1

بهبود عملکرد دستگاه‌ها در به نتیجه رساندن پروژه‌های عمرانی استان

سارا ایزدخواه

خراسان رضوی به دلیل اهمیتی که از لحاظ گستردگی جمعیت، وضعیت منطقه ای و بعد زیارت دارد همواره از توجه خاصی برخوردار بوده است. وجود بارگاه مطهر رضوی منجر به جذب جمعیت زیادی به این استان و به ویژه شهر مشهد شده است. علاوه بر آن هر ساله تعداد زیادی مهاجر از استان‌های همجوار به این منطقه مهاجرت می‌کنند که این شرایط منجر به افزایش جمعیت و درنتیجه شدت مصرف آب، خاک، گاز و … در این استان شده است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان در رابطه با استان خراسان رضوی توجه به بحث تنش‌های آبی، زیرساخت‌های ریلی و طرح‌های عمرانی است. در این راستا سید کمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به تدوین برنامه جامع استان در حوزه آب شرب بهداشتی پایدار برای روستاها و شهرها و همچنین تامین آب غیر شرب ویژه کشاورزی، صنایع و خدمات توضیح داد: در رابطه با پروژه‌های عمرانی زیرساختی مربوط به تامین آب، نشست‌های تخصصی بسیاری با مجموعه وزارت نیرو و مجمع نمایندگان استان برگزار شده است.

میرجعفریان ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتقال آب به برخی از شهرهای دارای تنش آبی چون مشهد، سرخس، نیشابور و درگز تدوین شده است. همچنین از طریق سازمان برنامه ‌و بودجه کشور طرح‌هایی برای تامین آب شرب روستایی و شهری با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ و پیش‌بینی اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای دو سال آینده تدوین شده است.

بخش عمده‌ای از آب شرب مشهد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود. با بازچرخانی فاضلاب به ویژه در حوزه کشف‌رود و کاهش میزان برداشت آب از منابع زیرسطحی برای مصارف کشاورزی از یک سو تامین آب شرب از چاه‌های غرب مشهد و اجرایی شدن انتقال آب از سد دوستی و شوریده در طرح جامع آب مشهد از سویی دیگر می‌تواند در مدیریت تنش آبی در کلان شهر مشهد موثر واقع شود

نیمه تمام ماندن طرح تأمین آب برای 300 روستا

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، آب‌رسانی به ۲۳۰ روستا به صورت سیار و توسط تانکر صورت گرفته انجام شده است. هر چند طرح تامین آب برای ۳۰۰ روستا همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه «در شهرهای بزرگ استان مانند نیشابور، سرخس و… طرح‌هایی در این زمینه با استفاده از توان بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، تا علاوه بر استفاده از ظرفیت بازچرخانی فاضلاب در حوزه صنایع بتوان شرایط بهداشتی در شهرهای استان را مدیریت کرد» ادامه داد: همچنین طرح‌های آبخیزداری در مجموعه منابع طبیعی تدوین شده و قرار است در سال جاری اقدامات لازم در جهت مهار روان آب‌ها، جلوگیری از بروز سیلاب‌ها و تزریق آب به سفره‌های زیر سطحی و به نوعی تامین آب کشاورزی در استان انجام شود.

اقدامات صورت گرفته برای مدیریت تنش آبی در استان

میرجعفریان در خصوص اقدامات صورت گرفته مهار تنش‌های آبی شهر مشهد عنوان کرد: باید توجه داشت بخش عمده‌ای از آب شرب مشهد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود. با بازچرخانی فاضلاب به ویژه در حوزه کشف‌رود و کاهش میزان برداشت آب از منابع زیرسطحی برای مصارف کشاورزی از یک سو تامین آب شرب از چاه‌های غرب مشهد و اجرایی شدن انتقال آب از سد دوستی و شوریده در طرح جامع آب مشهد از سویی دیگر می‌تواند در مدیریت تنش آبی در کلان شهر مشهد موثر واقع شود.

وی با اشاره به تأثیرات پروژه عمرانی مدیریت کشف‌رود بر شهر مشهد، توضیح داد: اجرای این پروژه علاوه بر نتایج مثبت در حوزه بهداشتی، زیست محیطی و مدیریت معضلات ناشی از استفاده نادرست از فاضلاب‌های تخلیه شده در این رود توانسته به بازچرخانی آب به چرخه کشاورزی کمک می‌کند. این اقدامات می‌تواند در حوزه اقتصادی نیز نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

معاون هماهنگی عمرانی استانداری خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضرورت‌های جاده‌ای و ریلی استان اشاره کرد و گفت: با نشست‌هایی که در سطح وزارتخانه و با مجموعه راه و شهرسازی انجام شده، طرح جامعی برای تامین زیرساخت‌های لازم برای ایجاد باند ۱۵۰۰ کیلومتری شهرهای مواصلاتی استان در نظر گرفته شده است.

ایجاد راه‌آهن مشهد-بجنورد و سبزوار-بردسکن

به گفته وی، احداث محورهای جاده‌ای حرم تا حرم، مشهد- چناران و ایجاد بسیاری از راه‌های اصلی و فرعی روستایی و شهری استان بر اساس برنامه‌ریزی‌های کشوری در دست اجرا است. علاوه بر این برنامه‌ریزی‌های لازم برای طرح راه آهن مشهد – بجنورد و سبزوار – بردسکن نیز در راستای ارتقای زیرساخت های حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار دارد.

میرجعفریان با اشاره به طرح‌های دولتی و همچنین طرح‌هایی که در چند ماه اخیر توسط استانداری در حوزه مسکن پیگیری شده، بیان کرد: موضوع ساخت مسکن در حاشیه شهر مشهد و برنامه‌های ملی حوزه مسکن در شهرها و روستاهای استان جزو اهداف اصلی حوزه عمرانی استان در سال جاری است. با اقداماتی که در این حوزه‌ها طی چند ماه اخیر انجام شده، امیدواریم در آینده به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی در خصوص همکاری و نقش شهرداری مشهد در راستای اقدامات عمرانی تصریح کرد: مدیریت استان بر اساس مدیریتی تیمی استوار خواهد بود به این صورت که همه دستگاه‌های دولتی از جمله شهرداری در کنار یکدیگر انسجام و هم افزایی لازم را در جهت پیشبرد برنامه‌های عمرانی داشته باشند.