1

یک پنجم دام‌ها تلف شدند!

سرویس اقتصاد

در یک ماه اخیر اخباری بسیاری در خصوص عدم تامین نهاده‌های دامی منتشر شد. اخباری که همگی خبر از این می‌داد که تامین خوراک دام و علوفه برای دامداران بسیار دشوار شده و بسیاری از سرمایه‌های دامی به این دلیل تلف شده‌اند. به همین جهت زنگ هشدار برای بازار گوشت به صدا درآمده و برخی تولیدکنندگان از احتمال شوک به بازار گوشت قرمز در نیمه دوم سال خبر دادند.

در این خصوص تجارت نیوز نوشت: دامداران می‌گویند حالا نه تنها خوراک دام وارداتی به صورت قطره‌چکانی به دست‌شان می‌رسد که به خاطر خشکسالی کاه و یونجه‌ای برای تامین خوراک دام‌ خود ندارند! این موضوع به تلف شدن یک پنجم دام‌های دامداران منجر شده و حالا برخی دامداران از سر اجبار سیب‌زمینی‌های درجه دو را به عنوان خوراک دام جایگزین کرده‌اند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران با اعلام این خبر توضیح داد: وضعیت تامین علوفه و خوراک دام بسیار وخیم است و در حال شهرهای جنوبی علوفه ندارند و همین مساله باعث شده است ۲۰ درصد دام‌های دامداری‌ها به دلیل گرسنگی تلف شوند.

مجتبی عالی ادامه داد: با هماهنگی سازمان تعاونی روستایی قرار شد بخش زیادی از سیب‌‌زمینی‌هایی که مصرف انسانی ندارد در اختیار دامداران قرار گیرد تا با این کار جلوی بحران کمبود علوفه گرفته شود.

علوفه ممنوع‌الخروج شد!

همچنین دیاکو افخم، یک فعال بخش‌خصوصی، از ممنوعیت جا به جایی کاه و یونجه خبر داد. او توضیح داد: برای اینکه کاه و یونجه گران نشود، جا به جایی آن را ممنوع کردند و حالا این تصمیم باعث شده که در یک استان مازاد علوفه داشته باشیم و در استان دیگر علوفه‌ای نداشته باشیم.

وی گفت: زنگ خطر درباره کشتار دام‌های سبک به صدا درآمده است. ممکن است در نیمه دوم سال کمبود دام تشدید و قیمت گوشت شوک به بازار وارد کند.

افخم اعلام کرد: چنانچه ممنوعیت جا به جایی علوفه برداشته نشود، دوباره واردات دام از کشورهای خارجی از سر گرفته می‌شود و بازار را با بحران تازه‌ای رو به رو می‌کند.

سوءمدیریت جدی در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی

افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور نیز با اعلام کشتار زودرس بره‌ها به مهر گفت: بخشی از بره‌هایی که در شش ماه اول سال متولد می‌شوند، در مدت ١٠٠ تا ١۵٠ روز پروار شده و به عنوان گوشت مصرفی مردم وارد بازار می‌شوند و بخشی دیگر نیز وارد گله دامدار شده و به جای گله‌هایی که حذف می‌شوند، جایگزین می‌شوند.

سوءمدیریت جدی در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی به خصوص نهاده‌های دام سبک از سال ٩٨ شروع شد ضمن اینکه توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه نابسامانی‌ گسترده‌ای را در این حوزه ایجاد کرد.

سودی که به جیب دلالان می‌رود

در مقابل تمام این اخبار رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به اینکه «در حال حاضر قیمت پایه دام سبک و سنگین زنده بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است در حالی که گوشت قرمز بیش از ۱۵۰ هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد» خبر داد که این فاصله عمیق قیمتی، باعث شده تولیدکننده و مصرف کننده نهایی متضرر شوند و سود به جیب دلالان برود.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: لازم است دو موضوع قیمت پایه دام زنده و لاشه گوشت قرمز از قیمت گوشت در بازار متفاوت دیده شود زیرا تولیدکنندگان  نیز از این سود کلان فاصله قیمتی منتفع نمی‌شوند.

رییس شورای تامین دام کشور اظهارداشت: قیمت واقعی هر کیلوگرم دام زنده سبک و سنگین برای دامدار با توجه به قیمت بالای خوراک دام و دیگر هزینه های تمام شده تولید، بین ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان تمام می شود، این در حالی است که قیمت هر کیلو دام زنده در بازار با قیمت ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و بخش عمده سود این بخش هم به جیب چوب‌دارها و دلالان می‌رود.

پوریان تصریح کرد: همچنین قیمت تحمیلی لاشه دام سبک گوسفندی ۱۰۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۹۵ تا ۹۸ هزارتومان است، در حالی که در بازار قیمت این محصول به دلیل تفکیک اجزا دو برابر قیمت پایه به فروش می رسد؛ بنابراین دامدار باعث گرانی قیمت گوشت قرمز نیست.

کم آبی و تلفات بالای دام سبک و سنگین نگران کننده است

رییس شورای تامین دام کشور گفت: اکنون در جنوب کشور به ویژه خوزستان با مشکل تشدید گرما و کم آبی روبرو هستیم که  همین امر باعث افزایش تلفات بالای روزانه دام‌های گوسفندی، گوساله و گاو میش شده است و این ضرر سنگینی برای سرمایه ملی کشور در بخش دامداری و دامپروری است.

وی افزود: اکنون دامداران و دامپروران برای تامین آب دام هایشان برای زنده ماندن روزانه، بابت هر تانکر آب ۴۰۰ هزارتومان پول پرداخت می کنند که با توجه به بالا بودن قیمت نهاده ها و دیگر هزینه های تولید، هزینه سرسام آوری است که به تولیدکنندگان تحمیل می شود. به طور مثال تولیدکننده ای که ۵۰۰ راس دام دارد، روزانه باید دست کم چهار تانکر آب با قیمت بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تامین کند.

کاهش تقاضای گوشت قرمز و افزایش جمعیت دامی

پوریان تصریح کرد: طی ماه های اخیر، با افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با کاهش تقاضا روبرو شده ایم تا جایی که دام روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه با وجود تشدید خشکسالی و کم آبی، افزایش جمعیت دامی می تواند تلفات را افزایش دهد که این موضوع نگران کننده است، افزود: این درحالی است که دولت قرار بود گوشت قرمز مازاد را از تولیدکنندگان به صورت خرید حمایتی دریافت کند یا اینکه شرایط را برای صادرات دام زنده فراهم کند.

بیش از ۵ میلیون راس دام سبک در معرض نابودی به دلیل کم آبی

رییس شورای تامین دام کشور گفت: طبق آمارهای موجود بیش از ۷۰ میلیون راس دام سبک در کشور داریم که ۱۸ میلیون راس دام سبک نر باید روانه کشتار شوند، اما به دلیل کاهش تقاضا روی دست تولیدکنندگان باقی مانده‌اند.

وی افزود: از این میزان جمعیت دامی بین ۵ تا ۶ میلیون راس دام در معرض نابودی کم آبی هستند.

پوریان ادامه داد: در بحث مشکلات عدیده تولیدکنندگان، بخشی از دام زودهنگام روانه کشتارگاه ها می شود در حالی که برخی از دام ها آبستن هستند و این موضوع در آینده نه چندان دور ضربه مهلکی به صنعت خواهد بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

پوریان از دولت خواست برای کمک به صنعت دامداری و دامپروری کشور، شرایط خرید حمایتی گوشت گوساله از دامداران و همچنین صادرات دام زنده را فراهم کند تا تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند در غیر اینصورت این شرایط می تواند صنعت دامی کشور را با خطر نابودی روبرو کند.