به یورونیوز این است که در پایگاه خود مستقر و امیدوار هستم که صدای من اطمینان خاطر مقاومت کنندگان و مردم عزیز افغانستان شود و به شایعات و پروپاگاندای دشمن وقعی و ارجی قائل نباشند.»

این پیام ویدیویی از سوی امرالله صالح در حالی منتشر شده که برخی خبرهای تایید نشده در روز جمعه از مجروح شدن وی در جریان درگیری‌های دیروز و امروز در دره پنجشیر با طالبان حکایت داشت.

طالبان “عنابه” در ولایت پنجشیر را تصرف کرده است

بیمارستان ایتالیایی “امرجنسی” در کابل نیز اعلام کرده که شب جمعه جنگجویان طالبان به سمت دره پنجشیر پیش‌روی کرده و به روستای عنابه رسیده‌اند که یک مرکز درمانی و زایشگاه این نهاد در آنجاست.

این بیمارستان در صفحه توییترش نوشته که جنگ در پنجشیر موجب اخلال در فعالیت آن نشده و گفته که شماری زخمی به مرکز آن در عنابه برده شده است.

“امرجنسی” نوشته که در روزهای اخیر مردم از روستاهای خود فرار کرده‌اند و تایید کرده که در چند روز گذشته خطوط ارتباطی در این ولایت مختل بوده است.

رویترز همچنین می‌نویسد که انتشار خبر سقوط دره پنجشیر، باعث شده بود که نیروهای طالبان در کابل اقدام به برپایی جشن و شلیک تیرهای هوایی کنند.

نبردها میان شبه‌نظامیان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر روز جمعه شدت گرفت و هر دو طرف مدعی دستیابی به پیروزی‌هایی شدند.

یک سخنگوی جبهه مقاومت نیز عصر روز جمعه از دفع حملات طالبان خبر داده و گفته بود که نیروهای مقاومت تحت رهبری احمد مسعود همچنان مشغول دفاع از دره پنجشیر هستند و به زودی جبهه‌های جدید برای مقابله با نیروهای طالبان در دیگر نقاط افغانستان نیز شکل خواهد گرفت.

خبرگزاری طلوع افغانستان به نقل از نیروهای مقاومت نوشت که آنها در این روز حملۀ گسترده نیروهای طالبان را عقب زده‌اند و تلفات سنگینی در جبهه طالبان بر جای گذاشته‌اند.

به گفته نیروهای مقاومت، شبه‌نظامیان طالبان در این روز از چهار طرف به پنجشیر حمله کرده‌اند.

طالبان نیز در سوی دیگر این جنگ، ادعاهای جبهه مقاومت را رد می‌کنند و می‌گویند که نیروهایش موفق به پیشروی‌هایی شده‌اند.

درخواست کرزی از طرفین: گفتگو کنید

روز جمعه همچنین حامد کرزی از دو سوی نبرد خواست که به درگیری‌ها پایان داده و اختلافاتشان را از راه گفتگو حل و فصل کنند.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر او منتشر شد، آمده است: «جنگ نه تنها راه حل نیست بلکه زخم‌های افغانستانِ زخمی و درد دیده را تازه می‌کند و اختلال ایجاد می‌کند. از هر دو طرف تقاضا دارم که مشکل فعلی را از طریق مذاکرات حل نمایند تا ملت رنجدیده ما از صلح و سعادت کامل برخوردار شوند.»

نبرد سنگین در پنجشیر ؛ احتمال گسترش جغرافیای جنگ

همچنین شماری از فرماندهان و فعالان سیاسی و نظامی افغانستان همزمان با حملات سنگین طالبان برای کنترل استان پنجشیر تهدید کردند در صورتی که حملات به این استان متوقف نشود با پیوستن نیروهای مقاومت ،جغرافیای جنگ گسترش می یابد.

به گزارش ایرنا ،منابع خبری افغان از حملات سنگین طالبان در روزهای گذشته برای تصرف دره پنجشیر حکایت دارد . طالبان در شب گذشته ادعا کرد که بخش هایی از پنجشیر را تصرف کرده که این ادعا بلافاصله از سوی جبهه مقاومت رد شد.

گفته می‌شود که وضعیت متغییر است و هر دو طرف ادعا کرده اند که در درگیری‌ها برتری دارند. گفته می‌شود صدها جنگجو کشته شده اند.

انتشار خبرهایی در باره تصرف پنجشیر در شب گذشته باعث شد که طالبان در کابل اقدام به شلیک تیر هوایی کنند که این اقدام باعث مجروح شدن تعدادی شد.

بلال کریمی سخنگوی طالبان با  ادعای تصرف پنجشیر خواستار توقف شلیک هوایی شد اما افراد این  گروه همچنان تا نیمه شب به شلیک تیرهوایی ادامه دادند.

“احمد الله وثیق” یکی از مقامات طالبان گفت که شهرستان پریان تصرف شده است.

نیروهای مقاومت ملی افغانستان اعلام تصرف پنجشیر را جنگ روانی طالبان و دروغ دانست و اضافه کرد طالبان هیچ پیشروی در پنجشیر نداشته اند.

تعدادی  از مردم استان های پروان و کاپیسا در شمال کابل در تجمعی از طالبان خواستند که جنگ در پنجشیر را متوقف کند درصورت ادامه جنگ در این منطقه مردم مجبور خواهند شد که از خود دفاع کنند.

“صلاح الدین ربانی” رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواستار توقف حملات طالبان به  پنجشیر شد و گفت اگر به خواست مردم توجه نشود و مشکل  از طریق گفت وگو حل نشود ،مقاومت مردمی  در کشور آغاز می شود.

“عطامحمد نور” رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواهان حل مشکلات از طریق گفت وگو شده و تأکید کرده است که طالبان باید به تشکیل دولت فراگیر ملی متعهد باشد و در غیر آن جنگ در مناطق دیگر این کشور نیز از سر گرفته خواهد شد.

پس از چند هفته سقوط دولت محمداشرف غنی و تلاش طالبان برای اعلام دولت جدید این گروه تاکنون موفق به اعلام آن نشده اند و علت تأخیر نیز روشن نیست.

به نظر می رسد در صورتیکه طالبان دولتی فراگیر  با شرکت تمام اقوام و گروهها تشکیل  ندهد  احتمال گسترش  جنگ و مقاومت  در این کشور  وجود  دارد.