1

بچه‌ها را خوب می‌شناسم

برای ما دهه شصتی‌ها، مجموعه «زی زی گولو» از آن دست سریال‌های کودکانه پرطرفدار بود که آن سال‌های دور با اشتیاق چشم انتظار دیدنش بودیم. حالا اما مریم سعادت، عروسک گردان این شخصیت محبوب کودکی هایمان و بازیگر با سابقه کشور درباره بازی در این مجموعه و خاطرات کودکی‌اش مطالبی را در شامگاه 14 مرداد ماه با عبدالرضا امیراحمدی مجری برنامه «شب نشینی» یادآوری کرد که شنیدن و خواندنش خالی از لطف نیست.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایسنا، مریم سعادت صحبت‌های خود را اینچنین آغاز کرد: تنها دختر خانواده بودم با دو برادر و همه اطرافیانم پسردار بودند، به همین خاطر زیاد بازی‌های دخترانه نکردم. در کودکی عروسک بازی نکردم و در عوض درسش را در دانشگاه خواندم.

بچه سرزنده‌ای نبودم

این هنرمند ادامه داد: در کودکی بیشتر بازی‌های دویدنی کرده‌ام؛ بچه بسیار شاد و سرزنده‌ای نبودم چون خیلی از نظر جسمی ضعیف بودم و پدر و مادرم آنقدر نگران سلامت من بودند که زیاد در بازی‌ها شرکت نمی‌کردم. اگر چیزی را دوست نداشتم به دیگران نمی‌گفتم تا برنامه بقیه را بهم نریزم.

وی گفت: به شدت موذی بودم. مثلا اگر از بچه‌ای حرصم می‌گرفت جوری که هیچ کس نفهمد تلافی می‌کردم. اگر بچه‌ای با خانواده به خانه ما می‌آمد و خودش را لوس می‌کرد، آن مراسم را به کام او تلخ می‌کردم و هیچ کس هم نمی‌فهمید.

عروسک‌ساز قدیمی بیان کرد: شعرهای کودکانه حتما مفهومی دارد اما برای امروز زیاد جوابگو نیست و شاید ما نمی‌دانیم.

سعادت افزود: یک تیم به همراه مسعود کرامتی، فاطمه معتمد آریا، راضیه برومند، ایرج طهماسب، حسن پورشیرازی و.. بودیم که در «خونه مادربزرگه» همراه شدیم. در آن مجموعه صداپیشه، عروسک گردان و عروسک ساز بودم. از طریق تئاترهای کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری و تلویزیون به هم وصل شدیم.

شروع بازی با آرایشگاه زیبا

وی درباره ورودش به عرصه بازیگری عنوان کرد: رشته‌ام تئاتر عروسکی بود و فکر نمی‌کردم یک روز بازی کنم ولی وقتی خانم برومند می‌خواست کار «آرایشگاه زیبا» را شروع کند در مرحله تصحیح متن بود و برای اجرا باهم ارتباط داشتیم؛ به برومند گفتم نقش کوچکی اگر هست بازی می‌کنم و بعد نقشی که در این پروژه بازی کردم را به من داد. بعد از آن پیشنهادات زیادی داشتم ولی بازی نمی‌کردم چون فکر می‌کردم بازی را دوست ندارم. برومند به من گفت نقش بگیرم و شرط من برای قبول کردن نقش، کوتاه بودن آن بود. آدمی بودم که بیشتر عمرم را دقت کرده بودم، بازی‌های زیادی را دیده بودم و از بازی نمی‌ترسیدم.

برومند و اولین کار عروسکی بزرگسال

عروسک گردان زی‌زی‌گولو اظهار داشت: در حال حاضر برومند کار عروسکی بزرگی را پیش می‌برد که اولین کار عروسکی بزرگسال ایران است. هنوز با تیم قبلی ارتباط داریم.

سعادت با اشاره به اینکه «خیلی اتفاقی سراغ عروسک سازی رفتم. مرضیه برومند را خیلی دوست دارم» ادامه داد: با خودم مهربانم و خودم را دوست دارم. نمی‌گذارم حس افسردگی بر من حاکم شود؛ به خودم کمک می‌کنم و روحیه می دهم که سرحال باشم، مبارزه می کنم که در دام پیری نیفتم. خیلی حوصله دارم و انرژی دارم که خیلی کارها را انجام دهم.

بازیگر معروف کشور با اشاره به درگذشت ارشا اقدسی بدلکار مشهور بر اثر یک سانحه در لبنان گفت: ارشا دوست بچه های من بود و واقعا از اتفاق اخیر خیلی متاسفم.

موزیسین‌هایی از جنس حشرات

سعادت درباره ایجاد کردن کنسرت حشرات برای نوجوانان تصریح کرد: کار موزیکال را از ابتدا دوست داشتم و تیمی را برای برپایی کنسرت حشرات تشکیل دادم. این برنامه یک کنسرت واقعی است که موزیسین آن حشراتی مثل ملخ، سوسک و پشه هستند. همه آهنگ های محلی شامل کردی، بندری و خراسانی را اجرا می کنند. محمد بحرانی و پسرم از بازیگران آن بودند. این کنسرت پیام خاصی نداشت آهنگ ها برای نوجوانان بود و هدف هم این بود که بچه ها شاد شوند.

افتخارم از زی‌زی‌گولو عروسک گردانی آن است

وی ادامه داد: افتخارم از زی‌زی‌گولو عروسک گردانی آن است نه بازی آن که برایم کار جذابی بود اما درکارهای دیگر مثل «دردسرهای عظیم» خیلی نقشم را دوست داشتم و مردم عجیب با من ارتباط گرفتند. بعد از آن شخصیتم در «بدون شرح»  را با همراهی فتحعلی اویسی را دوست دارم و در آخر از بازی در سریال خوش رکاب خوشم می‌آید.

عروسک ساز معروف درباره همکارانش جملاتی توصیفی را بیان کرد: هرچه می‎دانم از آقای رفیعی می‌دانم. مرضیه برومند دوست، رفیق، بزرگتر، استاد و حامی من بود. دنیا فنی زاده دختر نازنین و عروسک گردان چیره دستی بود. حمید جبلی در کار خود آدم خاص و جالبی است. ایرج طهماسب بسیار کاربلد، جدی و اخمو است یعنی یک اخم بی خودی دارد ولی آدم خوبی است. کارگردان بسیار خوبی است و نویسندگی خوبی دارد. لیلی رشیدی هنوز برایم مثل دختر جوان نازنینی است. فتحعلی اویسی همراه بی نظیری بود. فیاضی هم در دوره زی‌زی‌گولو که اولین کار مشترکمان بود تجربه خوبی کنارش داشتم. امیرحسین صدیق هم بازیگرخوبی است و آینده روشنی دارد.

بزرگترها هم گاهی بچگی کنند

سعادت درباره روحیات کودکان افزود: خودم چون کار کودک زیاد داشته‌ام بچه‌ها را خوب می‌شناسم؛ نمی گویم بچه‌ها را زیاد دوست دارم، ولی آنها را می‌فهمم. بچه‌ها هیچ وقت در احساسشان اشتباه نمی‌کنند. خوب است بزرگترها هم گاهی بچگی کنند.