1

جاده مخرب ارتفاعات جنوبی مشهد حذف شد

 احداث جاده کمربندجنوبی مشهد ازسال 1386 دردستورکار قرار گرفت، پروژه به دوفازاجرائی تقسیم شد که فاز اول پروژه به طول 12 کیلومتر درحاشیه ارتفاعات جنوبی مشهد شروع شد، ابتدای سال 95 صدای چندانفجارمهیب و لرزش‌های غیراستاندارد آن موجب وحشت شهروندان ساکن نزدیک به پروژه و ورود دستگاه محترم قضائی به پروژه می شود و در مرداد 95 طبق دستوری، ادامه  پروژه به شکل گذشته متوقف می شود.

درخواست سمن ها وفعالان محیط زیستی ازمدعی العموم بررسی دوباره خسارت‌ها و تبعات زیست‌محیطی پروژه است و شروع دوباره پروژه درطی این سال‌ها با چانه زنی‌های مدیریت شهری وقت، مشروط به نتایج مطالعات زیست محیطی، درمسیراحداث پروژه می‌شود . ازطرفی در طرح‌های تفصیلی دردست مطالعه جدید جنوب شرقی، پروژه کمربندجنوبی درمراحل اولیه، درشورای شهر تصویب می شود ولی به جهت ساماندهی بخش‌های تخریب شده و جاده احداث شده، پروژه  کوه پارک اجرا می‌شود. البته نتایج مطالعات زیست محیطی پروژه توسط مشاور انجام می ‌شود با وجود این که مدیران شهری را از ادامه فعالیت این جاده بر حذر می دارد اما هم چنان ادامه پیدا می‌کند و در طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب اجرا یا عدم اجرا را به عهده کمیسیون ماده 5 شوای عالی شهرسازی  و معماری می‌سپارد که حذف این جاده به تصویب می‌رسد.

ااکنون سرپرست شهرداری مشهد آغاز اجرای طرح تفصیلی جدید جنوب غرب در شهرداری‌های مناطق 9 و 11 را اعلام کرده است  . به گفته خواجه نائینی با توجه به ابلاغ طرح تفصیلی جدید جنوب غرب از سوی استاندار، پاسخگویی به شهروندان در مناطق 9 و11 از این پس بر اساس طرح تفصیلی جدید انجام خواهد شد.

رضا خواجه نائینی در این خصوص، افزود: مدیریت شهری طی دو سال گذشته با تاکید بر تسریع در تایید و تصویب طرح‌های تفصیلی این طرح‌ها را به شورای شهر فرستاد و پس از تایید 6 طرح تفصیلی از سوی شورای شهر این طرح‌ها برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده پنج ارسال شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اولین طرح تفصیلی جدید که مربوط به جنوب غرب مشهد است، روز گذشته 10 شهریورماه از سوی استاندار به شهرداری و بلافاصله برای اجرا به مناطق 9 و 11 که مشمول این طرح هستند، ابلاغ شد.

سرپرست شهرداری مشهد بابیان اینکه براین اساس از امروز( پنج‌شنبه )طرح تفصیلی جدید جنوب غرب در مناطق 9 و 11 ملاک عمل خواهد بود، اظهار کرد: لذا از صبح امروز شیوه‌نامه گذشته در این مناطق، دیگر ملاک عمل نبوده و با طرح تفصیلی جدید به شهروندان پاسخگویی خواهد شد.

خواجه نائینی تصریح کرد: پیاده‌سازی و نشستن طرح تفصیلی جدید روی سامانه‌های شهرسازی چند هفته زمان خواهد برد و این امر باعث کمی تاخیر در پاسخگویی می‌شود که از این بابت از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این موضوع ظرف دو تا سه هفته برطرف و پاسخگویی به مراجعان مناطق 9 و11 بر اساس طرح تفصیلی جدید سرعت خواهد گرفت.

سرپرست شهرداری مشهد گفت: تدابیری اتخاذشده تا در این مدت مشاوران طرح تفصیلی جدید در منطقه حضورداشته تا موارد مربوط به پایان کار با شیوه قبل و موارد مربوط به پروانه‌های جدید نیز منطبق با طرح تفصیلی جدید انجام شوند تا تاخیر در پاسخگویی به حداقل برسد.

خواجه نائینی در خصوص تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی سایر مناطق شهر نیز اظهار کرد: برنامه این است که هرماه ضوابط یک طرح تفصیلی به شهرداری ابلاغ شود بر همین اساس امیدواریم طرح تفصیلی بعدی در مهرماه از سوی استانداری ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: آمادگی این را داریم که بلافاصله پس از ابلاغ این طرح‌ها را اجرایی کنیم.

اجرای طرح تفصیلی که جاده کمربند جنوبی از آن حذف شده است،به ثمر نشستن تلاش‌های فعالان و سمن های محیط زیست را نوید می دهد. جاده کمربند جنوبی بخش زیادی از اکو سیستم ارتفاعات جنوبی مشهد را تخریب کرده و بین شهر و ارتفاعات فاصله ایجاد می کرد.