1

سینمای ایران نامزد ۴ جایزه فیلم آسیا شد

جوایز فیلم آسیایی نامزدهای ۲۰۲۱ خود را اعلام کرد و در ۴ شاخه از نامزدی سینمای ایران یاد کرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ورایتی، پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی اسامی نامزدهای جوایز ۲۰۲۱ خود را اعلام کرد و در کنار نامزدهایی از کشورهای چین، ژاپن و کره، در ۴ بخش ایران را نامزد دریافت جایزه خواند.

سینمای ایران در چهار رشته نامزد دریافت جایزه سینمای آسیا شده است که دربرگیرنده نامزد بهترین کارگردان جدید برای احمد بهرامی برای ساخت فیلم «دشت خاموش»، نامزدی بهترین بازیگر جدید برای روح الله زمانی برای بازی در فیلم «خورشید»، نامزدی حسن حسندوست در بخش بهترین تدوینگر برای فیلم «خورشید» و نامزدی مسعود امینی تیرانی برای بهترین فیلمبرداری برای فیلم «دشت خاموش» است.

امسال چین با فیلم «یک ثانیه» ساخته جدید ژانگ ییمو، کره جنوبی با فیلم «کتاب ماهی» ساخته لی جون-ایک، «مرید» ساخته چایتانیا تامهانه از هند، «چرخ بخت و خیال» هاماگوچی ریوسوکه و «همسر جاسوس» ساخته کیوشی کوروساوا از ژاپن نامزدهای کسب جایزه بهترین فیلم شده‌اند.

در بخش بهترین کارگردانی ژانگ ییمو برای «یک ثانیه»، لی جون-ایک برای «کتاب ماهی»، هاماگوچی ریوسوکه برای «چرخ بخت و خیال»، کیوشی کوروساوا برای «همسر جاسوس» و عادلخان یرژانوف از قزاقستان برای «گربه زرد» نامزدها دریافت جایزه شده‌اند.

این جوایز امسال دوباره هم‌زمان با جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان برندگان خود را معرفی می‌کند. مراسم اهدای جوایز ۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۶ مهر) به صورت ترکیبی فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شود.

سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار چهاردهمین جوایز فیلم آسیایی به بوسان منتقل و به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد. در سال‌های پیش هنگ‌کنگ و ماکائو میزبان برگزاری این مراسم بوده‌اند.

از شگفتی‌های انتخاب نامزدهای این بود که فیلم «کلیف واکرز» ساخته جدیدتر ژانگ ییمو نامزدی در بخش بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی را کسب نکرد. با این حال این فیلم ۶ نامزدی از جمله در بخش بازیگر زن و مرد نقش مکمل به دست آورد.

در مجموع ۲ فیلم بیشترین نامزدی را کسب کردند که شامل «یک ثانیه» و «همسر جاسوس» می‌شود. «کتاب ماهی» و یک فیلم کره‌ای دیگر به نام «ما را از شر شیطان نجات دهید» و فیلم «لیمبو» از هنگ کنگ نیز هر یک ۴ نامزدی کسب کردند.

پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۰ یعنی «هشتصد» تنها در دو بخش تکنیکی ۲ نامزدی کسب کرد.

ریاست هیات داوران امسال بر عهده لی چانگ دونگ از کره جنوبی است.