پیگیری لغو آزمون نظام مهندسی
امروز کشور عزیزمان در مقطع حساسی قرار گرفته است و نیازمند توسعه تکنولوژی و دانش بومی صنعتی از جنس ایرانی است و مهندس این شخصیت حرفه ای است که در این مسیر می تواند پایه گذار عصر نوینی در تعالی علم جوانان ایرانی با نگاه به رهنمودهای مقام معظم ولایت و در سایه اعتماد ایشان باشد و می تواند توانمندی ایرانی را در قلههای بلند افتخار به رخ دنیا بکشد.
ساختار توسعه و تبین سازههای فنی و دانش بنیان وخلق پدیدههای نوین علمی، جملگی از فکر وخلاقیت ودرایت مهندسان است. مهندسان به عنوان سرمایه تخصصی کشور، قادرند با بهره مندی از قدرت تحلیل و تضارب آراء مطروحه در عرصههای علمی، جامعه را در رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار یاری کنند. در عصر حاضر حتی لحظه ای سرعت وشتاب وحرکت وماشین در فرایند دادهها وستادهها بدون حضور مهندسین ممکن ومقدورنیست. بدین سبب در دنیای بدون مهندسین، تداوم حرکت و بالندگی و پیش روندگی درمدار زندگی ماشینی ممکن و میسر نخواهد بودبنابراین مهندسین سمبل و نماد نهادینه شده اعتلای صنعتی شدن جامعه بشری هستند .
امروز خواسته اصلی مهندسین تأمین معیشت و رفاه است اما این دغدغه، حلقه مهم مفقوده و مغفول در مدیریت اصناف، نهادها، سازمانهای و تشکلهای مرتبط با حرفه مهندسی است لذا اینکه فرآیند وارونه شود و مهندسین در این چرخه معیوب و ناکارمد بخواهند هزینههای ناکارآمدی و مدیریت فشل و نیز رفاه برای همین لایه مدیران مسبب وضع امروزشان و خرجکردهای اجرایی نهادها، سازمانها و تشکلهای مذکور را پرداخت کنند محل اشکال و ابهام والبته درد است.
از دیدگاه مقایسه نیز وضعیت معیشتی مهندسین کشور در مقایسه با پزشکان و وکلا مطلوب نیست و اصلا حتی قابل مقایسه نیز نمیباشد و این به دلیل شرایط و مدیریت غیر سیستمی و بخشی است که اکنون در جامعه مهندسی وجود دارد.
ایران سومین کشور جهان در حوزه فارغ التحصیلان در رشته مهندسی است و بیش از ۵۵۰ هزار مهندس در کشور داریم و البته این آمار مهندسانی است که عضو سازمانهای نظام مهندسی هستند و در حوزههای دیگر نیز تعداد زیادی مهندس در رشتههای مختلف وجود دارد که بالغ بر یک میلیون نفر هستند که به همین دلیل، ضرورت دارد دولت و مجلس و مجموعههای تاثیر گذار در سیاست گذاری، مباحث دانشگاهی برای رشتههای مهندسی بازنگری جدی انجام دهند و بحث مهارت آموزی و کارآموزی را در اولویت قرار دهند و در دانشگاه تا زمان اشتغال مورد توجه باشد .
در شرایطی که بیش از نیمی از مهندسین در حوزه نظام مهندسی و بخش صنعت ساختمان شغل ثابتی ندارند در حالی که باید در شرایط روز که با تحریمهای ظالمانه غرب مواجه هستیم از وجود مهندسین و ظرفیت موجود، حداکثر بهره برداری صورت گیرد که با این تعداد مهندس و سرمایه اجتماعی در حوزه مهندسیکشورقطعاپیگیری و توجه به این امر ضرورت دارد و امید است مسئولان به این عنایت نمایند.
حقالزحمههای پرداختی به مهندسان، که باید ضامن کیفیت و بقای مهمترین سرمایههای مادی و معنوی شهروندان باشند، کمترین تناسبی با مسؤلیتهای سنگین و پُرشمار و شرح خدمات آنها ندارد و درصدی از تعرفه ساخت و سازها با تصمیمهای استانی تعیین میشود که با توجه به رشد چشمگیر هزینه ساخت و ساز ، ضرورت دارد تعرفه خدمات مهندسی به تعرفه واقعی نزدیک شود .
تعرفه خدمات، درد مشترک معیشتی جامعه مهندسین است؛ جامعهای که متأثر از رکود مطلق صنعت ساختمان بیشتر از همیشه گرفتار است.با وجود افزایش بیسابقه قیمت مسکن و تورم بالا در کشور، افزایش تعرفه خدمات مهندسی میبایست درصدی از هزینه ساختوساز باشد. در تمام رشتههای مهندسی اغلب مهندسان به شغلهای دیگر روی آوردهاند. بسیاری از آنها در زمینههای بازرگانی، واردات و انواع شغلهای آزاد و غیرمرتبط و نامناسب وارد شدهاند. امروز مهندسین متقاضی ورود به حرفه مهندسان (سازمان نظام مهندسی) در بخش ساختمان مواجه شده اند با آزمونهای بی محتوی و خیلی سخت که اولا تناسبی با نیاز مهندسان در فعالیتهای مهندسی مورد انتظار ندارد و بیشتر پای دلالان آموزشی را به این قبیل آزمونها بازنموده است که با وعدههای قبولی تضمینی در دورههای آموزشی هیجانی و آزمون محور برای قبولی در آزمون از دغدغه معیشت مهندسین سوء استفاده مینمایند. نیز در بخش فروش بستههای آموزشی و کتابهایی که عموما گردآوریهای بی محتوی بعنوان تألیف (!!) و بی ارتباط به نیاز صنعت ساختمان است و با هزینههای گزاف به این قشر فرهیخته میفروشند و عمدتا بعد از صرف هزینه و زمان مطالعه و وقت معاش خود و خانواده و شرکت در آزمون بدون نتیجه و بی هدف، از خیال اخذ پروانه نظام مهندسی منصرف و نا امید میشوند.
کسانی هم که بعد از شرکت در چند آزمون، از این مانع عبور میکنند از یک سو بیکاری و عدم ارجاع کار و از سوی دیگر درآمد تقریبا ناچیز و در طرف مقابل بدون تربیت فنی کافی پیش و پس از آزمون با دلالان بساز بفروش ساختمان که برای سودجویی، تمام تلاش خود را بر کاهش هزینههای ساختمان و عدم اجرای مقررات ملی ساختمان صرف میکنند، مواجه میشوند.
این مهندسین فرهیخته در مقابل دریافتیهای ناچیز و حتی قبل از آن، تمام مسيولیتهای ناشی از نظارت را تا سالها میپذیرند و در مقابل با بی مهری دستمزدشان گاها تا یکسال در حسابهای سازمان نظام مهندسی بلوکه میگردد بدون آنکه صاحبان واقعی این مبالغ از سرنوشت سود و مزایای واقعی سپرده خود مطلع شوند.
این همه برخوردهای نامتناسب با شأن حرفه ای مهندسان هر روز بر مسايل مادی و ناامیدی آنان میافزاید و درصد قلیلی متأسفانه در این مسیرپرپیچ و خم معیشت و در فشارهای مادی زندگی مورد سوء استفاده صاحبان سرمایه قرار میگیرند و اعتبار حرفه ای خود را با مهر فروشی خرج مینمایند که هیچ وقت به مقصران واقعی این ماجرا پرداخته نشده است.
و امروز در این مسیر نامبارک، مهندسانی که حدود یکسال وقت و هزینههای زندگی خود را صرف آزمون نظام مهندسی مردادماه 1400 نموده اند و در شرایطی که در پیک پنجم کرونا نگران سلامتی خود، خانواده و البته جامعه هستند، وزارت راه و شهرسازی هیچ توجهی بر خواسته این افراد و متقاضیان آزمون در تعویق این فرآیند ندارد و بر طبل لجاجت خود در برگزاری آزمون میکوبد و کسب منافع خود میکوبد.
امروز که جامعه مهندسان در صف مقدم مقابله با تحریمهای ظالمانه غرب قرار دارد و امرز که حزب موتلفه اسلامی استان تهران در سالیان اخیر با مطالعات آسیب شناسی و برنامه محور در پاسداری از جایگاه ارزشمندان مهندسان در کارگروه کارشناسی جامعه مهندسی متشکل از صاحب نظران و متخصصان حوزههای مختلف مهندسی به تکیه گاه و نقاط عطف مهمی دست یافته، خواسته حقه این جامعه را تا حصول نتیجه از نهادهای متولی و حاکمیتی کشور در دولت و مجلس پیگیری مینماید و منعکس کننده دغدغههای معیشتی و حرفه ای این عزیزان میباشد.
در پایان مجددا تأکید میگردد بنابرخواسته مکرر داوطلبین مذکور تعویق این آزمون را مطالبه و پیگیری مینماید، نیز در مراحل بعدی و تشکیل کابینه دولت سیزدهم حقوق زایل شده مهندسان را پیگیری مینماید.